Rika flickor...
Jag sparar i fonder och på sveadirekt.se. Sveadirekt ger 3,5% ränta vilket är otroligt mycket bättre än bankernas ränta på sparkonton. Dippar börsen så kan man fortfarande använda pengarna på svea-kontot.
Mina bästa tips är:
-Ha sparande på fast överföring samma datum som lönen kommer in. Välj en summa du ALLTID kan spara, kanske 200, 500, 1000 eller mer. Själv sparar jag runt 4000 per månad (och jag har en vanlig lön på ca 18 000 innan skatt). När alla räkningar och grejer betalats, kolla om du kan spara lite mer.
-Ha, som någon annan också tipsat om, minst två bankkonton. Ett som lönen kommer in på och som räkningar betalas från. Ett kopplat till VISA dit du själv för över pengar allteftersom det behövs. Ett buffertkonto är också bra, dit för du pengar du får göra av med om du måste så du slipper röra sparkontot/fondkontot.
-Spara i fonder men sprid riskerna. D v s mycket svenska fonder och en del andra. De stora pengarna finns ofta i högriskfonder, men de kan tvärdyka också.
-Jämför elpriser, försäkringspriser etc så du vet att du har ett billigt alternativ. Konsumentverket har tips på sin sida.
-Köp inte en massa skräp! Behöver du kläder så köper du det, självklart. Välj kläder av god kvalitet som håller. Men impulsshoppa inte en massa prydnadsgrejer och skrot jämt bara för att det är kul. Tänk hela tiden vill jag fortfarande ha/packa denna om jag flyttar om ett år? Passar den?
-Planera inköp. Behöver du en diskmaskin? Jämför priser på kelkoo.se. Kolla recensioner.
-MAT. Laga egen hemma och gör matlådor. Jag tycker ofta att mat på lunchrestauranger är av dålig kvalitet. Den är inte dyr, men det är oerhört mycket billigare att ta med egen som dessutom ofta både är godare och nyttigare.
Lycka till!