• ninjan

Rika flickor...

...ja, en sån skulle jag också vilja vara! :)

kollade slutet på lyxfällan ikväll, och blev väldigt peppad att få ordning på min ekonomi! Har det ganska knapert som det är nu..dyrt at vara egen företagare :(

Så.. Nu vill jag gärna att ni delar med er av alla era spartips! Vad som helst, även om det bara är att spara några kronor!
    Jag är säker på att det finns fler där ute som vill få ordning på sin ekonomi och bli en rik flicka :D

• Svar på tråden Rika flickor...
  • TigerLinn

helloo
    ja har läst en del av de som står i denna tråd.
    ja å min m2b har levt rätt vilt på alla pengar vi hade innan.
    men nu måste vi spara så vi har gjort så här.
    vi har varsitt låne konto. (sedan har han så fonder pension å så.. vet inte riktigt) han jobbar ju å kan spara ja e arbetslös/sjuk.
    sedan öppnade i ett gemensamt e-sparkonto som vi ska spara undan pengar på till börllopet. sedan så har ajg försökt att börja använda kontakter mer än kort och i och med detta så spara jag undara alla 20 lappar samt att jag lägger små pengar i en burk. vi har ett ica kort som vi lägger pengar över till så vi har pengar till mat. sedan ska jag börja nu med att laga mera mat hemma vet att man spara pengar på det. ja vad mera? jo vi ska inte äta lika mycket godis och gott som förr utan 1-2 ggr i månaden har vi sagt (förr kunde de blir 10ggr och uppår i månaden.. :S inte bra...

men är de någon som har nå fler små tips som kanske kan komma till användning för oss?

• Bröllopstokiig

Den här tråden verkar vara mycket intressant.Många smarta tips angående sparande

I vårt hushåll är det bara jag som jobbar, min sambo går utbildning och får enbart aktivitetsstöd (3 500 kr/mån). Den sammanlagda månadsinkomsten för oss är ca. 20000 efter skatt. Våra fasta månadsutgifter (hyra + el) går på ca. 3400 kr/mån. Telefonabonnemang har vi sagt upp och har enbart mobiler (Comviq Kompis ). Så det kostar typ 600 kr/mån för oss båda att ringa, och kan säga att vi ringer en hel del till utland. Tidigare betalade vi för telefon och mobiler ca. 1500 kr/mån och ibland mer.
    Så man bör kanske tänka lite på det!!

Vi sålde vår nya bil som vi hade köpt på avbetalnig och köpte istället en äldre som går lika bra som den nya. Vi slipper att betala 1600kr billån varje månad. Denna månad hade vi blivit av med ett annat lån, genom att sätta in min julbonus som sista betalning. På så sätt kommer räkningarna för december att minska med 2300kr.

Det enda skulden som jag har kvar är mitt CSN-lån...och om det inte vore för bröllop nästa sommar så skulle jag kunna betala minst hälften av den redan nu. Men men...bröllopet är prio 1 nu

Så, hur sparar vi??
    Ja, först och främst äter vi väldigt sällan ute. Max en gång i månad går vi ut och äter på något finare ställe. Våra kläder och skor köper vi på rea. Jag sminkar mig nästan inte alls, enbart mascara och ögonskugga, dessa köper jag inte varje månad Och de är inte så farligt dyra.

Till jobbet/skolan tar vi ofta matlåda, eftersom vi lagar mat hemma. Vi tänker inte spara på maten, det som vi vill äta det köper vi oavsett priset. Maten är vår enda lyxvara Men när det säljs något till extrapris så självklart att vi köper mer av detta och så sparas den i kylen.

Det som vi har minskat rejält på är läskdryck, chips och godis. I stället brukar jag baka en kaka som vi båda kan ta med oss till jobbet/skolan och fika.

Inga impuslköp, utan allt som vi köper har vi kollat noga om vi verkligen behöver den. Vi köper inte varan bara för att ha den utan för att vi ska använda den.

Och det som vi sparar för är:
    1. Bröllop
    2. Hus
    3. Nyare bil
    4. Bostad utomlands

Mitt bästa spartips att är analysera noga sin tillgångar och utgifter. Man kan inte sträva efter dyra grejer och jordenrunt resor, medan inkomsten täcker knappt utgifterna.

• Mycket långt kvar

Lite OT men några vänner till mig lever extremt över sina tillgångar. De får in jättemycket pengar varje månad men "har inte råd" att amortera på sitt bostadslån t ex. Skulle vilja ge dem ett presentkort på en ekonomisk rådgivare, gärna en som kan kolla på deras båda kontoutdrag och säga "men oj, ni lägger 15 000 i månaden på kläder" och föreslå en bra budget för dem. Ja, lite lyxfällan light sådär. De är inte i ekonomisk kris men de skulle nog tycka det var trevligt att ha pengar över någon gång ibland också.

Vet ni något ställe där man kan ordna ett sånt presentkort? Finns det ens?

• Mycket långt kvar

TigerLinn: jättebra att ni börjat spara! Men jag tycker att idén att använda kontanter istället för kort inte är jättebra, eftersom det är lättare att låta bli att ta pengar från ett konto (speciellt om man ser att "Oj, förra månaden hade jag 500:- kvar när lönen kom och denna månad har jag mer") än ur en burk med 20-lappar som man inte riktigt vet hur mycket det är i... Eller jag funkar så iaf:). Bättre då att se till att det inte finns så mycket pengar på kortet att spendera.

ICA-kort är en jättebra idé, vi har ju också ett "mat-kort" och det underlättar jättemycket tycker jag. Om det är snålt med pengar på ens vanliga konto så vet man iaf att man inte behöver snåla på maten eftersom det redan finns.

• Gift & Lycklig

Jag har lagt upp ett excel-ark med alla våra kostnader. Jag fyller på det varje månad och ser hur kostnaderna ackumuleras och när vissa räkningar kommer in. Jag kan då jämföra månad för månad hur mycket bensinen, maten, elen, telefonen osv har kostat. En budget är A och O för att hålla koll på ekonomin!

Jag är aktiv när det gäller att jaga låga räntor på bostadslånen (har lägre än de officiella räntorna), och har koll på eltariffen och försäkringspremiär.

Matpengar sätts in varje månad på matkortet. När man vet exakt hur mycket matpengar man har att göra av med, undviker man en massa onödiga småposter som gör att kostnaderna rusar i höjden.

Lönekontot används till att betala löpande räkningar. Sparar det gör vi på ett gemensamt sparkonto + i fonder. Så fort räkningarna är betalda så sätter jag in pengar på sparkontot. Eftersom jag tack vare min budget vet hur mycket pengar som går åt varje månad, kan jag lägga undan pengar innan de försvinner på nöjen o.dyl.

Vi tjänar bra, och då måste vi ha koll på ekonomin. Det är annars väldigt lätt att tro att man har råd med allting och slösa. Sen upptäcker man att sparkontot är på noll och att man måse ta saker på avbetalning. Inte bra...

• Gift & Lycklig

Försäkringspremie ska det vara...

• maljor

Har läst lite av tråden och tänkte berätta lite hur vi gör.

Vi tar ALDRIG saker på avbetalning (kreditlån osv) eftersom det alltid är dyrare än vad man tror. Ett hyrköp på en vanlig tv som egentligen kostar 4000 kan i slutändan kosta närmare 7000. Har man råd att betala den summan varje månad så har man oxå råd att spara den summan varje månad och slipper därmed alla dyra onödiga krediter överallt.
    Vi har inga kreditkort utan bara vanliga betalkort plus ett vanligt bankomatkort dit en summa förs över varje månad så vi hinner inte ens se dem.
    Vi köper inte halvfabrikat utan gör maten själva.
    Köper storpack även fast vi är 2.
    Köper mycket av det som är billigt och fryser in det i lagomt stora förpackningar.
    Impulsköp - NO NO!!!
    Lägger in pengar vi får över på billånet för att få undan det så snabbt som möjligt och därmed slippa räntan.

Jag är arbetslös och sambon får ut kanske 14000 i månaden men på ett år har vi betalat av 36000 på billånet och vi har sparat över 45000 till bröllopet sen i våras.
    Det hade vi inte kunnat göra om jag inte hade haft stenhård koll på våra pengar varje månad.
    Så, summan av kardemumman, håll koll på era pengar och räkningar så får ni mer pengar över varje månad.

• TigerLinn

Mycket långt kvar: jag antar att de är olika men för mig är det lättare att ha en 100-200 koronor på mig om för annars är de lätt att jag köper mer än jag tänk på kortet... men visst händer det att jag köper på visa med som typ nu när jag ska julhandla blir de lättare än att ha massa pengar i plånboken..
    men jag brukar även göra typ så här om vi ska fara å köpta någonting spceillt eller äta ute vilket vi nu inte ska göra ofta och jag vet att de vi ska köpa koatar 150kr då tar jag ut 200 kr och på så sätt kan jag inte lockas atrt köpa ännu mera i just den butiken för att jag har ju bara 200kr och de skulle inte falla mig in att betala 200kr kontant och sedan resten på kortet.. förstår du?

• Mycket långt kvar

TigerLinn: det låter som en smart strategi!

• TigerLinn

Mycket långt kvar : tack :)

Svar på tråden Rika flickor...