• ninjan

Rika flickor...

...ja, en sån skulle jag också vilja vara! :)

kollade slutet på lyxfällan ikväll, och blev väldigt peppad att få ordning på min ekonomi! Har det ganska knapert som det är nu..dyrt at vara egen företagare :(

Så.. Nu vill jag gärna att ni delar med er av alla era spartips! Vad som helst, även om det bara är att spara några kronor!
    Jag är säker på att det finns fler där ute som vill få ordning på sin ekonomi och bli en rik flicka :D

• Svar på tråden Rika flickor...
  • ninjan

ja, det är ju ett bra tips!

Har ni några sparkonton? Har ni flera olika konton, eller bara ett? Vad är bäst, tycker ni?

Jag funderar på att öppna ett sparkonto, där jag lägger in valfri summa i månaden, och ett reservkonto för överraskande utgifter. Förutom det konto jag redan har, dit lönen far. Hur gör ni?

• ninjan

ja bröllop blir som man väljer att det ska vara. Som tur är har jag inget bröllop att spara till, så där slapp jag en utgift :D

Har funderingar på ett extrajobb, eller helgjobb. Vill så gärna få in mera pengar!

Fler som har tips?

• ninjan

Ja usch! Nu får jag jättedåligt samvete! Har bara två km till jobbet, och nu sen det blev kallare tar jag bilen. I morgon ska jag ta på mer kläder istället, och cykla!

• ninjan

äh, det gick inte bra.. tog bilen i alla fall. Kom på all världens ursäkter. Det var för kallt... jag är lite förkyld...jag hade bråttom..osv. :D

Idag la jag faktiskt alla mina mynt i en burk! Inte så mycket än, men växer förhoppningsvis.

Vem pratar man med när det gäller fondsparning? Och hur säkert är det att ha pengar i fonder. "rasar" fonderna står man väl där utan pengar, och då kanske man tycket att man borde ha sparat på vanliga bankkonton istället. Eller kan man inte förlora pengar i fonder? Har fruktansvärt dålig koll på sånt!

• ninjan

Oj vad kul! Nytt liv i tråden sen jag var här sist! Tack så mycket för alla era tips :) Och fortsätt gärna!

På tisdag tror jag att jag ska öppna fler konton. Har inte fått tummen ur än :)
    Min burk med småmynt blir mer och mer fylld, och det är ju kul :) När den är full blir det ett besök till banken, och in med dom på mitt sparkonto!

Vi har köpt lite grejer på avbetalning. Har man inte råd med en stor klumpsumma, så är det bättre att ta lite i månaden. Trots att slutsumman blir lite dyrare på det viset. Min sambo köpte ett datorpaket på avbetalning. Och jag köpte min digikamera på avbetalning. De blir betalda till sommaren. Har även planer på att köpa en diskmaskin på avbetalning. Men det är inte aktuellt just nu, så kanske vi kan ta av sparpengarna och köpa kontant, man vet aldrig :)

• ninjan

när det gäller att göra upp en budget får jag lite problem. Eftersom jag har ett företag så köper jag in produkter beroende på hur mycket som har gått åt. Och det varierar väldigt från månad till månad.. Men för mitt privata hushåll kan jag ju förstås göra en. Problemet är att nästan alla mina pengar går åt till företaget :(

Jättemånga bra spartips förresten!

• ninjan

hmm..känns som att tråden spårat ur lite ;)

Mycket långt kvar
    Jag använder internetbank. Mycket billigare än att betala 4euro per räkning på banken...

Fick skatteåterbäring idag :D En del ska in på mitt sparkonto, resten kommer antagligen att gå åt med detsamma! Räkningar och julklappar..suck!

• ninjan

Fan!
    Vad ska man göra när pengarna inte räcker till?
    Imorgon ska två av mina lån debiteras av kontot ( en liten del av hela lånet, förstås ). Men jag har ju för fasiken inte pengar på kontot! KOmmer att bli tvungen att skjuta på lånen tredje månaden i rad! Suck! Känns jävligt hopplöst! Och en massa räkningar som förfallit, och hyran för jobblokalen är försenad med en månad snart! Jävla jobb som inte fungerar som det ska! Borde vara samma kundströmning som på sommaren och julen!

Så vad gör man?

• ninjan

jag har inte gjort så stora saker..börjat spara alla mynt under 1 euro i en burk som ska läggas in på mitt nyöppnade sparkonto sen när burken blir full. På sparkontot har jag lyckats få ihop ca 70 euro. Har inte funnits möjlighet att lägga undan mer. En positiv grej är att jag lyckades få ihop lite mera pengar än väntat idag, så mina lån betalades :) Däremot är hyran + flera räkningar obetalda. Men jag vet att det löser sej... till sommaren, det var likadant i fjol! ...fast då fick jag ekonomisk hjälp av mina föräldrar... vill helst inte be om mer pengar.

Angående mitt företag. Det är en frisörsalong, på landet. Att hitta på nåt mer än de vanliga frissajobben är svårt, folk i min by är inte sååå villiga att lägga pengar på skönhetsvård, tyvärr.
    Har ni tips på vad jag kan hitta på för att utveckla min verksamhet så berätta gärna! Kan tillägga att jag färgar ögonfransar och bryn.

• ninjan

Mycket långt kvar
    Vad gullig du e som ger så många och bra förslag! :) Tack! *kramar*

Ett av de stora problemen är att det finns allt för mycket konkurrans! Vi är två som har varsinn salong väldigt nära varann. Dessutom finns en väl inarbetad salong ett par km bort. Utöver det finns det ca 5 andra salonger.

En hemsida har jag faktiskt funderat på väldigt länge. Har printat ut papper som beskriver hur man gör en sida, och har även försökt få min msn sida till en hemsida.. men jag är så dålig på datorer, så jag får det inte att funka! Men jag har en bekant som är väldigt duktig med datorer, kanske ska be honom om hjälp!

Angående egna smycken och tiaror. Det har jag inte ens tänkt på! Nu är jag ingen pysslig person, men man kanske blir bara man kommer igång? :) Kanske man ska testa...

Annonsblad och salonginfo brukar jag lägga upp lite nu som då. Brukar funka rätt bra när man har lite erbjudanden och sånt.

Jag älskar att förändra min salong! Väntar på att mamma ska sy nya gardiner dit nu ( jag är verkligen dålig på sånt själv )
    Det är ca 2½ år sen jag startade, så det är relativt nymålat. Men jag skulle vilja ändra väggfärg.. Det kommer jag isåfall att bli tvungen att betala själv, hyresvärden vill inte stå för det :(

Även det där med hårmodeller har jag funderat på. Det skulle verkligen vara jättekul! Ska fundera ännu lite på det!

Nya tjänster försöker jag fundera ut, som skulle funka här där jag bor. Jag har haft en kompis dom gjort ansiktsbehandlingar i vissa perioder i min salong. Skulle gärna lärma mej så att jag kan fixa det själv. Annonserar man vid rätt tillfälle så får man nog en del kunder till det!
    Det är redan flera andra salonger här som gör hårförlängningar, så jag har kommit till att det skulle vara olönsamt att börja med.
    Vaxning och spraytan skulle jag kunna tänka mej, speciellt spraytan. Men då borde man väl ha ett extra rum för det ändamålet? Min salong består av själva salongen och ett litet kök. Det skulle kräva ombyggnad, och om inte hyresvärden vill stå för det så har jag inte råd.

Kundkvällar var också nåt nytt :) De låter onekligen intressant. Fick verkligen mycket att fundera på nu :)

Tack igen för väldigt många och bra tips!

• ninjan

nu är hemsidan pågång. har kommit så långt som att jag har fått tag på en person som ska hjälpa mej att fixa den.

Men nu står det helt still! Har ingen inspiration! Vad ska hemsida innehålla?
    Foton på frisyrer, och bilder från kurser och visningar. Men vad annat? Har inga specifika öppethållningstider och mina priser vill jag inte ha på nätet ( pga konkurrensen )

Nån som har ideer? Vad vill ni se på en frisörs hemsida?

• ninjan

Mycket långt kvar
    Du kanske skulle bli misstänksam om du såg min prislista då :) Själv tycker jag nämnligen att jag har billiga priser. Vet inte om det ses som reklam om jag skriver va en 40 minuters klippning kostar, men jag bor ändå inte i sverige, så jag skriver i alla fall! Tycker du det låter billigt med 20 euro för en klippning på 40 minuter. Det är då från att kunden sätter sej i stolen tills klippningen och föningen är klar. Skulle gärna öka mina priser lite, men är rädd att förlöra kunder om jag höjer :(

hmm, en liten frisyrguide,...det var en bra ide1 En sån ska jag försöka fixa på min sida!

Jo, ögonfransar och bryn gör jag också. Tror faktiskt att du har en poäng där. Tror inte folk riktigt förstår vad det gör för helhetsintrycket när man har brynen fixade! Såna bilder ska jag också försöka få med, bara jag hittar nån frivillig modell:)

lotta49
    Tack för ditt tips! Var inne och kollade på sidan, och jag fastnade verkligen för att sälja burkar för hemmabruk! Det tror jag ingen annan i närheten gör!
    Vet du om det finns fler företag som säljer, och vilka produkter är bäst? Har du testat turbotans hemmaspray?

• ninjan

ok, tack! :)

Är ännu lite osäker på om jag ska börja sälja spraytan eller inte. Är inte säker på att det kommer att löna sej där jag bor. Kanske om jag skulle ha haft min salong i stan...

Svar på tråden Rika flickor...