• ninjan

Rika flickor...

...ja, en sån skulle jag också vilja vara! :)

kollade slutet på lyxfällan ikväll, och blev väldigt peppad att få ordning på min ekonomi! Har det ganska knapert som det är nu..dyrt at vara egen företagare :(

Så.. Nu vill jag gärna att ni delar med er av alla era spartips! Vad som helst, även om det bara är att spara några kronor!
    Jag är säker på att det finns fler där ute som vill få ordning på sin ekonomi och bli en rik flicka :D

• Svar på tråden Rika flickor...
  • pickolina

Jo, min far lägger alla tior han får i en burk...när de tömde den till semstern så låg där 7000:- Det ni..inte illa som extrapengar till semstern!.. :)

• anne på grönkulla

Se över utgifterna - är inte att förakta. El, telefon, försäkringar, mobil, kabeltv, etc etc - vad av det behöver du och vad kan du göra billigare? Har du rätt försäkringar till bästa möjliga pris, t ex?

Att amortera på bostadslånen (om ni har sådana) är faktiskt ett rätt bra långsiktigt sparande...

• pickolina

Ja att ha fler konton tror jag är A och O för att ha ordning på allt...

Jag får in pengarna på det kontot som jag har kopplat till kortet, så jag aldrig ska stå utan pengar pga att jag inte hunnit föra över pengar.. Jag betalar räkningarna från ett annat konto och pengarna förs över dit aotomatiskt den 27e, då jag inte alltid får lån den 25e.. Å så har jag ett tredje, där jag har en buffert..dit förs det oxå över pengar automatiskt den 27e.. Sedan har jag även fondspar och liknande som det oxå förs över pengar till automatiskt varje månad... Så, efter den 27e så finns bara de pengar jag har att leva på kvar... :) Då vet jag att allt är fixat och jag har koll på läget...

Jag skulle inte tipsa om att begära månadsräkningar av alla bolag för många tar extra betalt för det. Då är det bättre är själ räkna ut månadskostnaden och spara denna tills den totala räkningen kommer...då blir räkningen ngt billigare men det blir aldrig hål i plånboken när den kommer.... :)

• Mycket långt kvar

Nackdelen med att få in lönen på visa-kontot är att om någon kommer över kortnumret och spelar upp allt som finns på kortet på nätpoker eller något så sitter man lite i sjön. Oftast betalar banken igen pengarna man förlorat, men det kan ta ett par veckor. Och räkningarna måste ju betalas.

Finns aldrig mer än säg 500:- på visakontot så är det ingen katastrof om man blir utsatt för något.

• Fru Martinsson ( fd martinsson2be )

Mycket långt kvar: har du en månadslön på 18 000:- innan skatt och kan spara 4 000:- i månaden?! Jag önskar att jag var lika duktig som du. Grymt imponerande!!

• pickolina

Varning för att gå på fällan att byta till ett billigare elbolag! Det slutar ofta med en dyrare kostnad... Så, ha aldrig för bråttom i jakten på att sänka kostnaderna. Ta tid att kolla upp alla alternativ osv..

Försäkringspriser brukar ofta gå att förhandla om.. Min far brukar sänka sina kostnader kraftigt genom att förhandla med bolagen.

Jag kollade runt noooga innan jag valde att stänga av mitt vanliga telefonabonnemang.. För det är lätt att gå in i en fälla som visar sig bli dyrare eller inte alls mycket billigare än man redan betalade.... Till slut hittade jag ett bra alternativ för mig och har alltså inga kostnader alls längre... Men är inte utan telefon, vilket är skönt... Jag vill inte bara ha mobil, testade det förr och tycker att det är en dålig lösning för min del.

Så, att vara medveten och kolla upp saker kan man spara mycket på... Många bäckar små som man säger... :)

• pickolina

Mycket långt kvar
    Jag skulle aldrig kunna leva med enbart 500:- på kontot i alla fall så... Ska jag då vara tvungen att föra över pengar varje gång jag ska handla eller??? Snacka om bökigt och tidskrövande! Och om jag skulle råka ut för bedrägeri så har jag inga som helst problem att lösa det under tiden, fram tills banken löst de hela.

Man kan aldrig garantera sig mot alla "faror" som finns...

• Mycket långt kvar

Fru Martinsson ( fd martinsson2be ): jag bestämde mig faktiskt för bara kanske 6 månader sen att ta tag i min ekonomi. Det blev bestämt att jag skulle flytta och i samband med det gjorde jag en feng shui-satsning på ett gäng områden i mitt liv. En sådan var att rensa ut och skänka bort saker jag inte behöver. Och då insåg jag hur sjukt det är att jag bara köper och köper fast jag varken behöver eller egentligen ÄLSKAR det jag köper. Så jag bestämde mig för att bara handla när jag verkligen behöver. Jag har ett vackert hem fullt av fina saker, men jag behöver inte fler. Det är mycket det, cykling, och matlådor som gjort att min ekonomi idag känns bra och under kontroll.

Kan tillägga att jag bor i hyreslägenhet med sambo, så vi delar ju på hyran som då blir rätt billig fast den egentligen är hög. Men mina fasta kostnader (hyra, kabeltv, internet, mobil, mat) varje månad är på runt 5500:-. Sen tillkommer ju el, tv-licens, försäkringar, studielån etc lite då och då.

• Fru Martinsson ( fd martinsson2be )

Good for you !

• Mycket långt kvar

Pickolina, vi har även ett gemensamt kort för mat, hygien med mera och på det sätter vi in 1500:- var varje månad. Har ju det också s a s, så jag förstår att alla inte klarar sig med att bara ha 500:-.

Svar på tråden Rika flickor...