Inlägg från: mammacatta |Visa alla inlägg
  • mammacatta

Rika flickor...

Jag har inte läst tråden, men:

Mitt bästa spartips är att handla på den billiga affären i bulk. Jag föredrar willys, eftersom den är billigast här. (vi har inte citygross tex) Vissa saker är så mycket billigare att summan på samma varor på tex ica blir 500 spänn mer. VARJE gång.(Jag handlar för runt 1000/gång) Nu när jag har småbarn så blir det ännu mer, eftersom blöjorna på W kostar 79/paket - dessutom är de bäst i R&R test. 500/gång blir RÄTT många roligare saker att göra. (Som att fika på stan med barnen)

Att bulka blir enformig mat i början, men efter några gånger så är det STOR variation i frysen. Första gången är köttfärs billig, då äter man köttfärs 4 dagar i veckan. sen är kyckling billigt och då... osv
    Satsa på köttet, fisken och fågeln. Hos grönsakerna är olika saker billiga olika tider på åren, men pasta, ris och potatis är samma jämt. Det är i köttet man kan göra 1000-lappar...
    Du äter ungefär 200g/gång, det är 1kg/vecka och person.
    Ta köttfärs: 50kr/kg mot 25/kg. det är 100 spänn per vecka och person. 400 per månad. Hur många är ni? Vi är 2 vuxna som äter hemma en gång/dag och jag äter själv på lunchen; 3 vuxna. Det är 1200/månad om allt kött är 25 spänn billigare...

1200!!!

Blöjor: 79 för ett paket som räcker i 10 dagar; 250/månad.
    Minst 140 på lokala affären: 420 spänn. 170 till... vi har två blöjbarn: 340 till att spara.

Mer? Tja, vi köper SUPERBILLIGT kolsyrat vatten på antingen W eller Lidl, vårt eget i kran smakar prutta. Blanda med FUN light och du har läsk med inget socker och till en bråkdel av priset.
    Köp en god saft och barnen (och min godisråtta till man) har dricka, men inte för 20 spänn flaskan, utan 5 på sin höjd... Dessutom så är det BETYDLIGT mindre socker i saft än i dricka. Inga duracellkaniner här inte.

Vi sparar MINST 2000/månad på några få enkla grejer. Att köra 5 minuter till för att komma till Billiga affären är ABSOLUT värt besväret.

Sen har vi en till, men den har krävt sina offer: vi äter inte godis, chips eller choklad längre. Men vi äter obegränsat med glass för att få NÅT att se fram emot. Ett paket glass kostar mindre än en chipspåse, och den räcker dubbelt så lång tid. Glass är absolut nyttigare, och man blir inte lika äcklig i munnen efteråt. Pengarna vi sparar här kan man bara spekulera i. Men jag kan intyga att det är lätt 500/månad.
    Men det är som sagt inte för de vekhjärtade...

• mammacatta

*vinkar till anne*

Upptäckte ett tankefel i min uträkning. Jag förutsatte 5 måltider, men det är ju i verkligheten 5 vardagar och två helgdagar. det blir 4 måltider till;
    *räknar i huvudet*
    9*2=18 + mina 5: 23 måltider. Äh.

Det blir mer iallafall, men min bäbis skriker och jag kan inte tänka.
    *bye*

• mammacatta

TANKEFEL!!!
    Skojjaru? Jag har inte delat med 4, mitt NÖT!!!
    hursomhelst, 300 spänn är inte fy skam. Köttfärs är trots allt det som man kan spara minst på: oxfile är 80 spänn billigare ibland. Firre kan vara 100 spänn billigare. Sen är det fel ju och det är typp 400 spänn egentligen så:

400!!!
    ska det vara.
    :D:D:D
    *skrattar lite fånigt*

Svar på tråden Rika flickor...