Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!
TS, nu blev jag förvånad! Jag vill nämnligen minnas att man _inte_ kan ta den andras efternamn som mellannamn? Men tydligen kan man det i alla fall. Ny regel?
TS, nu blev jag förvånad! Jag vill nämnligen minnas att man _inte_ kan ta den andras efternamn som mellannamn? Men tydligen kan man det i alla fall. Ny regel?
Tack för svaren!
Men kan den ena ta partnerns namn som mellannamn medan den andra behåller sitt efternamn som mellannamn och tar den andras namn som efternamn...?
Ex.: Fia Svensson gifter sig med Sune Berg.
kan Fia då heta Fia Berg Svensson medan Sune heter Sune Berg Svensson?
(Glad för svar. Sen ska jag inte norpa tråden mer TS!)
_Då_ har jag fattat galoppen. Tack snälla! :)
Fru Sofia
Men hur sjutton kunde ni få till det på det viset? Med tanke på det Engdahl skrev tidigare, menar jag.
Har hört att det finns ett slags kryphål så att man kan ta varandras efternamn som mellannamn, men jag har dessvärre inte koll på hur det går till (så jag hade börjat tro att det var en skröna...)
Jäklar vad smart! *seriös*
Tack för upplysningen, om/när vi gifter oss så vill vi inte gärna "dumpa" nåt av namnen heller. :)
CillaR, jag hoppas du ursäktar. Jag vill gärna fråga en sak till...:
FruSofia
Jag berättade glatt om ert knep för min fästman, och i samma veva kom jag på det: Måste man ha gemensamma barn för att det ska funka?
Jag menar, att "bara" vara sambos/förlovade räcker kanske inte för att det ska bli "godkänt" hos PRV att ta den andras namn som mellannamn? Och du skrev ju att han och barnen tog ditt namn.
Det var som...
*skiner upp* :D
Taaaaack! :) Då vet jag!!
Så TS, nu lovar jag att starta en egen tråd om jag börjar undra över nåt mer :)
CillaR
*lättad*
Tack. Jag var lite orolig över mitt evinnerliga norpande av tråden... :)