Den här tråden verkar vara mycket intressant.Många smarta tips angående sparande
I vårt hushåll är det bara jag som jobbar, min sambo går utbildning och får enbart aktivitetsstöd (3 500 kr/mån). Den sammanlagda månadsinkomsten för oss är ca. 20000 efter skatt. Våra fasta månadsutgifter (hyra + el) går på ca. 3400 kr/mån. Telefonabonnemang har vi sagt upp och har enbart mobiler (Comviq Kompis
). Så det kostar typ 600 kr/mån för oss båda att ringa, och kan säga att vi ringer en hel del till utland. Tidigare betalade vi för telefon och mobiler ca. 1500 kr/mån och ibland mer.
Så man bör kanske tänka lite på det!!
Vi sålde vår nya bil som vi hade köpt på avbetalnig och köpte istället en äldre som går lika bra som den nya. Vi slipper att betala 1600kr billån varje månad. Denna månad hade vi blivit av med ett annat lån, genom att sätta in min julbonus som sista betalning. På så sätt kommer räkningarna för december att minska med 2300kr.
Det enda skulden som jag har kvar är mitt CSN-lån...och om det inte vore för bröllop nästa sommar så skulle jag kunna betala minst hälften av den redan nu. Men men...bröllopet är prio 1 nu
Så, hur sparar vi??
Ja, först och främst äter vi väldigt sällan ute. Max en gång i månad går vi ut och äter på något finare ställe. Våra kläder och skor köper vi på rea. Jag sminkar mig nästan inte alls, enbart mascara och ögonskugga, dessa köper jag inte varje månad
Och de är inte så farligt dyra.
Till jobbet/skolan tar vi ofta matlåda, eftersom vi lagar mat hemma. Vi tänker inte spara på maten, det som vi vill äta det köper vi oavsett priset. Maten är vår enda lyxvara
Men när det säljs något till extrapris så självklart att vi köper mer av detta och så sparas den i kylen.
Det som vi har minskat rejält på är läskdryck, chips och godis. I stället brukar jag baka en kaka som vi båda kan ta med oss till jobbet/skolan och fika.
Inga impuslköp, utan allt som vi köper har vi kollat noga om vi verkligen behöver den. Vi köper inte varan bara för att ha den utan för att vi ska använda den.
Och det som vi sparar för är:
1. Bröllop
2. Hus
3. Nyare bil
4. Bostad utomlands
Mitt bästa spartips att är analysera noga sin tillgångar och utgifter. Man kan inte sträva efter dyra grejer och jordenrunt resor, medan inkomsten täcker knappt utgifterna.