Rugbytjej
jag har en persona, det är en sån man kissar på en mätsticka åtta gånger i månaden, när mätlampan lyser gult. första gången man använder den ska man trycka in en liten knapp som det står m på (som i mens ;)) på första mensdagen, om mensen började på eftermiddagen kvällen kan man trycka morgonen efter, det är viktigt att man trycker på knappen en tid som passar en att kissa på en sticka senare i månaden....
exempel: jag brukar trycka in den vid nio för man har tre timmar före och tre timmar efter som man kan kissa på en sticka (shit vad klurigt att förklara)
det betyder att senare i månaden för mig oftast på dag 6 måste jag med första morgon urinen kissa på en sticka och mäta mellan klockan 6 och 12. efter det ska man kolla datorn varje morgon innan man går på toa, lyser det gult vill den ha mer info och man får kissa på stickan, är det grönt är det fritt fram, rött måste man passa sig.
det är bara den första cykeln (månaden) som datorn vill ha 16 stickor, sen är det 8 som gäller...sen tar det några månader innan den lärt sig sin cykel, så i början kanske det blir fler röda dagar än när man använt den ett tag. jättepraktiskt, jag vet i stort sett alltid när jag har ägglossning. (ibland visar datorn en ring som betyder ägglossning, men inte varje cykel)
det är inte så jobbigt som det låter att hålla koll på så man inte kissar innan man tittat på datorn, till slut vänjer man sig och det blir bara rutin...:) fråga om det är något som är oklart, vet inte riktigt vad mer jag ska skriva.