Inlägg från: Zandra |Visa alla inlägg
  • Zandra

18 august i 2007?

Hej! Här är en till som ska gifta sig den 18:e augusti. Ni andra verkar ha kommit väldigt langt i er planering. Själv sa har jag precis fatt bekräftelse fran kyrkan. Festlokalen är ocksa bokad, men sa mycket längre har vi inte kommit med planeringen. Det ar lite krangligt ocksa eftersom jag och min pojkvan bor i England, men vi ska gifta oss i Tyskland. Tur att det mesta gar att hitta pa Internet. Kommer att aka över till Tyskland pa nagra veckor, men far nog redan nu börja leta fotograf...

• Zandra

Hej Terri,

Ja min kille ar tysk. Har sjalv bott i 2,5 ar dar vi ska gifta oss. Det ar dock som jag namde tidigare, lite krangligt nar man inte ar pa plats sjalv, fast vi far mycket hjalp av hans foraldrar.

• Zandra

Daia GN: i vilken stad/ort pa vastkusten ska ni gifta er? Ar det dar din kille kommer ifran? Har han kvar sin familj/vanner dar, eller maste ni fixa det mesta sjalva pa Internet?

• Zandra

Har sjalv bott lite mer drygt ett ar i Goteborg; det ar verkligen vackert dar pa vastkusten. Blir det brollop med havstema, eller hade ni tankt er ngt annat (farg)tema? Hur kommer det sig forresten att ni valde Hamburgsund, da ni inte har nagon anknytning till platsen?Har ni varit dar pa semester, eller?

• Zandra

Daia GN,

Gick tillbaka i traden och läste att ni ska gifta er pa en bat, det later jätteskoj. Kul med lite 'annorlunda' platser. Själv sa är jag rätt sa traditionell utav mig, sa det blir kyrklig vigsel. Det tog sin lilla tid att hitta en fin kyrka inte alltför langt bort fran festlokalen, men det blev alltsa klart i mandags. Och idag fick vi beskedet att prästen vi helst ville ha (han är fran en annan kyrka), är ledig och har tackat ja.

Bitarna börjar falla pa plats...

Fast vet ni vad tjejer...jag kommer att bli gift före er. I Tyskland är det nämligen som sa att det inte räcker med at ga till kyrkan, utan dessförinnan sa maste man gifta sig borgerligt, sa det gör vi dagen innan, den 17:e.

Hur gar det för er andra???

Mary81: har du hittat ngn kopia av "din" klänning pa E-bay ännu?

• Zandra

Mary81
    Det känns som att det viktigaste sakerna är fixade nu; precis som du har vi "bara" festlokal och kyrka. Kyrkan var det jag hade värsta paniken med, da vi inte kunde hitta en vacker kyrka och redan hade bokat festlokalen till den 18:e. Trots allt ser jag de som de viktigaste bitarna; klänning, tarta, florist, fotograf...det ordnar sig sa smaningom.

Tjejer, ta't lugnt...det är ju trots allt 9 manader kvar till vart bröllop!

Fast jag maste erkänna att jag är lite stressad över fotografsituationen efter att ha läst era inlägg. Blir inte lättare av att jag förälskat mig i Jenny Blads bröllopsbilder (hittade en länk i ngn trad här pa BT), och nu förtvivlat söker en tysk fotograf med liknande stil...

Salomeh: grattis till festlokalen!

Daia Gräddnos; Vad kul att din blivande börjat engagera sig lite mer (här är det fortfarande trögt...suck) vad blev det för färg pa servetterna?

Förresten allesammans; ska ni ha ngt speciellt färgtema?

• Zandra

Salomeh,
    det later jättefint med vitt och silver, jag tycker det är en väldigt elegant färgkombination. Gillar inte heller gult guld speciellt mkt: min förlovningsring är i vitt guld. Vad skönt att höra att du ocksa är i valet och kvalet med klänningen. Jag har beslutsangest med det mesta och ibland när man är inne här pa BT kan man fa uppfattningen att "alla" vet precis vad de vill ha, och man själv är den enda som inte kan bestämma sig...

Pelles brud,
    som jag skrivit tidigare, har man bara bokat festlokal/kyrka/radhus sa ar de ju stora viktiga bitarna avklarade. Klart att det är en massa andra saker som ocksa är viktiga och som man maste boka, men det har man ju lite mer tid pa sig att fixa (hoppas jag i alla fall... )

Jag har inte heller funderat sa mkt över vilken slags klänning jag ska; visst, jag har tittat pa en del bilder pa nätet och i bröllopstidningar, men inte fastnat för ngn speciell modell. Jag hoppas och tror att det ocksa ger med sig när man väl gar till butiker och börjar prova, eller vad säger ni andra som kommit länge/redan köpt klänning?

Mary81: kan du inte försöka ringa fotofirman istället?

• Zandra

Terri,

skont att hora att det klarnar da man val borjat prova klanningarna...ocn nu har du till och med kopt en; GRATTIS! Hoppas vi kan fa se ngn bild snart....vi andra 18-e augusti brudar ar nog alla nyfikna...

Ingen fotograf funnen annu, men igar pratade jag med min syster (hon ar florist) om brudbukett/blommor. Kanns otroligt skont att kunna lamna over det till henne -jag behover inte tanka sa jattemkt pa hur jag vill ha det...hon kanner ju mig och vet vad jag gillar, sa jag behover inte bestamma sa himla mkt. Jag bara talade om pa ett ungefar vilken form jag tankt mig och farger, och sa kom hon med forslag pa blommor (som jag tycker om)...Jag kommer att ge henne fria hander, pa sa satt blir det ju ocksa mer av en overraskning nar jag val far se buketten.

• Zandra

Hej tjejer,

Hoppas ni har haft en bra helg! ´

Salomeh,
    Grattis till förlovningsjubileumeet!Gjorde ni nagot trevligt tillsammans?

Själva sa har vi som tradition att ga ut och äta pa vart förlovningsdatum varje ar...Firade faktiskt 5 ar i oktober...hur är det med er andra tjejer, haller ni hart pa traditionen och giftar er inom ett ar efter förlovningen, eller är det fler som varit förlovade i lite längre tid?

Skulle vara lite kul ocksa att fa höra om hur det gick till när ni förlovade er...

• Zandra

Hej pa er allesammans!

Det är ett tag sedan jag var inne här sist...har varit i Tyskland i nagra dagar. Varit och tittat pa kyrkan (hade tidigare endast sett bilder pa Internet)och den är sa vacker! Sedan passade jag pa att ga och prova lite klänningar med min svärmor ocksa...och det var sa himla underbart!

Terri, det är verkligen som du sade; när man väl börjat prova sa vet man ocksa vad man vill ha...Redan pa första affären hittade jag en jättefin en...den är vädligt enkel och stilren, champagnefärgad. Lite i samma stil som den du funderar pa, Mary81. Om nagon vill titta sa är den fran Pronovias 2007 kollektion (Dream-Ofelia).

www.pronovias.com/

Nu maste jag börja göra mig i ordning...ska ut och prova fler klänningar idag: har bokat tva tider...

Ha det!

• Zandra

Daia Gräddnos,

vi kommer att skicka ut inbjudningarna i mars-april nagon gang...beror lite pa hur lang tid det tar att göra dem... Vi kommer dock att i nästa vecka skicka ut Save the Date Cards. Pa varkanten nagon gang tror jag blir bra...om ni redan berättat för familj och vänner när ni ska gifta er, sa vet de ju redan att inte boka in ngt runt ert datum. Vet de även var bröllopet kommer att hallas?

• Zandra

Daia Gräddnos,

Menade du utgifterna (det som kostar) eller uppgifterna (det som ska göras)? Hur som helst, bada kan nog vara bra att sprida ut. Själv sa är jag lite dalig pa sätta igang och att fa saker och ting gjort...är lite av en sista minuten människa. Behöver lite press för att jag ska fa till ngt bra...

Jag är ett litet pysseltroll,sa för mig var det självklart att göra vara egna trycksaker. Det blir billigare än att beställa, mer personligt och sa tycker jag förstas det är jättekul. Även min blivande har tyckt att det varit roligt, att pyssla med Save the Date korten, men nu börjar vi bada tva att lessna; vi har varit lite för överambitiösa...insag inte hur lang tid allt skulle ta... inbjudningskorten kommer med all sannolikhet att bli i enklare stil...:D

• Zandra

Daia Gräddnos,

jag har för mig att du visat oss en bild tidgare...men det gör absolut inget...vackra brudklänningar kan man aldrig se för manga utav! Vilken färg är det pa klänningen?

Själv sa har jag nu ändrat mig...det blir inte Pronovias klänningen som jag nämnde tidigare, för i lördags när jag var ute och provade klänningar, sa hittade jag en Maggie Sottero, som var helt fantastisk... Sa här ser den ut:
    www.maggiesottero.com/dress.aspx&searchId=475755936&keywordType=any&page=0&pageSize=8&style=J994

Ska beställa den pa lördag...

• Zandra

Daia Gräddnos,

Ivory är ju en väldigt fin färg: du kommer säkert att bli jättevacker!!! Dessutom sa är den väl kanske den mest populära färgen pa bröllopsklänningar just nu?! De butiker jag har varit pa har alla haft ett mycket limiterat urval av vita klänningar eftersom det är, enligt expediterna, fa brudar som vill ha vita brudklänningar.

Hmmm...jag är i valet och kvalet vad gäller färgen pa min klänning. Den jag provade var i light gold (samma som pa bilden), vilken är en lite mörkare champagne färg. Den passar mig jättebra...men jag är lite tveksam eftersom min blivande har föreställt sig en vit klänning....Tyvärr sa finns denna modellen inte i ivory eller champagne, utan i en färg som heter "Diamond White", men den är för vit för min smak... Tror nog att det trots allt blir light gold, men jag är inte 100% ännu...ska som sagt bestämma mig tills pa lördag...

• Zandra

Salomeh,

Ahhhh...nu förstar jag. Var inte riktigt säker pa vad du menade med "bröllopsmöte". Jo, vi kommer ocksa att ha ett möte med restaurangen da vi ska bestämma meny etc, men det blir först ca 6 veckor innan bröllpet Tjejer,har ni redan ideer vad gäller mat och dryck? Sedan blir det möte med prästen..och med myndigheterna ocksa....

Daia Gräddnos, lycka till med tillverkningen av era inbjudningskort! Vad är det för stämpel ni köpt?

• Zandra

Majsan_älskar_Martin,

nyfiken pa vad ar det for klanning?

Daia Graddnos,

Angaende budgeten sa gjorde vi en preliminar sadan da vi hade bestamt oss for att gifta oss. Vi lagger undan en viss summa varje manad och far se hur mkt vi har fatt ihop i borjan pa sommaren...Vi kommer att bestamma meny, dryck, tarta etc utifran hur ekonomin ser ut da...

• Zandra

Salomeh,

Vad kul att du fixat ytterligare nagra saker! Grattis! Sjalva sa har vi precis kommit igang och borjat leta fotograf. Har hittat en 3-4 st som vi gillar och som vi tanker maila. En utav dem erbjuder ett brollopspaket for 630 Euro. Det innebar 5-6 timmars fotografering, ca 110 "pappers" bilder samt alla bilder pa CD. Vad tror ni om detta? Verkar det vara en vettig prisniva?

• Zandra

P.S. Jag glomde att skriva att det ingar digital redigering av "alla" bilderna. Undrar om det ar for de tryckta bilderna...det kan ju knappast vara for alla digitila bilder...hmmm....maste maila och fraga dem!

Svar på tråden 18 august i 2007?