När märker man av att man är...GRAVID???
Skit också. Nu har tanten kommit till mig med. Det blev alltså inget denna månaden heller. Deppig.
Skit också. Nu har tanten kommit till mig med. Det blev alltså inget denna månaden heller. Deppig.
Annelie
Det finns piller som heter Primolut nor som är ett form av gulkroppshormon. Genom att äta dessa piller ett par dagar innan förväntad mens (och fortsätta sedan), kan du skjuta upp mensen ett par veckor. De funkade bra för mig. Jag slutade äta p-piller ett par månader innan bröllopet för att "rensa" kroppen och sedan hade jag hoppats att jag skulle pricka in en bra period med bröllop och resa, men eftersom det inte blev så, kunde jag äta Primolut Nor och bada och ha det trevligt på resan. Det du ska tänka på är att kolla så du säkert inte är gravid när du börjar äta primolut nor för de tabletterna kan vara fosterskadande. Primolut Nor finns bara på recept i Sverige, så du får ta kontakt men din gyn. Lycka till!
Sweetstreet & Lapinette,
Trist med era tanter! Vi BIMade ju ungefär samtidigt och allas tanter kom på besök. Aptrist. Men vi får väl köra en runda till. Tänk att jag alltid tyckte att tiden mellan mens-perioderna gick så snabbt innan. Nu tycker jag att jag bara går omkring och väntar på antingen ÄL el BIM. Och väntan känns låååång. Tänkte köra en omgång Bisolvon den här omgången iallafall. Hoppas på bättre lycka denna gången. Men först en lååång väntan...
söndagskramar till er alla!/Izzie
Åhh jag behöver hjälp...
Har precis fått reda på att min chef slutar. Den som tränas som hennes efterträdare är jag. Det är i och för sig inte alls säkert att jag skulle få tjänsten om jag sökte den, för den innebär mycket ansvar och kräver en hel del erfarenhet. Men... Vi ska ha möte imorgon och diskutera hur vi ska gå vidare, om jag ersätta henne ett tag, vad jag vill osv. Problemet är bara att jag inte riktigt vet vad jag vill. Egentligen satsar jag ju på familj nu och känner att en ny tjänst inte riktigt fanns med i planen. Samtidigt så, vem vet när vi blir gravida? Det kan ju hur lång tid som helst. Jag kan ju inte sluta leva under tiden vi försöker. Men det vore ju ruttet att ta en ny tjänst och sen kanske bli gravid och tvingas sluta nästan innan man börjat.
Nån som kan hjälpa till att bringa lite ordning i hjärnkaoset?
Tak för era tips!
Ja, det vore väl fasen om det inte tog sig om man tackar ja till en sådan tjänst.
Sådär typiskt kvinnligt, så är jag ju oxå rädd för att jag inte riktigt ska reda ut jobbet, men det är väl bara att sträcka på sig, hålla huvudet högt och göra mitt bästa. Som sagt, det är absolut inte säkert att jag får jobbet även om jag söker. Om inte annat får jag väl lite bra feedback på vad jag behöver göra för att utvecklas och komma vidare. Men det är LÄSKIGT. Det är ju bara lilla jag. Nä, nu är jag där igen. Alla har ju börjat någonstans...
Tack menar jag ju...
Tack Sweet! Vilken gullig sak att säga! Nu känner jag mig genast lite stärkt i mitt självförtroende!
Och tack Vickan, du får hemskt gärna pompomma lite inför mitt möte imorgon. Skönt att ha lite tankestöd. Jag ser bilden framför mig!
Och Lapinette, "ta jobbet om du vill ha det" hette det ja. Du har rätt inställning. *bankar in i huvudet*
Nämen Mindre, nu måste det väl vara dags att BIMa snart? Jag tycker du har haft supersymptom jättelänge nu. Förstår att du drar dig för att gå på toa. Brukar du känna dig såhär innan mens?
Håller alla tummar jag har för din skull!:)
Låter jättemysigt med brunch och bara babbla och njuta av roligt sällskap! Synd att man inte bor i Stockholm...
Trist Frejis! Lika surt varje gång...
Mindre - Jag håller fortfarande mina numera slitna tummar! Hoppas hoppas!
Nenne - Hur går det för dig? Några spår?
Själv jagar jag böj och borde få utslag imorgon. Men jag har ju gissat fel förr. Igår berättade maken att han planerat in en tjänsteresa som han åker på imorgon bitti. Så där gick nog chansen denna månaden. Usch vad tråkigt! Väntan blir ju så lååååång.
Finns det något sätt förresten att begränsa tiden för ägglossningen? Eller rättare sagt att verkligen pricka in den?
En kompis till mig berättade om en bekant som hade sina svärföräldrar på besök och sedan hade sådana problem eftersom de var tvungna att ha sex en viss tid. De fick smita iväg under dagen för att ha sex vid det specifika klockslaget och mycket riktigt, 9 månader senare efter det föddes deras bebis. Jag kan ju inte låta bli att undra - hur visste hon att det var just då?? Om man testar stickor vet man ju bara att det är på G. I informationen som medföljer i förp står det ju att ägglossningen sedan sker 12-36 eller är det 12-24, jag måste springa och kolla...
Nä det stod visst "LH-stegringen inträffar normalt 24-36 h innan ett ägg frigörs från äggstocken". Vad jag menar är ju att det är svårt att veta exakt när ägget släpper. Har sett filmer där folk rusar hem för att ha sex under lunchen och så, man borde ju lika gärna kunna vänta fem timmar tills man slutat? Eller?
Under hur lång tid visas LH-stegringen förresten? Är det någon som testat det? Stickorna är ju så j-vla dyra, så jag har alltid slutat så fort jag fått böj.
Tack för sympatin BrudSommar! Nej han kunde inte ändra. Jag har redan försökt övertala honom till det. Han skulle eg åkt förra veckan men blev sjuk så nu kunde han inte med att avboka ytterligare en gång. Samtidigt blir jag förbannad på mig själv för att jag inte varit tydlig med att berätta när jag skulle få ÄL, men jag trodde ju han skulle vara hemma...
Har du letat hus länge?
Producera ja! Det är verkligen så det känns med sex runt ÄL... Snacka om tandbortssex
Måste slänga ut frågan igen... (sorry)
Finns det något sätt förresten att begränsa tiden för ägglossningen? Eller rättare sagt att verkligen pricka in den?
En kompis till mig berättade om en bekant som hade sina svärföräldrar på besök och sedan hade sådana problem eftersom de var tvungna att ha sex en viss tid. De fick smita iväg under dagen för att ha sex vid det specifika klockslaget och mycket riktigt, 9 månader senare efter det föddes deras bebis. Jag kan ju inte låta bli att undra - hur visste hon att det var just då?? Om man testar stickor vet man ju bara att det är på G. I informationen som medföljer i förp står det ju att ägglossningen sedan sker 12-36 eller är det 12-24, jag måste springa och kolla...
Nä det stod visst "LH-stegringen inträffar normalt 24-36 h innan ett ägg frigörs från äggstocken". Vad jag menar är ju att det är svårt att veta exakt när ägget släpper. Har sett filmer där folk rusar hem för att ha sex under lunchen och så, man borde ju lika gärna kunna vänta fem timmar tills man slutat? Eller?
Under hur lång tid visas LH-stegringen förresten? Är det någon som testat det? Stickorna är ju så j-vla dyra, så jag har alltid slutat så fort jag fått böj.
Oj, det tog en bra stund att läsa igen allt ni skrivit! Men det var roliga grejer att läsa. Jag har suttit och fnissat i omgångar. Ni är bara så sköna!
Har inte sett så många musikaler så det är svårt att uttala sig om det, men jag kan definitivt hålla med alla er andra ang Carola. Hon har aldrig varit någon favorit...
Började oxå kolla på den där läskiga dokumentären om den där 7-åringen som ammades, men slog av Tvn rätt snabbt. Fy fan var äckligt. Hur tänker man som förälder då???
Sweet, det är klart att ni kommer att lyckas! Men hur gör man med föräldraledighet i USA? Upplägget är väl knappast lika förmånligt som i Sverige?
Du har säkert rätt i att många "skyller" på barnet i olika sammanhang för att dölja/slippa erkänna sin egen agenda. Jag tror att många ser föräldraledigheten som en chans att göra något annat ett tag och slippa jobba. Sedan är kanske föräldraledigheten inte den dans på rosor som många tror innan de får barn, men det innebär ju definitivt ett annat fokus iallafall.
Själv är jag kluven till hur länge jag skulle vilja vara hemma. Själv älskar jag att jobba, men försöker samtidigt vara ödmjuk inför att jag eventuellt ändrar inställning när/om jag väl fått barn.
Ja hela föräldragrejen är väldigt känslig. Alla tycker så jäkla mycket. Jag har många i bekantskapskretsen som har barn (vi är nästa enda paret utan) och på något sätt verkar mina åsikter inte spela någon roll när jag diskuterar med dem, för jag "vet inte hur det är".
Ett år är ju ändå inte överdrivet tidigt? Det är väl normalt? Jag kan inte tänka mig att jag skulle vilja vara hemma längre än ett år. Det skulle nog varken passa mig, min man eller barnet. För allas skull behöver jag nog stimuleras lite :)
Ja det tycker jag med låter som ett bra upplägg. Då får man ju lite av båda världar!
Men vad knasigt med din mamma och föräldraledigheten! Varför skulle det vara annorlunda?
Jo visst har du en poäng i att man inte vet exakt hur det är, men vissa av mina vänner blir jätteupprörda när jag säger att jag nog kommer att fortsätta jobba heltid efter att mitt barn börjat på dagis. Ja ja. Vi får väl se hur allt blir. Först ska man ju bli gravid innan man kan börja planera för hur man ska jobba igen när barnet går på dagis :)
Detsamma! Ha det så bra!