Inlägg från: Mycket långt kvar |Visa alla inlägg
  • Mycket långt kvar

Rika flickor...

Jag sparar i fonder och på sveadirekt.se. Sveadirekt ger 3,5% ränta vilket är otroligt mycket bättre än bankernas ränta på sparkonton. Dippar börsen så kan man fortfarande använda pengarna på svea-kontot.

Mina bästa tips är:

-Ha sparande på fast överföring samma datum som lönen kommer in. Välj en summa du ALLTID kan spara, kanske 200, 500, 1000 eller mer. Själv sparar jag runt 4000 per månad (och jag har en vanlig lön på ca 18 000 innan skatt). När alla räkningar och grejer betalats, kolla om du kan spara lite mer.

-Ha, som någon annan också tipsat om, minst två bankkonton. Ett som lönen kommer in på och som räkningar betalas från. Ett kopplat till VISA dit du själv för över pengar allteftersom det behövs. Ett buffertkonto är också bra, dit för du pengar du får göra av med om du måste så du slipper röra sparkontot/fondkontot.

-Spara i fonder men sprid riskerna. D v s mycket svenska fonder och en del andra. De stora pengarna finns ofta i högriskfonder, men de kan tvärdyka också.

-Jämför elpriser, försäkringspriser etc så du vet att du har ett billigt alternativ. Konsumentverket har tips på sin sida.

-Köp inte en massa skräp! Behöver du kläder så köper du det, självklart. Välj kläder av god kvalitet som håller. Men impulsshoppa inte en massa prydnadsgrejer och skrot jämt bara för att det är kul. Tänk hela tiden vill jag fortfarande ha/packa denna om jag flyttar om ett år? Passar den?

-Planera inköp. Behöver du en diskmaskin? Jämför priser på kelkoo.se. Kolla recensioner.

-MAT. Laga egen hemma och gör matlådor. Jag tycker ofta att mat på lunchrestauranger är av dålig kvalitet. Den är inte dyr, men det är oerhört mycket billigare att ta med egen som dessutom ofta både är godare och nyttigare.

Lycka till!

• Mycket långt kvar

Ah, fler tips:

-Skippa hemtelefonen. Ha bara mobiltelefon med billigt abbonnemang eller kontantkort.

-Cykla till jobbet istället för att ta bil eller tåg. Du sparar pengar både på att slippa dyrt träningskort och slippa köpa busskort/bensin.

• Mycket långt kvar

Jag är mycket inne på att tid är värdefull också. Min privata tid är för mig värd minst lika mycket som tiden jag får betalt för i arbetet. Därför lägger jag gärna pengar på sånt som sparar tid, t ex diskmaskin/tvättmaskin och gör hela tiden åtgärder för att slippa tidsslöseri. Ett sådant tidsslöseri enligt mig är att betala räkningar på internetbanken så jag har allt på autogiro. Mycket skönt, men man måste ju ha koll på hur mycket som dras.

• Mycket långt kvar

Nackdelen med att få in lönen på visa-kontot är att om någon kommer över kortnumret och spelar upp allt som finns på kortet på nätpoker eller något så sitter man lite i sjön. Oftast betalar banken igen pengarna man förlorat, men det kan ta ett par veckor. Och räkningarna måste ju betalas.

Finns aldrig mer än säg 500:- på visakontot så är det ingen katastrof om man blir utsatt för något.

• Mycket långt kvar

Fru Martinsson ( fd martinsson2be ): jag bestämde mig faktiskt för bara kanske 6 månader sen att ta tag i min ekonomi. Det blev bestämt att jag skulle flytta och i samband med det gjorde jag en feng shui-satsning på ett gäng områden i mitt liv. En sådan var att rensa ut och skänka bort saker jag inte behöver. Och då insåg jag hur sjukt det är att jag bara köper och köper fast jag varken behöver eller egentligen ÄLSKAR det jag köper. Så jag bestämde mig för att bara handla när jag verkligen behöver. Jag har ett vackert hem fullt av fina saker, men jag behöver inte fler. Det är mycket det, cykling, och matlådor som gjort att min ekonomi idag känns bra och under kontroll.

Kan tillägga att jag bor i hyreslägenhet med sambo, så vi delar ju på hyran som då blir rätt billig fast den egentligen är hög. Men mina fasta kostnader (hyra, kabeltv, internet, mobil, mat) varje månad är på runt 5500:-. Sen tillkommer ju el, tv-licens, försäkringar, studielån etc lite då och då.

• Mycket långt kvar

Pickolina, vi har även ett gemensamt kort för mat, hygien med mera och på det sätter vi in 1500:- var varje månad. Har ju det också s a s, så jag förstår att alla inte klarar sig med att bara ha 500:-.

• Mycket långt kvar

Å andra sidan är det en erfarenhet som kanske inte skadar att som vuxen få känna att "jag får låta bli just nu, för jag har inga pengar". Något jag tror de flesta upplever som barn/unga när månadspengen och studiebidraget tagit slut.

• Mycket långt kvar

Hehe, själv ångrar jag mer de tiotusentals kronor jag slängt ut på att äta dålig lunch ute och köpt kläder av dålig kvalitet som gått sönder. Idag unnar jag mig sådant jag mår bra av, gå på lyxrestaurang och kvalitetssmink t ex. Men inte de små inköpen i vardagen och de varken saknar eller vill jag göra längre.

• Mycket långt kvar

Jag hade också velat lägga mer på sociala sammanhang som kostar om jag varit singel, och det hade varit mycket dyrare på alla sätt. Lite orättvist! Singlar kanske borde få en statlig hyresreducering om de bor i hyresrätt, eftersom det alltid är dyrare nästan.

• Mycket långt kvar

Sen underlättar det ju alltid om man har en motivation för sitt sparande också. I mitt fall är det följande som sparandet kan komma att finansiera:

-Köp av bostadsrätt i framtiden (sambon har mer pengar än mig, och därför kommer vi i en sådan situation att äga lite olika procent har vi bestämt, något jag helst inte vill).

-Flytt utomlands. Man vet ju inte på förhand att jobb och så ordnar sig.

-Heltidsstudier som jag inte vill ta studielån för att göra.

-Resor, till exempelvis Japan och USA.

-Ett bröllop inplanerat om några år, som ska bli precis som vi båda vill. Fast hur vet vi inte än.

Svar på tråden Rika flickor...