Vad lustigt att du är frisör, jag har nämligen en nära vän som har en nystartad salong och det var henne jag tänkte på när jag frågade.
Finns det bara en salong i byn, d v s det finns bara din salong att gå till? Är det så att folk från närliggande byar också är potentiella kunder, men kanske inte känner till salongen?
Här är lite förslag, kanske något av dem går att genomföra/är nytt för dig:
-Gör en hemsida (om du inte redan har en). Lägg lite tid på att få den fin, en snygg och funktionell hemsida är alltid ett stort plus i kanten för mig iaf.
-Har du hemsidan kan du, som så många andra redan gör, importera fina tiaror och hårsmycken från e-bay och sälja dem. Sådant tar ju inte så mycket plats hemma, och att du har ett lager med tiaror kan också göra din salong mer attraktiv för brudar (kanske inte så många i byn förstås).
-Är du pysslig kan du köpa pärlor och grejer och göra egna smycken, och sälja på nätet och i salongen.
-Kopiera upp lite flyers med information om salongen, öppettider och kanske något erbjudande så att flyern blir en kupong. Dela ut i byn, och om det finns andra byar i närheten: sätt flyers på anslagstavlor i butiker etc.
-Måla om i salongen om den inte är superfräsch. Det är alltid kul med lite nytt, och kunder kan bli sugna på att komma och titta hur det nya ser ut. Lite kul pyssel kan vara att göra mosaik kring speglarna själv, hyfsat billigt och lätt och väldigt snyggt.
-Om du vet med dig att du har luckor i kalendern, fråga folk om de vill bli hårmodeller. D v s du får göra vilken frisyr du vill och använda bilden på din hemsida eller i ditt skyltfönster, och personen du gör på kanske får en ny cool frisyr som den aldrig vågat göra annars. Om du sköter dina kort rätt kan få fler kunder på både bra foton och nöjda hårmodeller med annorlunda frisyrer.
-Erbjud nya tjänster om du har möjlighet. Kanske spray tan, benvaxning (eller intimvaxning också för den delen), hårförlängning, ansiktsbehandlingar, naglar... Finns det något du kan lära dig för att utöka kundkretsen som inte är alltför svårt och dyrt, så gör det. Just spray tan inbillar jag mig är ganska enkelt och även efterfrågat just nu.
-Kan kundkvällar vara något? Du kanske kan arrangera en kväll med några kvinnliga kunder där ni dricker lite skumpa och äter frukt, skvallrar och du hjälper dem att lägga ansiktsmasker som passar deras hudtyp. Med klassisk musik i bakgrunden. Eller vin och chokladprovning? Eller rentutav sexleksaksförsäljning, om du känner ditt klientel väl och tror det kan funka. Om det är en liten by kan denna typ av aktiviteter kanske vara välkomna då det kanske inte finns så mycket nöjen att välja på...