• Authors

Gästfråga - Vad ger du i bröllopspresent?

För inte kapa en annan tråd som jag startat så skulle jag vilja fråga vad ni här på BT ger i present när ni går på bröllop - pengar eller saker/upplevelser?

Det finns ju en utbredd uppfattning här på BT att folk ger fula vaser, brödrostar och glasserviser i bröllopspresent, så därför vill många nu i stället ha pengar som gåva.

Så jag tänkte höra: -Vad har ni gett i bröllopsgåva på, låt oss säga, era tre senaste besökta bröllop? Det vore kul att höra.

Om jag börjar:

* En salamikorv på 1,5 kg - Brudparet är hängivna fans på charkuterier. Kostade cirka 500 kr.

* Gick in med en pengasumma i espressomaskin som kostade 9.000 kr. Jag tro vi var 18-20 stycken som samlade till den. Vår andel var 400 kr.

* En CD-box med en opera. Brudparet gillar opera mycket. Kostade 450 kr.

Vad har ni gett på sistone - pengar eller saker?

/Peggy :)

• Svar på tråden Gästfråga - Vad ger du i bröllopspresent?
  • Kirsto

En bra mixer/blender tillsammans med en vän, med receptbok på smoothies och massa frukter.

Broderade handdukar med deras monogram på och en flaska rosébubbel.

• Kirsto

Glömde stickade parvantar! Det är en vante för kvinnan, en för mannen och en som man har gemensam och håller handen i.

• NuÄrDetDags

Kirsto: Parvantar - vart hittar man sådana?! Vore perfekt för oss som inte kan hålla fingrarna från varandra - min m2b skulle skratta ihjäl sig.

• lokatt

håller med ovanstående! om kirsto skulle kunna skaka fram ett mönster för parvantar, eller info om vart man fixar det själv, skulle iaf den här stickfanatikern bli jätteglad!

• Marskatt

Min systers bröllop: ett silvrigt "bröllopsfotoalbum" o en flaska "fint" vin att dricka till när de sitter o tittar på bilderna från sitt bröllop (till 1-årsdagen).
    Till kompisarnas bröllop: en flaska vin i en låda tillsammans med en massa enkäter (som övriga gäster fick svara på) att ha på 1-årsdagen.
    Ett par andra kompisar: en helg på Grythyttan (tror det ingick matlagnisnkurs) - dyrt som f_n, men vi var ett helt gäng som gick ihop.
    När sambons syster gifte sig fick de en stor o fin skål i keramik härifrån Dalarna - den visade sig vara en aning sprucken när den togs fram ur paketet senare (o jag tog det som ett omen - som dessutom blev sant rätt snart...).

• NuÄrDetDags

Sticka?! Finns de inte att köpa?! :D

Jo, nu såg jag - ska kolla "Form och Design"! Det enda jag *kanske* kan sticka är en halsduk.

Tack för länken!

• utvandraren

1.Del av duk och 8 servietter från Klessbol! 2. Magnum Champis från Drappier med 6 kristallglas. 3. Något från presentlistan för 1000kr(vi ger för 1000kr/par när det är nära vänner)....

• slatka

Senaste 2 bröllop vi var på blev det 1000 1500 och 1000 kr i present.Ger själv pengar och uppskatar att få det också istället för någonting som kommer smla på de ja har tillräckligt måga saker somredan gör det.

• lillagrisen

Måste bara säga att de är inte lite pengar folk ger för!Tycker något för 500 räcker.

Svar på tråden Gästfråga - Vad ger du i bröllopspresent?