• ninjan

Rika flickor...

...ja, en sån skulle jag också vilja vara! :)

kollade slutet på lyxfällan ikväll, och blev väldigt peppad att få ordning på min ekonomi! Har det ganska knapert som det är nu..dyrt at vara egen företagare :(

Så.. Nu vill jag gärna att ni delar med er av alla era spartips! Vad som helst, även om det bara är att spara några kronor!
    Jag är säker på att det finns fler där ute som vill få ordning på sin ekonomi och bli en rik flicka :D

• Svar på tråden Rika flickor...
  • pickolina

Mycket långt kvar
    Ja, mycket imponerande. Låter lite tråkigt dock, man vill ju leva oxå... Man ångrar ju sällan saker man gjort utan saker man inte gjort och om man enbart sparar pengarna och inte lever för dem..ja det låter tråkigt tycker jag personligen....

• Mycket långt kvar

Å andra sidan är det en erfarenhet som kanske inte skadar att som vuxen få känna att "jag får låta bli just nu, för jag har inga pengar". Något jag tror de flesta upplever som barn/unga när månadspengen och studiebidraget tagit slut.

• Mycket långt kvar

Hehe, själv ångrar jag mer de tiotusentals kronor jag slängt ut på att äta dålig lunch ute och köpt kläder av dålig kvalitet som gått sönder. Idag unnar jag mig sådant jag mår bra av, gå på lyxrestaurang och kvalitetssmink t ex. Men inte de små inköpen i vardagen och de varken saknar eller vill jag göra längre.

• pickolina

Mycket långt kvar
    Väl ordnat.. :) Kul att ni hittat ett sätt som fungerar för er. Själv lever jag ensam, vilket är dyrare..plus att jag gillar att kunna shoppa och bränna pengar på restaurang, bio, shopping, fika osv..sånt som gör livet värt att leva...tycker JAG... :D

• Mycket långt kvar

Jag hade också velat lägga mer på sociala sammanhang som kostar om jag varit singel, och det hade varit mycket dyrare på alla sätt. Lite orättvist! Singlar kanske borde få en statlig hyresreducering om de bor i hyresrätt, eftersom det alltid är dyrare nästan.

• pickolina

Mycket långt kvar
    Jag shoppar inte billigt skit ändå så.. *s* Så mina kläder och sminkgrejer osv brukar hålla länge.. Går jag ut och äter så gör jag oftast det med ett gäng kompisar eller familjen osv... Det är alltså aldrig bortslängda pengar på "dåliga luncher" som du skriver... :)

• pickolina

Mycket långt kvar
    AAAAAHH, det måste vara det absolut BÄSTA förslag jag hört på mycket länge!!!!!!!!! Weeeeeeee!!!!!!!!!!!! :D :D :D

Jo jag kan tänka mig att man kan skippa mkt sådant om man har partner...för det finns ju självklart mkt man kan hitta på som inte kostar pengar.... :) Det har du ju helt rätt i.... Jag är så van vid mitt singelliv så jag tänkte inte på det... *s*

• Mycket långt kvar

Sen underlättar det ju alltid om man har en motivation för sitt sparande också. I mitt fall är det följande som sparandet kan komma att finansiera:

-Köp av bostadsrätt i framtiden (sambon har mer pengar än mig, och därför kommer vi i en sådan situation att äga lite olika procent har vi bestämt, något jag helst inte vill).

-Flytt utomlands. Man vet ju inte på förhand att jobb och så ordnar sig.

-Heltidsstudier som jag inte vill ta studielån för att göra.

-Resor, till exempelvis Japan och USA.

-Ett bröllop inplanerat om några år, som ska bli precis som vi båda vill. Fast hur vet vi inte än.

• Mycket långt kvar

Vad skulle ni andra vilja använda era sparpengar till?

Svar på tråden Rika flickor...