Inlägg från: silverdrake |Visa alla inlägg
  • silverdrake

M-kopp (Menskopp)

jag hade kopp samtidigt som jag hade kopparspiral, märkte ingen skillnad men jag fick problem med min spiral sen, gjorde såå ont så då var det lite jobbigare med koppen. hade inte blivit så bra på att sätta in den då.. så det blev lite meckigt...jag tror att om man funkar med spiral så är kopp absolut inga problem. börja med stl 1 du, om du inte fått barn dvs. eventuellt om du blöder mkt kan du få byta upp till slt 2 (det gjorde jag) men det märker du själv.

lycka till

• silverdrake

soomzy

jag fick så skiitont av min spiral, hade som liknande mensvärk (fast värre) till och från hela månaden..så blev jag helt nojjig över att något skulle gå fel, infektion eller så, så jag var och kollade nästan en gång i månaden hos gyn...när så också min man kände av den på snorren :o när vi hade sex (trådarna rispade ollonet typ) så beslöt vi att det inte var värt besväret...

men hey, det är ju inte så för alla, jag är glad att jag provade för det var skönt att slippa oroa sig för att bli gravid när man inte vill det. vi körde med avbrutet en lång tid efter det ;) nu har jag personadator istället..skitbra, men lite dyrt. :D

• silverdrake

Rugbytjej

jag har en persona, det är en sån man kissar på en mätsticka åtta gånger i månaden, när mätlampan lyser gult. första gången man använder den ska man trycka in en liten knapp som det står m på (som i mens ;)) på första mensdagen, om mensen började på eftermiddagen kvällen kan man trycka morgonen efter, det är viktigt att man trycker på knappen en tid som passar en att kissa på en sticka senare i månaden....

exempel: jag brukar trycka in den vid nio för man har tre timmar före och tre timmar efter som man kan kissa på en sticka (shit vad klurigt att förklara)

det betyder att senare i månaden för mig oftast på dag 6 måste jag med första morgon urinen kissa på en sticka och mäta mellan klockan 6 och 12. efter det ska man kolla datorn varje morgon innan man går på toa, lyser det gult vill den ha mer info och man får kissa på stickan, är det grönt är det fritt fram, rött måste man passa sig.

det är bara den första cykeln (månaden) som datorn vill ha 16 stickor, sen är det 8 som gäller...sen tar det några månader innan den lärt sig sin cykel, så i början kanske det blir fler röda dagar än när man använt den ett tag. jättepraktiskt, jag vet i stort sett alltid när jag har ägglossning. (ibland visar datorn en ring som betyder ägglossning, men inte varje cykel)

det är inte så jobbigt som det låter att hålla koll på så man inte kissar innan man tittat på datorn, till slut vänjer man sig och det blir bara rutin...:) fråga om det är något som är oklart, vet inte riktigt vad mer jag ska skriva.

• silverdrake

Rugbytjej

jag tror man måste någorlunda regelbunden, iallafall högst 35 dagar mellan mensen, alltså från det mensen börjar till det den börjar igen...

• silverdrake

Shannon
    miströsta inte, jag hade problem med min i över tre månader innan jag lärde mig hantera den...nu älskar jag den, kan inte tänka mig mens utan kopp :D

Svar på tråden M-kopp (Menskopp)