• Cilla R

Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!

Fick hem papprena från Vägverket idag om att jag måste göra ett nytt körkort.
    La till min mans efternamn som mellannamn och trodde då att det skulle vara just det, ett MELLANnamn. Nu fick jag reda på att det räknas som ett efternamn och att min namnteckning nu är FÖRNAMN- MELLANNAN- EFTERNAMN. Blev lite besviken över detta, trodde jag kunde "heta som jag gjorde innan" jag blev gift.
    Detta låter förmodligen väldigt själviskt och jag kommer nog att vänja mig med tiden, men jag ville bara skriva av mig lite

• Svar på tråden Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!
  • Cilla R

Tycker inte att det framgick så tydligt i blanketterna som man fyllde i att det skulle bli så.

• Cilla R

Zozo
    Ok man kan alltså göra så?

• Cilla R

Oj många som hoppade in i denna tråd, då är jag inte den enda som var förvirrad.

Jag ringde vägverket och de talade om att HELA det fullständiga namnet skulle stå (dvs. Förnamn Mellannamn Efternamn) på körkortet.

Det jag blev mest förvånad över är den knappa informationen samt att jag skriver ju inte ut alla mina mellannamn på id-korten. typ:
    Cecilia(förnamn) Ida(mellannamn) Johansson(mellannamn) Rönnquist(efternamn)

• Cilla R

äsch den bröt...

trodde inte man skiljde så på mellannamn och mellannamn.

• Cilla R

anne på grönkulla

Ja jag märkte det nu
    Jaja jag får skriva ut det fullständiga på alla id-andlingar och sen skriver jag min "vanliga" signatur på kvitton och liknande.

• Cilla R

id-handlingar ska det klart stå

• Cilla R

Linnea J
    Vem frågar du?

Om frågan var riktad till mig (TS) så beror det på att min man är tyvärr ganska gammeldax på just det ämnet. Han ville först att jag skulle byta, och jag har ett VÄLDIGT ovanligt efternamn (bara min familj som heter så) sen klarar jag inte av hans familj så det var uteslutet att hela samma som dem. Gjorde en liten kompromiss då jag la in hans efternamn som mellannamn, känner sig lite mer gigt då lixom

• Cilla R

Sister of the Night
    Det är lugnt, vi ska ju försöka hjälpa varandra här inne eller hur

Svar på tråden Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!