Inlägg från: Mycket långt kvar |Visa alla inlägg
  • Mycket långt kvar

Rika flickor...

TigerLinn: jättebra att ni börjat spara! Men jag tycker att idén att använda kontanter istället för kort inte är jättebra, eftersom det är lättare att låta bli att ta pengar från ett konto (speciellt om man ser att "Oj, förra månaden hade jag 500:- kvar när lönen kom och denna månad har jag mer") än ur en burk med 20-lappar som man inte riktigt vet hur mycket det är i... Eller jag funkar så iaf:). Bättre då att se till att det inte finns så mycket pengar på kortet att spendera.

ICA-kort är en jättebra idé, vi har ju också ett "mat-kort" och det underlättar jättemycket tycker jag. Om det är snålt med pengar på ens vanliga konto så vet man iaf att man inte behöver snåla på maten eftersom det redan finns.

• Mycket långt kvar

TigerLinn: det låter som en smart strategi!

• Mycket långt kvar

Jag tror iofs, angående avbetalning, att en nyckel till god ekonomi är att inte köpa saker man inte har råd med. Och har man inte kunnat spara till exempelvis en tv så har man inte råd. Sen kan det ju finnas nödfall förstås, men det känns som att akut nöd sällan är fallet då det verkar jättevanligt.

• Mycket långt kvar

Kom på en grej angående det här jag sa tidigare om att jag har bara lite pengar åt gången på visakortet.

Jag har stående överföringar till det, så att jag inte ska stå utan om jag tappar dosan till internetbanken eller så. Så exempelvis kommer det in 500:- på kontot en gång i veckan, och om det inte skulle räcka (men det gör det för mig) så för jag över mer via internetbanken.

• Mycket långt kvar

(kopiera hela länken)

• Mycket långt kvar

En fråga: använder alla här internetbank elle r är det någon som fortfarande betalar räkningar på posten?

• Mycket långt kvar

Lyxfällan på tv3 nu!

• Mycket långt kvar

Hihi, vad kul att kolla på tråden och se att den urartat till en "hur man spenderar hur mycket pengar som helst på onödiga saker"-tråd. Fast å andra sidan, då kanske man redan är en rik flicka om man har råd med så dyra saker:).

Jag gillar att kunna byta om andan faller på, så för mig skulle det vara orimligt att lägga så mycket pengar på bestick. Tycker att lite dyrare Ikea är helt ok. Har en massa guldskedar med namn på som jag fått av släkten som barn, och inte blir jag gladare av att ha dem liggande hemma bara för att de är dyra.

Pickolina; köper du alltid så fina saker? Tänk om du träffar någon, ni flyttar ihop och han (eller hon) också har en massa fina saker så att du ändå måste sälja av en del som då inte är värda något direkt? Kanske inte något man ska planera hela livet efter, men ändå.

• Mycket långt kvar

Hej Gemma, mitt sinne för ekonomi har alltså drivit mig bort från glamourtråden och in i snåltråden! Men jag kommer nog igen när ni minst anar det.

Jag håller med angående designsaker UTOM just silverbestick och serviser. Fina serviser kan jag förstå att andra vill ha, men i vårt hushåll är båda klantar som slår sönder eller kantstöter något varje månad. Det skulle nog bli mer jobbigt än trevligt varje gång en flora danica gick i golvet. Och att putsa silver är sådär kul.

Möbler och kläder tycker jag absolut att man ska lägga pengar på, och få bra kvalitet för, istället för att byta och slänga hela tiden.

• Mycket långt kvar

Vad är det för lån du har? Låter extremt jobbigt! Du måste verkligen se över om det finns något du kan spara in på, så du slipper den stressen att inte veta om det går ihop eller ej i slutet på månaden...

Vad är det för företag du har? Finns det någon enklare marknadsföringsåtgärd du kan göra nu, om du har mindre att göra just nu? Det kan man ju hitta på lite allt möjligt, beroende på vilken typ av företag det gäller...

• Mycket långt kvar

Har du gjort något med din ekonomi sedan du startade tråden, för att få bättre ordning?

• Mycket långt kvar

Vad lustigt att du är frisör, jag har nämligen en nära vän som har en nystartad salong och det var henne jag tänkte på när jag frågade.

Finns det bara en salong i byn, d v s det finns bara din salong att gå till? Är det så att folk från närliggande byar också är potentiella kunder, men kanske inte känner till salongen?

Här är lite förslag, kanske något av dem går att genomföra/är nytt för dig:

-Gör en hemsida (om du inte redan har en). Lägg lite tid på att få den fin, en snygg och funktionell hemsida är alltid ett stort plus i kanten för mig iaf.

-Har du hemsidan kan du, som så många andra redan gör, importera fina tiaror och hårsmycken från e-bay och sälja dem. Sådant tar ju inte så mycket plats hemma, och att du har ett lager med tiaror kan också göra din salong mer attraktiv för brudar (kanske inte så många i byn förstås).

-Är du pysslig kan du köpa pärlor och grejer och göra egna smycken, och sälja på nätet och i salongen.

-Kopiera upp lite flyers med information om salongen, öppettider och kanske något erbjudande så att flyern blir en kupong. Dela ut i byn, och om det finns andra byar i närheten: sätt flyers på anslagstavlor i butiker etc.

-Måla om i salongen om den inte är superfräsch. Det är alltid kul med lite nytt, och kunder kan bli sugna på att komma och titta hur det nya ser ut. Lite kul pyssel kan vara att göra mosaik kring speglarna själv, hyfsat billigt och lätt och väldigt snyggt.

-Om du vet med dig att du har luckor i kalendern, fråga folk om de vill bli hårmodeller. D v s du får göra vilken frisyr du vill och använda bilden på din hemsida eller i ditt skyltfönster, och personen du gör på kanske får en ny cool frisyr som den aldrig vågat göra annars. Om du sköter dina kort rätt kan få fler kunder på både bra foton och nöjda hårmodeller med annorlunda frisyrer.

-Erbjud nya tjänster om du har möjlighet. Kanske spray tan, benvaxning (eller intimvaxning också för den delen), hårförlängning, ansiktsbehandlingar, naglar... Finns det något du kan lära dig för att utöka kundkretsen som inte är alltför svårt och dyrt, så gör det. Just spray tan inbillar jag mig är ganska enkelt och även efterfrågat just nu.

-Kan kundkvällar vara något? Du kanske kan arrangera en kväll med några kvinnliga kunder där ni dricker lite skumpa och äter frukt, skvallrar och du hjälper dem att lägga ansiktsmasker som passar deras hudtyp. Med klassisk musik i bakgrunden. Eller vin och chokladprovning? Eller rentutav sexleksaksförsäljning, om du känner ditt klientel väl och tror det kan funka. Om det är en liten by kan denna typ av aktiviteter kanske vara välkomna då det kanske inte finns så mycket nöjen att välja på...

• Mycket långt kvar

En grej om ni är två som ligger väldigt nära varandra är att ni kanske pratar lite sinsemellan om vilken inriktning ni ska ha, t ex den ena har lite trendigare approach och riktar sig mer till yngre och den andra är mer konservativ. Det kanske inte funkar så enkelt att man kan "byta" kunder bara:).

Men kul om du fick nytta av tipsen. Lycka till!

Här några frisörhemsidor som jag tycker är bra och funktionella (om än kanske inte perfekt snygga). Tycker absolut att du ska ta hjälp av din kompis, och att du ska regga ett riktigt namn (typ www.salongen.se) för det gör sitt till intrycket också. Kostar ett par hundra om året tror jag.

www.hosinge.se/

www.sandbergssalong.se/

www.salongharklippet.com/

• Mycket långt kvar

En grej med att ha hårmodeller på hemsidan är ju att modellernas släkt och vänner tittar på sidan för att se bilden. Så det ger ju mer uppmärksamhet på många olika sätt.

• Mycket långt kvar

Vad duktig du är!

Jag tror nog det är bra för affärerna om du har samma öppettider jämt, du kan ju ta i snålt och sen skriva "öppet även efter överenskommelse utöver ordinarie öppettider" om du vill vara mer flexibel... och prislista måste du nästan ha. Jag skulle personligen välja bort en frisör som inte har det, för det vill jag veta på en gång. Blir misstänksam om det är för billigt, för mig ger ett högre pris en bild av kvalite även om det inte alltid är så:). Det jag slutligen väljer efter är ju bilder på tidigare "verk". Men det är bara jag, förstås.

Det skulle vara kul att se en guide till vilken frisyr man passar i! Typ stiliserade ansiktsformar och så står det typ "Hjärtform: du passar i lugg och lockigt hår" eller vad som nu kan passa.

Plockar du ögonbryn förresten? Lite före- och efterbilder på det också isåfall, det är nog många som inte inser hur stor skillnad det blir när ett proffs gör det.

Svar på tråden Rika flickor...