Inlägg från: Gift & Lycklig |Visa alla inlägg
  • Gift & Lycklig

Rika flickor...

Jag har lagt upp ett excel-ark med alla våra kostnader. Jag fyller på det varje månad och ser hur kostnaderna ackumuleras och när vissa räkningar kommer in. Jag kan då jämföra månad för månad hur mycket bensinen, maten, elen, telefonen osv har kostat. En budget är A och O för att hålla koll på ekonomin!

Jag är aktiv när det gäller att jaga låga räntor på bostadslånen (har lägre än de officiella räntorna), och har koll på eltariffen och försäkringspremiär.

Matpengar sätts in varje månad på matkortet. När man vet exakt hur mycket matpengar man har att göra av med, undviker man en massa onödiga småposter som gör att kostnaderna rusar i höjden.

Lönekontot används till att betala löpande räkningar. Sparar det gör vi på ett gemensamt sparkonto + i fonder. Så fort räkningarna är betalda så sätter jag in pengar på sparkontot. Eftersom jag tack vare min budget vet hur mycket pengar som går åt varje månad, kan jag lägga undan pengar innan de försvinner på nöjen o.dyl.

Vi tjänar bra, och då måste vi ha koll på ekonomin. Det är annars väldigt lätt att tro att man har råd med allting och slösa. Sen upptäcker man att sparkontot är på noll och att man måse ta saker på avbetalning. Inte bra...

• Gift & Lycklig

Försäkringspremie ska det vara...

• Gift & Lycklig

Vill inte heller spara på frisyen! Slingor + klippning = 1500 kr. Men inte i månaden dock... Stylingprodukterna slipper jag - funkar inte på mitt hår, tack och lov!

• Gift & Lycklig

Picko: vad kom du hem med då?

Svar på tråden Rika flickor...