• ninjan

Rika flickor...

...ja, en sån skulle jag också vilja vara! :)

kollade slutet på lyxfällan ikväll, och blev väldigt peppad att få ordning på min ekonomi! Har det ganska knapert som det är nu..dyrt at vara egen företagare :(

Så.. Nu vill jag gärna att ni delar med er av alla era spartips! Vad som helst, även om det bara är att spara några kronor!
    Jag är säker på att det finns fler där ute som vill få ordning på sin ekonomi och bli en rik flicka :D

• Svar på tråden Rika flickor...
  • pickolina

Precis, den större kostnaden som blir av att ta på avbetalning är ju marginell..och kan vara värt det om man inte har sparade pengar att ta av och står inför en stor kostnad...
    Så länge man är medveten om vad man gör...
    Å det är ju där det brister för många....

• marie 06

Tja, det är inte lätt att spara. tycker oftast att det verkar lättast att spara om man redan från början har mycket pengar.

Att spara på mat och endast handla på lågprisbutiker tycker jag känns så där. Vi prioriterar sund och näringsriktig mat. Till ex försöker vi äta ekologiskt, kravmärkt och närproducerat så mycket som möjligt och det är inte billigt.

Att ha ett räkningskonto, dit en bestämd summa går varje månad gör att vi alltid har koll på våra räkningar, även dem som endast kommer ett par gånger om året. Dessutom ahr vi en minutiös budget som gör att vi vet hur mycket som används. Mycket lättare att få igång ett sparande då.

• Mycket långt kvar

Marie 06, håller med dig lite där. Vi kör också ekologiskt/krav så långt det är möjligt, men lite prismedveten kan man ju vara ändå. Förstår dock att mat är en jättekostnad när man har barn och då finns det ju stora pengar att tjäna.

• Mycket långt kvar

Jag skulle säga att jag känner folk med alla typer av inkomst, från sjukskrivna och arbetslösa till sådana som har riktigt riktigt hög inkomst. Av de som inte sparar finns även höginkomsttagarna i min bekantskapskrets. Det som har större betydelse tror jag är vad man kommer ifrån, vad man är van vid. Om föräldrarna sparat och är ekonomiska så lär de ut det till barnen.

• Mycket långt kvar

Jag skulle säga att jag känner folk med alla typer av inkomst, från sjukskrivna och arbetslösa till sådana som har riktigt riktigt hög inkomst. Av de som inte sparar finns även höginkomsttagarna i min bekantskapskrets. Det som har större betydelse tror jag är vad man kommer ifrån, vad man är van vid. Om föräldrarna sparat och är ekonomiska så lär de ut det till barnen.

• Mycket långt kvar

Oj, dubbelt där.

• Mycket långt kvar

Själv kommer jag inte från en rik familj utan har arbetarklassbakgrund.

• bauti

Om man vill få ordning på sin ekonomi så börja med att skriva upp ALLA utgifter som du gör på en månad.
    Bokför var ända slant som lämnar dig. På så sätt ser du vart alla pengar tar vägen. Det e oftast små saker som blir dyra. Lite här och lite där, sedan var man uppe i en förmögenhet, på sådant man igentligen inte behöver.

• Jozzylecter

Som många andra sagt, flera bankkonton underlättar mycket! Tanken på att ha hela lönen på betalkortet, om man har ett sådant, känns sådär... Det var med en gubbe på Plus en gång som hade åkt på semester och blivit av med kortet. Det visade sig att han hade haft 70 000 spänn på det kontot! Undrar om han skulle haft den summan i sedlar i plånboken och åkt på semester med. :o Tror inte han fick tillbaka ett öre från banken.

Laga mat och frys in, om du har en någorlunda stor frys.

Köp det som är extrapris på just då.

Återanvända plastkassarna flera gånger, eller köp en tygkasse. Köper du 4 påsar i veckan á 50 öre blir det ett par hundra om året som kunde läggas på något skojigare än en jädra kasse.

Handla inte mat när du är hungrig, det är lätt att godis slinker med. Lite godis blir också stora summor i slutändan. Som de andra säger, de små utgifterna är den största boven mot din ekonomi, och lättast att bli av med.

Ett tips för att hindra sig att köpa småkrafs är att hålla på de stora sedlarna och inte växla in dem mot mindre. Om den där prydnadsgrisen gör att du måste växla in en 500-lapp kanske det tar emot lite mer än när du har fullt av 20-lappar och småmynt i plånboken.

• mooogn

Jag har det ultimata spartipset inför bröllopet: Gå ner i vikt! Du blir friskare (om du börjar "stort", vill säga), du lägger inte ut så mycket pengar på onyttigheter och du kan använda dina gamla kläder som bara ligger i garderoben och väääntar på dig istället för att köpa nya. Tre flugor i en smäll!

Själv har jag precis börjat med detta ekonomiska/hälsosamma program och ser fram emot fyra par byxor som jag kommer att kunna använda framöver...

Svar på tråden Rika flickor...