Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Rika flickor...

Vi har sparat alla mynt sådär sen vi flyttade ihop - betalade båra förlovningsringar så faktiskt! Numer går pengarna till "guldkant på tillvaron" - dvs middag ute, helgresor eller dylikt som vi inte annars haft råd med.

Jag har en flora av konton, delvis egna, delvis gemensamma. Först o främst har jag ett personkonto där lönen kommer, så några olika fondsparanden (2 olika, i olika banker, jag öppnat själv, och andra som jag ärvt och låtit stå som de är tills vidare - så småningom räknar jag med att sälja av flera den dag vi vill investera i ett större boende.) och ett kortsiktigt buffertsparkonto, samt ett bospar i HSB. Maken har nog nåt liknande, med flera olika konton, men det har jag inte riktigt koll på... Tillsammans har vi ett räkningskonto där alla gemensamma kostnader för boende mm administreras och ett sparkonto för t ex semester, reparationer på lägenhete, större inköp av heminredning eller nya vitvaror. Sen har vi kontot där vi sätter in mynten.

Överföringar till alla dessa konton görs automatiskt dagarna efter lön varje månad, både till räkningskontot och till olika sparanden. Det är faktiskt ett himla smidigt sätt att spara på - att sätta över automatiskt - det behöver inte vara många hundralappar för att det i slutänden ändå ska bli en hel del pengar.

Prata med din bank om fondsparande - har man internetbank kan man ofta öppna ett sånt direkt. Eller så kan man välja nån annan t ex Banco eller nåt liknande fondbolag.

• anne på grönkulla

Se över utgifterna - är inte att förakta. El, telefon, försäkringar, mobil, kabeltv, etc etc - vad av det behöver du och vad kan du göra billigare? Har du rätt försäkringar till bästa möjliga pris, t ex?

Att amortera på bostadslånen (om ni har sådana) är faktiskt ett rätt bra långsiktigt sparande...

• anne på grönkulla

Vi har ungefär samma prioriteringar för vår ekonomi - resor, bra boende och utrymme för att "leva bra". Så första målet med det mer långsiktiga, som vi lyckas med hyggligt snart, är att betala av studieskulderna (men det går bara för att jag ärvt fonder), sen spara till större framtida boende (men riktigt hur det bäst görs har vi inte kommit fram till än, ska nog ta rådgivningshjälp).

På kortare/medellång sikt är det absolut resa vi vill kunna göra!

Svar på tråden Rika flickor...