Inlägg från: pickolina |Visa alla inlägg
  • pickolina

Rika flickor...

Jag har precis gått över till ip-telefoni.. Anv min gamla vanliga tfn, men kopplar den nu till en dosa som sitter mellan mitt bredbandsmodem och telefonen/datorn. Detta gör att jag numera inte har några fasta kostnader för min telefon alls. Betalar enbart för de samtal jag ringer.. :) Vilket var ett steg i rätt riktning för min del...

Ett annat tips är ngt som min bror gör..som jag oxå planerar på att införa..
    Han har räknat ut vad alla hans räkningar blir per månad, dvs alla försäkringar, vanliga räkningar, även maxkostnaden för högostnadsbeloppet gällande medicin och läkarbesök osv..så att allt sådant ska vara avklarat och inga sådana kostnader ska kunna komma i en klump eller som en chock. Totalsumman för han över varje månad från sitt vanliga konto (direkt efter lön) till ett annat konto. Och från det andra kontot betalar han alla dessa räkningar sedan... Å när ex. bilföräkringen ska betalas (som inte betalas varje månad) så finns pengarna redan på kontot och påverkar aldrig hans månadsekonomi... För han har ju samma månadsekonomi varje månad i och med detta... Skitsmart, tycker jag personligen... Om någon hängde med på hur jag menar.. haha.... Det är ju kanske inget sätt att "spara" men att få koll på sin ekonomi, vilket oxå är ett steg i rätt riktning...

• pickolina

Jo, min far lägger alla tior han får i en burk...när de tömde den till semstern så låg där 7000:- Det ni..inte illa som extrapengar till semstern!.. :)

• pickolina

Ja att ha fler konton tror jag är A och O för att ha ordning på allt...

Jag får in pengarna på det kontot som jag har kopplat till kortet, så jag aldrig ska stå utan pengar pga att jag inte hunnit föra över pengar.. Jag betalar räkningarna från ett annat konto och pengarna förs över dit aotomatiskt den 27e, då jag inte alltid får lån den 25e.. Å så har jag ett tredje, där jag har en buffert..dit förs det oxå över pengar automatiskt den 27e.. Sedan har jag även fondspar och liknande som det oxå förs över pengar till automatiskt varje månad... Så, efter den 27e så finns bara de pengar jag har att leva på kvar... :) Då vet jag att allt är fixat och jag har koll på läget...

Jag skulle inte tipsa om att begära månadsräkningar av alla bolag för många tar extra betalt för det. Då är det bättre är själ räkna ut månadskostnaden och spara denna tills den totala räkningen kommer...då blir räkningen ngt billigare men det blir aldrig hål i plånboken när den kommer.... :)

• pickolina

Varning för att gå på fällan att byta till ett billigare elbolag! Det slutar ofta med en dyrare kostnad... Så, ha aldrig för bråttom i jakten på att sänka kostnaderna. Ta tid att kolla upp alla alternativ osv..

Försäkringspriser brukar ofta gå att förhandla om.. Min far brukar sänka sina kostnader kraftigt genom att förhandla med bolagen.

Jag kollade runt noooga innan jag valde att stänga av mitt vanliga telefonabonnemang.. För det är lätt att gå in i en fälla som visar sig bli dyrare eller inte alls mycket billigare än man redan betalade.... Till slut hittade jag ett bra alternativ för mig och har alltså inga kostnader alls längre... Men är inte utan telefon, vilket är skönt... Jag vill inte bara ha mobil, testade det förr och tycker att det är en dålig lösning för min del.

Så, att vara medveten och kolla upp saker kan man spara mycket på... Många bäckar små som man säger... :)

• pickolina

Mycket långt kvar
    Jag skulle aldrig kunna leva med enbart 500:- på kontot i alla fall så... Ska jag då vara tvungen att föra över pengar varje gång jag ska handla eller??? Snacka om bökigt och tidskrövande! Och om jag skulle råka ut för bedrägeri så har jag inga som helst problem att lösa det under tiden, fram tills banken löst de hela.

Man kan aldrig garantera sig mot alla "faror" som finns...

• pickolina

Mycket långt kvar
    Ja, mycket imponerande. Låter lite tråkigt dock, man vill ju leva oxå... Man ångrar ju sällan saker man gjort utan saker man inte gjort och om man enbart sparar pengarna och inte lever för dem..ja det låter tråkigt tycker jag personligen....

• pickolina

Mycket långt kvar
    Väl ordnat.. :) Kul att ni hittat ett sätt som fungerar för er. Själv lever jag ensam, vilket är dyrare..plus att jag gillar att kunna shoppa och bränna pengar på restaurang, bio, shopping, fika osv..sånt som gör livet värt att leva...tycker JAG... :D

• pickolina

Mycket långt kvar
    Jag shoppar inte billigt skit ändå så.. *s* Så mina kläder och sminkgrejer osv brukar hålla länge.. Går jag ut och äter så gör jag oftast det med ett gäng kompisar eller familjen osv... Det är alltså aldrig bortslängda pengar på "dåliga luncher" som du skriver... :)

• pickolina

Mycket långt kvar
    AAAAAHH, det måste vara det absolut BÄSTA förslag jag hört på mycket länge!!!!!!!!! Weeeeeeee!!!!!!!!!!!! :D :D :D

Jo jag kan tänka mig att man kan skippa mkt sådant om man har partner...för det finns ju självklart mkt man kan hitta på som inte kostar pengar.... :) Det har du ju helt rätt i.... Jag är så van vid mitt singelliv så jag tänkte inte på det... *s*

• pickolina

Mycket långt kvar
    Det är extremt vanligt kan jag säga, som jobbar inom branschen.. Det är en farlig fälla som man ska akta sig för. Inte för att man blir lurad på något sätt, utan för att många inte ser helheten.. Själv tar jag på avbetalning då och då.. Men då kan man tex även betala lite i affären, sedan dela upp det och betala av det så fort man kan och få det ur världen och aldrig ha många avbetalningar samtidigt utan vänta med nästa tills den första är avbetald osv.... När jag tex betalar lite vid köpet och sedan delar upp betalningen på två ggr tex, så blir beloppet uppdelat på tre och kostar mig inte mer än max kanske 50:- i aviaavgift. Dvs, ingen ränta, ingen uppläggning -nada!... Felet många gör är att de inte ser vad dessa "små" summor gör för den totala ekonomin... Det är så lätt och folk förstår kanske inte alltid innebörden. Gör man det så kan det ju vara ett bra sätt att handla. Även många av de som verkligen har råd att betala kontant tar på avbetalning.

Svar på tråden Rika flickor...