koko,
tycker inte alls att du ska känna så! Att du betalar och "slinker före".
Det är ju precis som du säger, ju fler som kan tänka sig att betala själva ju kortare blir ju vanliga landstingskön! :)
Det enda jag själv kan känna med detta med pengar och kostnader är att det är mycket pengar för något man inte vet säkert resulterar i barn? Jag har en nära vän som till slut fick barn på egen hand (ja hennes man var såklart inblandad).De fick hormonell hjälp, men behövde inte gå så långt som till ivf. Men om det inte fungerat med "bara" hormoner så hade de behövt göra ivf, och när vi diskuterade det så kände jag mest att det var så mycket pengar för "bara" försök.
Jag vet inte alls vad jag skulle gjort i en sådan situation, men jag tror att jag nog hade funderat på adoption då. Det kostar visserligen mycket, men då är man säker på att det man får ett barn.
Men allt är så himla indivduellt. Detta är bara en tanke jag har själv eftersom jag varit så inne i denna typ av diskussion med min kompis.
Men självklart hoppas jag att det fungerar för er innan ni behöver tänka på ivf, och annars att det fungerar bra med ivf:n!!
:)