Någon som läst...
boken Surrendering to marriage av Iris Krasnow?
Läste denna efter att ha hört talas om den online, och vilken underbar bok det var! Den är varm, rolig och så långt ifrån "10 steg till ett bättre förhållande!" man kan komma. Istället pratar Iris om medelåldersledan, 40-årskrisen, om separationer, att hålla ihop för evigt, och vad hon tror, efter oändligt många samtal om giftermål, håller ihop ett förhållande.
Jag läste den mitt i en sån där lååångsam, grå period, och blev otroligt rörd av det sätt hon skrev den på. Den fick mig att verkligen inse att jag är med Rätt Man.
De interjuver som finns med i boken speglar en variation av människor och relationer, men som fortfarande har en liten röd tråd.
Det mest rörande som jag hittade i boken var hur hon berättade om hur hon var på väg till apoteket, för att hämta ett första hjälpen kit mot järnek. Allt hon bett sin man Chuck (som är arkitekt) om, var att få deras fyra pojkar att bädda sängarna, bädda deras säng och plocka upp de drivor av hans kläder som låg på golvet i deras sovrum. Påvägen hem, efter 45 minuter i bilkö, börjar hon att bli arg. För hon VET att sängen kommer vara obäddad, hon VET att kläderna kommer ligga där på golvet. Hon kommer hem och är riktigt förbannad nu. Hör inte ett ljud i huset, men ser att Chuck har badat pojkarna och fått på dem kläderna.
När hon hittar dem, är de på vinden där hennes 6årige son Zane berättar att de har använt upp varenda bit av lego de har, och byggt ett torn! Han förklarar att den lilla gubben hennes 46-årige man håller på att sätta fast, är en fönsterputsare. Plötsligt rinner all ilska av henne, för hon kan inte bestämma sig för vem som ser lyckligast ut: hennes fyra söner som är 6, 8 och 9, eller hennes 46-årige make som dirigerar runt dem.
Så hon går ner, bäddar sängarna, hänger upp Chucks kläder även fast hon SVOR på att det skulle hon aldrig någonsin göra! Och eftersom hon gjorde det, så behandlar Chuck henne som om hon vore en drottning.
Sensmoralen är att ibland får man göra saker som man inte vill eller aldrig kunnat tänka sig, eftersom det är bra för förhållandet.
Jag hoppas någon annan också läst denna bok, så att jag har någon att prata med. :D