Inlägg från: Saltakatten |Visa alla inlägg
  • Saltakatten

50% av äktenskapen spricker

Ska man gifta sig med någon måste man ju ha intentionen att det ska hålla för resten av livet. Så tänker jag i alla fall. Sen vet man aldrig vad som händer men har man gift sig med någon så tycker jag att man har lovat varandra att anstränga sig för att förhållandet skall fungera. Såg en diskussion i något av morgonprogrammen på tv (ganska längesedan) där två psykologer diskuterade skiljsmässor. Den ena tyckte att om man ville skilja sig så skulle man göra det medan den andra menade att man borde pröva terapi först. Han som förespråkade parterapi innan man valde skilsmässa menade att flera av de som kom till honom hittade tillbaka till varandra (tror att det var ungefär hälften men jag är inte säker. I så fall hade kanske bara 25% av alla äktenskap upplösts). Jag vill inte döma någon men ibland känns det som att folk idag inte försöker tillräckligt. Livet kan ju inte vara en dans på rosor hela tiden. När man kusin gifte sig sa deras präst en bra sak tycker jag, nått sånt här: "I livet kommer det att hända många saker, båda trevliga och mindre trevliga. Ni kommer att utsättas för händelser och frestelser som gör att ni ifrågasätter ert förhållande och kanske till och med funderar på att bryta det. Men det är då ni ska tänka på vad ni lovade varandra här idag. Att leva tillsammans i lust och i nöd tills döden skiljer er åt."
    Tyckte att det var ganska bra, vad tycker ni?

Det som A:s babe sa är faktiskt intressant. Alla äktenskap räknas, även de som varit gifta tidigare och jag läste någonstans att har man skiljt sig en gång så är det mycket större risk att man kommer att göra det igen. Därför är det kanske en hel del som återkommer flera gånger i skiljsmässostatistiken.

Svar på tråden 50% av äktenskapen spricker