Inlägg från: Mycket långt kvar |Visa alla inlägg
  • Mycket långt kvar

Rika flickor...

Vad skulle ni andra vilja använda era sparpengar till?

• Mycket långt kvar

När de växt till en stor hög alltså:)

• Mycket långt kvar

Kom på ytterligare ett grymt tips. Sälj saker på blocket! Nu har jag inte praktiserat det själv utan skänkte istället bort, men om det man kan få ut för prylarna är mer värt än tiden det tar att fota det snyggt och lägga upp en annons så är det absolut värt.

Sålde (i samband med flytten) vissa saker jag samlat på som liten som jag visste var värt en del. Det hade bara legat i en källare i 10 år och jag visste att det skulle förstöras om det låg länge till, men jag orkade inte ta tag i det. När jag slutligen gjorde det kunde jag sälja till samlare för över 5000:- totalt så det var väldigt värt.

• Mycket långt kvar

En grej som de tar upp på lyxfällan är ju dyra krediter och lån. Hur gör ni? Är det vanligt att man köper dyra prylar på kredit och avbetalning? Nu tänker jag på tv-apparater och sånt, inte bil och bostäder.

• Mycket långt kvar

Marie 06, håller med dig lite där. Vi kör också ekologiskt/krav så långt det är möjligt, men lite prismedveten kan man ju vara ändå. Förstår dock att mat är en jättekostnad när man har barn och då finns det ju stora pengar att tjäna.

• Mycket långt kvar

Jag skulle säga att jag känner folk med alla typer av inkomst, från sjukskrivna och arbetslösa till sådana som har riktigt riktigt hög inkomst. Av de som inte sparar finns även höginkomsttagarna i min bekantskapskrets. Det som har större betydelse tror jag är vad man kommer ifrån, vad man är van vid. Om föräldrarna sparat och är ekonomiska så lär de ut det till barnen.

• Mycket långt kvar

Jag skulle säga att jag känner folk med alla typer av inkomst, från sjukskrivna och arbetslösa till sådana som har riktigt riktigt hög inkomst. Av de som inte sparar finns även höginkomsttagarna i min bekantskapskrets. Det som har större betydelse tror jag är vad man kommer ifrån, vad man är van vid. Om föräldrarna sparat och är ekonomiska så lär de ut det till barnen.

• Mycket långt kvar

Oj, dubbelt där.

• Mycket långt kvar

Själv kommer jag inte från en rik familj utan har arbetarklassbakgrund.

• Mycket långt kvar

Lite OT men några vänner till mig lever extremt över sina tillgångar. De får in jättemycket pengar varje månad men "har inte råd" att amortera på sitt bostadslån t ex. Skulle vilja ge dem ett presentkort på en ekonomisk rådgivare, gärna en som kan kolla på deras båda kontoutdrag och säga "men oj, ni lägger 15 000 i månaden på kläder" och föreslå en bra budget för dem. Ja, lite lyxfällan light sådär. De är inte i ekonomisk kris men de skulle nog tycka det var trevligt att ha pengar över någon gång ibland också.

Vet ni något ställe där man kan ordna ett sånt presentkort? Finns det ens?

Svar på tråden Rika flickor...