viktualia - precis som du säger så betalar man sina lån på max 20-25 år i Frankrike. För min man var det en chock att veta att inga av mina vänner äger sitt hus för det gör banken. Sen hade han jättesvårt för att köpa en bostadsrätt där man dessutom hade en avgift på ca 5 000 kronor. Jag, banken och mina vänner försökte förklara för honom vad denna avgift är. I Frankrike betalar man för sophämtning, poolrensning mm och då talar vi om ca 1 000 kronor i månaden. Tillslut blev det en bostadsrätt med mycket låg hyra...för något annat kunde han omöjligt tänka sig.
CicciL - skulle jag ha en altan på 30 kvm utan insyn i stan skulle jag vara nöjd. En sådan lägenhet går ju på över 5 MSEK och uppe i de dimensionen var inte riktigt vi då vi båda kom från hyreslägenheter och inte hade något extra kapital förutom besparingar. Kom ändå rätt långt då mannen fått ett par rejäla bonusar.
Huset jag ville ha gick på ca en halv mille lägre än lägenheten vi köpt! Usch, sånt man inte ska tänka på.
Planen är att bo här i ca 3 år och sen kanske det blir Rivieran igen eller hus utanför Stockholm. Fast det hela är ju rätt beroende på om vi får barn. Får vi inte barn kan vi lika gärna bo kvar i stan, köpa en Maserati och resa jorden runt ca 1 gång per år.