Inlägg från: mugglesfan |Visa alla inlägg
  • mugglesfan

När märker man av att man är...GRAVID???

Lapinette: Cicci kände heller nästan inga symptom före BIM så det behöver inte vara kört. Håller tummarna för er som BIMar nu!!! (Jag ger tillbaka... )

Cicci: igår kände jag verkligen att ngt var på g i magen men idag känner jag ingenting så jag förstår dig precis - direkt börjar man fundera om det har gått snett. Men jag försöker lägga bort tankarna på det och tänka som du att det är inget man kan göra åt det i så fall. Jag håller tummarna för dig också att allt ser fint ut (det tror jag)!

fruLlan: jag förstår din frustration precis. Jag kände mig också lite stressad över att Snartis, Jessie och Lollan plussade. Man tror att man ska bli lämnad ensam kvar... Men om det inte funkar nu så har du ju din remiss och då kommer det att fixa sig även om det är tradigt att vänta så länge. Jag håller tummarna för dig också!

Vänner-fan: jag tänkte ringa idag och se om jag får komma på inskrivning (jag antar att det blir efter jul). Jag har gått på Kungshöjd (p-piller mm) så jag tänkte ringa dit. Har haft en jättemysig BM där men tyvärr är hon mer på smällen än jag så jag vet inte hur länge till hon jobbar.

Vet ni förresten att det verkar som om man får betala för NUPP i Götet - 1800 kr! Konstigt att det inte är lika regler i hela landet tycker jag. Jag hade inte haft ngt emot att betala typ 300 kr men 1800! Det är ju rätt saftigt. Men test blir det. Jag hade faktiskt börjat vela om man skulle skita i test nu när jag är gravid (innan var jag helt säker på att jag ville göra ett) men så sa mannen igår att han vill att vi gör ett för om det är ngt fel på fostret så är han tveksam till att behålla det. Och så känner ju jag också egentligen, så test blir det. Gulp!

• mugglesfan

Hoppas det är ok att man fortsätter rapportera symptom efter att man plussat?

Igår hade jag öm mage hela dagen. Det är som att hela "paketet" (livmoder mm antar jag) har blivit "hårt". Svårt att förklara. Men det känns spänt och obehagligt tex att stå dubbelvikt (tex när man knyter skorna). Måste ofta öppna översta jeansknappen. Sedan hade jag värsta magknipet igår eftermiddag. Blev bättre när jag ätit som tur var. Var och tränade och dels tog jag helt slut i musklerna med en gång (kände mig superotränad) och vissa övningar (tex mage) kändes sådär faktiskt.

Men idag känns allt som vanligt!

Fast jag har flytningar men nog inte lika mkt som du Snartis för det är inte äckligt än

• mugglesfan

Jag var nog otydlig. Jag är ju 35 och fyller 36 i januari men jag tror att jag får betala ändå. Fast jag kan ha fel...

pirr: var det inte du som fick mensen sent denna gång?

BrudSommar: hur mår du nu för tiden? Är det ok el mår du fortfarande illa?

Vart tog förresten Moppy vägen - har hon deppat ihop helt eller? Man får inte lov att försvinna när man deppar - man ska krypa in under deppmanteln så att vi andra har koll!

• mugglesfan

Jessie: skickar sympati "en masse"!!! Kan inte du skicka lite illamående till Cicci - jag tror hon är lite desperat efter det just nu (förlåt att jag skämtar - hoppas det är ok!)

fruLlan: jag ska banne mig inte lämna tråden förrän du plussat! (så du får inte plussa riktigt än för vi har det så himla kul här - hoppas Murphy hörde det här...)

koko: hur mår du nu? har du lika ont?

• mugglesfan

AM: tack för grattis! Kul att du tittar in! Vad fint du skriver på din blogg - du har ett skönt sätt att uttrycka dig på. Författarambitioner? (Du kanske är en berömd författare utan att man vet om det )

Läste förresten i helgens TvåDagar (en helgspecial i GP) en intervju om Tuva Novotny och hon sa att hon och hennes man "jobbar på det" (dvs försöker bli gravida). JAg tycker annars inte det är så vanligt att kända personer (el vem som helst egentligen) är öppna med att de jobbar på det. Det lät som om de försökt ett tag och hon är väl bara 27 el nåt, så det är nog inte så enkelt det här som alla tror som aldrig försökt.

Men jag tror faktiskt att hjälpmedel som tex stickor har gjort att det gick snabbare för mig än vad det annars skulle ha gjort. Tack vare dem lärde jag mig tecknen på när jag hade ÄL och tack vare den här tråden lärde jag mig att inte sluta sexa förrän flera dagar efter böjen. Det var det som gjorde det till slut. Det man kan försöka är ju att maxa chanserna till ett befruktat ägg med stickor och massor av 6. Det man inte kan göra ngt åt är ju om ägget inte fäster el om det spottas ut igen för att det är fel på det el simmarna...

• mugglesfan

Snartis: näe, jag satsar på samma sorts graviditet som Cicci - hon måste ju också få en kumpan. Dessutom känner jag inget idag, så jag är nog påväg åt det hållet hehe...

Jag har nu berättat för 2 av de 3 nära kompisar jag tänker berätta för (den 3:e blir nog idag el imorgon). Jag kommer ändå att behöva deras stöd om det går åt helvete och jag kommer aldrig att kunna dölja att jag inte dricker (ska tex på julbord imorgon kväll med den ovan nämnda 3:e).
    Vi har tänkt berätta för våra föräldrar nu på lördag av samma orsak. Lika bra att de vet om det går åt helvete, kan ändå inte hålla tyst om sådant inom familjen. Jag pratade med min mamma och mannen med sin mamma igår - jädrar vad svårt det var att hålla tyst! Men vi vill säga det "in person". Vet inte vart jag vill komma med det här - men hjärnan känns lite överbelastad med tankar just nu...

• mugglesfan

Snartis: min sista mens började 19/11 så tydligen är jag i 4+2 el nåt... (har 28 dgrs cykel). Jag vet att det är tidigt att berätta men på jobbet säger jag inte ett knyst förrän det har gått de där 12 veckorna.

Förresten, i början av grav kan det väl inte vara så att fostret är lika långt som man gått - då skulle mitt vara 4cm nu, det kan väl aldrig stämma? Det måste vara så att det speedar upp sin längd de första veckorna så att längden kommer ikapp veckorna?

Vinprovning, hmmm, svårt att skylla på ngt. Möjligen kan du köra "riktig" vinprovarstil - dvs spotta ut efter att du smakat...

• mugglesfan

Hej Moppy: tack!

Näe jag körde varannan dag under ÄL och det funkade för mig. Jag har också haft ont efter att stickan gett utslag.

Först kommer aladåben, oftast på en onsdag (jag är ju äckligt regelbunden med 28 dgrs cykel). Sedan fick jag full böj enda gången jag testade med stickor på lördagen. Sedan måndag brukar jag ha full aktivitet i äggstockarna känns det som. Testet visar väl att ägget mognar så det kan ju ta 1-2 dgr innan det släpper väl?

Jag litar nog på testet. Den mäter ju hormonet. Men vad man inte kan veta är om ägget verkligen släpper (el var det blåsan som skulle spricka, jag är inte full expert på det här... ). Men mindre, kör på! Jag kände inte så mkt denna ÄL som var, som jag gjort innan (dvs jag har haft mer ont andra ggr) men det tog ändå.

• mugglesfan

Skillnaden mellan att köra varje el varannan dag är väl mest mängden spermier? De hinner inte återbildas fullt ut om man kör varje. Men kvaliten på dem ska inte vara sämre. Så om det känns bättre att köra varje så gör det mindre!

Vi körde varannan dag runt ÄL 3 ggr innan det tog (de två första gångerna hade jag inte koll på min ÄL mer än att jag blir extra sugen runt där). Vem vet, det kanske hade gått fortare om vi kört varje dag?

• mugglesfan

Hallå jessie - kul att se hur du ser ut!

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???