• soomzy

M-kopp (Menskopp)

Jag har funderat på att skaffa menskopp. Samtidigt som jag planerar att skaffa kopparspiral. Är det någon som har det? Alltså använder menskopp tillsammans med kopparspiral. Vad tycker ni då? Vilken storlek bör man skaffa isf? Jag vill verkligen inte använda tamponger/bindor. Tål varken den ena eller den andra. Kan/vill inte heller på mer hormoner. Snälla hjälp mig! =) Tack tack

• Svar på tråden M-kopp (Menskopp)
  • Rugbytjej

Jag har spiral och jag är 23, har aldrig varit gravid. Du?

• Rugbytjej

silverdrake:

Har du en sån dator som mäter temperaturen (ladycomp) eller en sån som man kissar på urinstickor? Berätta gärna mer! Är själv inne på att skaffa en, är egentligen nöjd med spiralen men orkar inte gå runt med två veckors småblödande per månad. Så fort jag har pengar och läst på lite mer vill jag köpa en ladycomp!

• soomzy

jag är 21 och aldrig fött barn. Min gyn tycker att det är bättre med kondom, till skillnad från de som älskar p-piller. Jag tror att han är välidgt kunnig. Han sa bara inte i år, kanske när du blir äldre!

• blivande fru thiger

Menskopp är det bästa som finns! Helt fantastiskt. Man kan röra sig fritt, bada, hoppa, sova och känna sig som vanligt. Ni som inte har provat borde verkligen ge det en chans!

• tattar-Emma

Jag fick min när jag var 23, tror inte åldenr spelar nån roll, förmodligen är du ju färdigväxt sen åtminstone fem år tillbaka. Osis.

• silverdrake

Rugbytjej

jag har en persona, det är en sån man kissar på en mätsticka åtta gånger i månaden, när mätlampan lyser gult. första gången man använder den ska man trycka in en liten knapp som det står m på (som i mens ;)) på första mensdagen, om mensen började på eftermiddagen kvällen kan man trycka morgonen efter, det är viktigt att man trycker på knappen en tid som passar en att kissa på en sticka senare i månaden....

exempel: jag brukar trycka in den vid nio för man har tre timmar före och tre timmar efter som man kan kissa på en sticka (shit vad klurigt att förklara)

det betyder att senare i månaden för mig oftast på dag 6 måste jag med första morgon urinen kissa på en sticka och mäta mellan klockan 6 och 12. efter det ska man kolla datorn varje morgon innan man går på toa, lyser det gult vill den ha mer info och man får kissa på stickan, är det grönt är det fritt fram, rött måste man passa sig.

det är bara den första cykeln (månaden) som datorn vill ha 16 stickor, sen är det 8 som gäller...sen tar det några månader innan den lärt sig sin cykel, så i början kanske det blir fler röda dagar än när man använt den ett tag. jättepraktiskt, jag vet i stort sett alltid när jag har ägglossning. (ibland visar datorn en ring som betyder ägglossning, men inte varje cykel)

det är inte så jobbigt som det låter att hålla koll på så man inte kissar innan man tittat på datorn, till slut vänjer man sig och det blir bara rutin...:) fråga om det är något som är oklart, vet inte riktigt vad mer jag ska skriva.

• Tjej87

jag är 19 nu, va 18 när jag satte in den. är ganska liten till växten, knappt 160cm och ganska smal.
    har svårt att tänka mej att man kan ha "för liten" livmoder, för i sånna fall borde jag ha haft det.
    testa att snacka med en annan gynekolog, tror den du har nu e lite kinkig

• tattar-Emma

De brukar vilja att livmodern är 7 cm djup iaf, inte ovanligt att den är mindre än så.

• Rugbytjej

silverdrake:

Tack för infot! Måste man ha regelbunden menscykel för att ha Persona? Har för mig att jag läst det någon gång och det har nämligen inte jag... Och hur stor är säkerheten?

• itzy

jag satte in kopparspiral som 18-åring, dom mätte min livmoder då och sen sa dom att jag fick den minsta sortens kopparspiral.
    skyddet var detsamma men en "normal" spiral fick inte plats. jag vet faktiskt inte vad det var för sort...men det funkar bra! :D

Svar på tråden M-kopp (Menskopp)