• ninjan

Rika flickor...

...ja, en sån skulle jag också vilja vara! :)

kollade slutet på lyxfällan ikväll, och blev väldigt peppad att få ordning på min ekonomi! Har det ganska knapert som det är nu..dyrt at vara egen företagare :(

Så.. Nu vill jag gärna att ni delar med er av alla era spartips! Vad som helst, även om det bara är att spara några kronor!
    Jag är säker på att det finns fler där ute som vill få ordning på sin ekonomi och bli en rik flicka :D

• Svar på tråden Rika flickor...
  • malle_1

visst är det inspirerande med lyxfällan! Mitt bästa spartips är att anstränga sig med maten - laga själv etc - om jag bara kunde följa det själv..

• ninjan

ja, det är ju ett bra tips!

Har ni några sparkonton? Har ni flera olika konton, eller bara ett? Vad är bäst, tycker ni?

Jag funderar på att öppna ett sparkonto, där jag lägger in valfri summa i månaden, och ett reservkonto för överraskande utgifter. Förutom det konto jag redan har, dit lönen far. Hur gör ni?

• malle_1

Jag har ett som skall bli insats till hus någon gång och nu ett för bröllop och ett för framtida bil. Jag måste ha så att det dras på en gång och inte är så lätt att nalla av för karaktären är inte den bästa vad gäller pengar...

• malle_1

Det här med bröllop är ju en riktig prövning vad gäller sparande - kan vara hur billigt eller dyrt som helst!

• ninjan

ja bröllop blir som man väljer att det ska vara. Som tur är har jag inget bröllop att spara till, så där slapp jag en utgift :D

Har funderingar på ett extrajobb, eller helgjobb. Vill så gärna få in mera pengar!

Fler som har tips?

• Johannaringer

Jag har tre konton. Ett där pengarna går in, ett till kortet och ett till sparande. Jag för över en viss summa till kortet och en summa till sparande, resten går till räkningar och hyra och annat tråkigt.

Mitt bästa spartips är att rannsaka sig själv och räkna ihop alla onödiga utgifter: alkohol, nikotin, onödiga kläder..

Att gå eller cykla till jobbet/plugget är bättre både för dig och för plånboken :)
    Här kostar en bussbiljett 13 kronor inom stan (ungdom upp till 26 år). 13*2=26 26*5=130. 130*52=6760

• ninjan

Ja usch! Nu får jag jättedåligt samvete! Har bara två km till jobbet, och nu sen det blev kallare tar jag bilen. I morgon ska jag ta på mer kläder istället, och cykla!

• Johannaringer

ninjan

Jag vet vad du menar :) Jag försöker allt jag kan med att gå, det tar bara en kvart.. Men det ÄR svårt att inte ta bussen när det blåser och regnar. Ställ i alla fall cykeln hemma när det snöar, pengar är i alla fall inte viktigare än ett helt skelett :D

• snart fru G

Ett klassiskt tips är ju att tömma plånboken på alla mynt när man kommer hem och lägga i en burk. Blir förvånansvärt mycket pengar!

Jag jobbar med försäkringar och ett väldigt bra tips är att just se över sina försäkringar och samordna dem. Finns massor pengar att spara! Samt se över sitt sparande. Sparar man i fonder kan man tjäna mycket pengar på att bara byta fondförvaltare.

Undvika att spara några pengar på vanliga bankkonton med tanke på den dåliga räntan. Lägg in dem i någon fondlösning istället med låga avgifter om man har lite längre sikt på sitt sparande.

Gå inte in i klädaffärer och roliga butiker!

Svar på tråden Rika flickor...