• Authors

Gästfråga - Vad ger du i bröllopspresent?

För inte kapa en annan tråd som jag startat så skulle jag vilja fråga vad ni här på BT ger i present när ni går på bröllop - pengar eller saker/upplevelser?

Det finns ju en utbredd uppfattning här på BT att folk ger fula vaser, brödrostar och glasserviser i bröllopspresent, så därför vill många nu i stället ha pengar som gåva.

Så jag tänkte höra: -Vad har ni gett i bröllopsgåva på, låt oss säga, era tre senaste besökta bröllop? Det vore kul att höra.

Om jag börjar:

* En salamikorv på 1,5 kg - Brudparet är hängivna fans på charkuterier. Kostade cirka 500 kr.

* Gick in med en pengasumma i espressomaskin som kostade 9.000 kr. Jag tro vi var 18-20 stycken som samlade till den. Vår andel var 400 kr.

* En CD-box med en opera. Brudparet gillar opera mycket. Kostade 450 kr.

Vad har ni gett på sistone - pengar eller saker?

/Peggy :)

• Svar på tråden Gästfråga - Vad ger du i bröllopspresent?
  • När?

* pengar till gemensam present med andra (gryt-/kastrullset) (800kr)

* resepresentkort (500 kr)

* 3 fina vinflaskor (1 att öppnas på årsdagen, en på 3-årsdagen och en på 5-årsdagen) (700kr)

* Vacker ljusstake (700 kr)

• Akvavit

På min bästa kompis bröllop för flera år sen gick jag ihop med några och köpte en Webers kolgrill. Den var väldigt uppskattad, de hade nyss köpt hus då.

På min kusins bröllop gav vi dem några fina vinglas som de hade skrivit på sin önskelista + ett riktigt fint vin att dricka i dem.

På min sambos brors bröllop gav vi dem presentkort på ett spa.

Jag har aldrig givit pengar, jag förstår verkligen de som önskar sig det, och kanske gör det själv när det blir min tur, men jag tycker som gäst att det är trist att ge bort. Hellre på något sätt visa att man lagt ner lite möda på att fundera ut något bra, åtminstone om det är en nära vän eller släkting.

• nenne78

* en fin champagne som brudparet skulle öppna vid sitt allra första gräl som gifta, för att minnas varför de är där de är. Förutom kuvertavgiften då.

* en drejad skål från det lokala krukmakeriet där vi kommer ifrån fylld med badbomer, hemgjort badsalt, choklad, massageolja...

*en fin kruka med Hjärtan på tråd (symboliskt efterom det även där var kuvertavigft)

*ett trädgårdsmästarset till brudparet som nuss köpt hus - kratta, handskar (till barnen också), BRA sekatör, fröpåsar, spade mm

* skålar och bestick från deras DUKA-lista. Tråkigt men det var det de ville ha.

• lokatt

årets bröllop:
    1/ varsin handstickad tröja
    2/ presentkort på duka
    3/ bidrag till bröllopsresan
    4/ lergryta m kokbok
    5/ bidrag till bröllopsresan

i fallen där vi lämnade ett bidrag till resan så var det enligt brudparens önskemål, och om mina vänner/min kusin m fru helst av allt vill åka bort... ja, då anser jag att det bästa jag kan ge dem är hjälp på vägen till det.
    å andra sidan startade "bröllopsåret" med OSS, och vi var också så där "skittråkiga" och ville helst av allt ut & resa. bidragen till vår medelhavskryssning var SUPERuppskattade (liksom resan i sig) och tog tack & lov ingen plats... (två vuxna, en tvååring & en katt på 54 kvm = ingen plats över direkt)

• Janne71_JKP

1) 50 euro i ett fotoalbum med några bilder i eftersom dom önskade sig pengar

2)Resepresentkort på 500 oxå utifrån önskelistan

3) Servetter till Nobelservisen även det på önskelistan (kommer ej ihåg summan vi la på det men runt 500Kr kan jag tänka mig)

• NuÄrDetDags

I år var det:

* Pengar till bröllopsresan (100 Euro, vi hängde sedlar i ett apelsinträd)

* Vinkaraff med två glas, graverade med datum och namn (tror det var 800 kr) + 3 flaskor vin att öppna på första bröllopsdagen, efter första grälet och första julafton som gifta

* Presentkort för upplevelse ("körkort för hundsläde", 350 Euro som vi delade på 3)

• 18 Nov 2006

De tre sista gångerna har jag/vi givit:

1. Linneduk (c:a 500 kr).

2. Var med och skramlade till en köksmaskin (kommer ej ihåg hur mycket vi lade).

3. En finare (läs: dyrare) fleecefilt och dekorationsljus (c:a 450 kr).

• nyår07

på min bästa väns bröllop gav jag en specialbeställd spegel (som jag behövde ta med mig på flyg -men den höll).
    Kostade mycket...

till min syrra gav jag inget inslaget, men hon fick fotoalbum från svensexa och möhippa, spa med mig dagen innan och efteråt ett oanvänt matbord som jag köpt men inte behövde (blev sambo).

andra bröllop jag gått på har jag inte varit den som blivit bjuden - dvs. min sambo så där har jag mindre koll på vad vi gett.

• fru-07

-Skaldjursbestick
    -Brevlåda (med det ev.gemensamma efternamnet)
    -Linneduk med servetter
    -champangeglas

• Sandgren

Jag broderade en bröllopstavla till nära vänner, med deras datum

Svar på tråden Gästfråga - Vad ger du i bröllopspresent?