• Agouza

Gifta - vad tycker ni var mest/minst prisvärt???

Vad tycker ni var mest eller minst värt pengarna av allt det ni spenderade på er bröllopsdag?

Vi la ner ganska mycket pengar på mat och vin - men det kändes bara som att det var värt det. Likaså min håruppsättning.

Däremot brudbuketten kändes inte alls prisvärd. 2000:-, men den var inte vad jag tänkt mig eller beställt, den var tung, ivägen och efter vigseln glömde jag den i bilen, så där låg den under hela festen. Ångrade att jag inte bara beställde typ 3 ihopbundna kallor.

• Svar på tråden Gifta - vad tycker ni var mest/minst prisvärt???
  • snassen

Det var absolut väldigt värt pengarna att betala 4000 för livemusiken vi hade till festen!
    Vi la inga pengar på något vi ångrade. Kanske tyckte jag att sminket inte var så himla superspeciellt men det betalade ju svärmor så...=)

• alvbröllop

Mest prisvärt! Fotografen - ett byte - jag fotade hennes och så fotade hon mitt bröllop.

kläderna som en sömmerska skulle ha gjort men som backa ur - lång historia - sydde jag till slut själv och dom blev jättefina och billiga...

Smink å hår - fisör/sminkösen ringde å sa att hon va sjuk så jag gjorde det själv med - blev toksnyggt (som tur var så hade sminkösen lärt mig innan hur jag skulle lägga sminket)

maten - en kompis gjorde den som e nyutbildad kock - vi betala typ 75kr/kuvertet och precis som någon ovan sa - så pratade folk om den goda maten resten av kvällen.

hade nog bara en ickeprisvärd grej å det va en tiara som jag köpte som jag sen inte använde. Hade den faktiskt på mig nu på halloween istället när jag klädde ut mig till en prinsessa... haha

ringarna var dyra men de var värda varenda spänn..

• Too Be  gift nu

Mest prisvärt var hela resan och bröllopet i Las Vegas - särskilt DVD:n !!
    Det var allt vi kunde drömma om när vi bokade det.
    Kanonnöjd även med ringar,smycken, klänning och hela festen med mat, dryck och lokal när vi kom hem.

Hade inget speciellt som vi verkligen ångrar, men lite onödigt var:

Minst prisvärt - ett par skor jag köpte för bröllopet som jag aldrig använde, det blev sandaler istället.
    Dom andra skorna står bara och dammar i en garderob.

Att ha murgröna i buketten ute i öknen var ju inte heller en hit:)

Sedan var det lite onödigt att ha en hel tårta för bara oss två (även om den var liten). Men det ingick ändå i paketet;)

• Tizzeltazz

tårtbuffé låter bra...speciellt med de glutenallergiker, bärallergiker, laktosintoleranta osv som står på min lista ^^,

TooBe - gift nu
    vart gifte ni er och ung vad gick det på? svårt med pappersarbetet? vi ska ev omlokalisera vårt bröllopp så... ^^,

• Popcorn

Lustigt nog så känns det som vi la mest pengar på samtidigt som det mest prisvärda, vilket väl i och för sig säger rätt mycket om hur vi prioriterade och att vi skulle göra samma val i dag.

Vi avsatte en förhållandevis stor post till fotograferingen, och nu i efterhand är ju bilderna något av de få saker som man fortfarande har glädje av. Den andra "prylmässiga" prioriteringen var - och är - ringarna, även om de faktiskt blev lite billigare än vad jag hade räknat med.

Den tredje saken vi lade pengar på var festlokalen/restaurangen. Det var otroligt skönt att ha allt ordnat på ett bräde även om det kostade en slant.

Saker som kostar mer än de smakar är detaljerna som jag tror brudparet tänker på mer än gästerna och som ändå drar iväg när man lägger ihop dem. Det handlar om festprogram, blommor, dekorationer, mitt hår blev lite dyrt, manikyr (som jag faktiskt klarar lika bra själv), en tiara som jag aldrig använde, vita stay-ups och andra lyxiga men obekväma underskläder som jag inte har använt sedan dess och inte minst en massa engångskameror som gav rätt tvivelaktiga bilder (det blev rätt mycket pengar inkl. framkallning).

• Too Be  gift nu

Tizzeltazz
    Vi gifte oss ute i Valley of Fire -en nationalpark med röda klippor utanför Las Vegas.
    Vi valde ett paket hos ett kapell där allt ingick - vi behövde bara åka dit och ha med kläder och ringar:)
    Själva paketet med dvd och foton och allt gick på runt 20000kr.

Pappersarbetet var inte alls svårt.
    Man tar med sig pass, går till Clark County Court House och hämtar ute en Marriage Licence. Den ger man till den som ska gifte en.
    Efter bröllopet ordnade vårt kapell så papperna blev inskickade och när vi kom tillbaka för att hämta kort och dvd:n så fick vi vår "Certified Copy of Marriage Licence".
    Den lämnar man sedan bara in hos skatteverket hemma och så är man gift i Sverige också :)

Om du vill läsa lite om vårt bröllop kan du gå in på vår sida:
    marcus-annelie.weddingannouncer.com/

• SpookysKira

Minst prisvart: Blommorna! Jag betalade $1.100 for fula, halvdoda, bebisrosa rosor. Kunde ha gjort dem battre sjalv.

Mest prisvart: fotografen. $1.800, men de var med oss hela dagen, och vi kommer att fa rattigheterna till alla vara bilder, sa vi behover inte ens ga igenom och valja ut vara favoriter. :)

• Tizzeltazz

TooBe - gift nu

jag tyckte väl valley of fire lät bekant! :) har ju varit och tittat på din hemsida förut och trängtat lite ;)
    hmm det lär ju inte alls farligt och kompicerat utan väl värt att tänka på :)
    ända är väl att bekymra sig över är väl alla som kommer vilja följa med ;) åkte ni själva?

• Too Be  gift nu

Tizzeltazz

Ja, vi åkte själva och bjöd släkt och vänner på stor fest när vi kom hem.
    (kul att du har besökt vår sida innan - man har ju lagt in den i lite olika länkar nu;) )

Därför var just fotona och dvd:n så viktiga eftersom alla kunde se vårt bröllop därigenom !

• Nickes-to-be

TooBe-gift nu
    (förlåt TS att jag lånar ett inlägg i din tråd) Jag bara mååååååååååste fråga vad det är för märke/modell på din brudklänning? Den är fantastiskt vacker!!
    Var inne och kikade på din hemsida och blev helt såld på din klänning!!! Underbar!!!

• Too Be  gift nu

Nickes-to-be

Åh,tackar! Vad kul att du gillade klänningen !

Det är en Venus Bridal från kollektionen Angel & Tradition.
    Ska se om det går att länka till den:)
    På deras hemsida så finns den med röda broderier:
    www.venusbridal.com/cgi-bin/description.asp&dressline=AngelTradition

• jenmar

ni som vet

dukar, tyg med silverdekorationer, för 1500:- eller pappersdukar för 130:- (totala priser)
    ???

jätte kluven!

• jenmar

toobee! shit va häftiga bilder! ni måste va riktigt nöjda ! underbara!!!

• Saltakatten

jenmar:

jag är inte gift än men har ni pengarna så tycker jag att ni ska satsa på tygdukar.

Det är inte så kul med prassliga pappersdukar.
    Men det är min personliga åsikt.

• Too Be  gift nu

jenmar
    Tack så mycket !!
    Ja, det var verkligen helhäftigt att bara vara därute i öknen helt ensamma - vi kunde inte ha varit nöjdare med bröllopet!!

• jenmar

salta katten: ja jag sökte ju din åsikt så tack !
    precis så tycker jag oxå... men vi ska provduka här hemma å se hur mycket det prasslar...

• liten lilja

Tiden går fort och man glömmer så himla lätt alla detaljer från bröllopet, har jag märkt...

5 månader efter den stora dagen kan jag konstatera att:

Mest prisvärt:

Definitivt våra fotografer. Dyra var de, men bilderna är verkligen drömlika och det vi verkligen har kvar från dagen.
    Min brudbukett för 300 kronor var också ett kap och jag fick många komplimanger
    Sedan prioriterade vi bort en hel del "lull-lull" under planeringen, såsom dyra dekorationer till lokalen och dyrt bubbel. För oss var det helt rätt!

Maken köpte en dyr Tigerkostym och den har redan använts flitigt. Känns väldigt prisvärt.

Minst prisvärt:

Bröllopstårtan. Väldigt fin, god och uppskattad men rackarns så dyrt med över 3000 för en tårta...

Klänningen känns ju rätt dyr i efterhand. 4000 för en klänning man har i en dag. Fast det var det värt, för att få välja den jag ville.

Lycka till alla brudar som planerar och drömmer! Lyssna på magkänslan och strunta i vad andra tycker och tänker så långt det går.

• ssart

Svårt att gradera vad som var mest prisvärt eftersom vi är väldigt nöjda med allt.

Men vår dyra proffs-fotograf måste i alla fall komma väldigt högt upp på listan. Fotografierna är trots allt det man har kvar efteråt. Och hand i hand med fotografierna kommer förstås hår, smink och kläder - för utan att man ser bra ut så är ju proffsiga fotografier inte till speciellt stor glädje

Samtidigt som själva upplevelsen av vigseln inte går att värdera i pengar.

Transport av oss+gäster med båt mellan vigseln och middag var också bland det mest prisvärda. Det tog ett par timmar men oj vad kul vi hade!!!

Middagen var god och fin, men där hade inte platsen/lokalen spelat så stor roll tror jag. Det var gästernas närvaro som gjorde festen.

• Rosenhaga

Mest prisvärt? Märkligt nog det vi lade mest pengar på - middagen. Det var så otroligt gott och helt underbart trevligt. Värt varenda krona.

Minst prisvärt? Klänningen och brudbuketten. Så här i efterhand så hade jag hellre valt en klänning som jag kan ha på andra tillställningar, om så bara på nyår. Brudbuketten var helt sagolikt fantastisk och doftande underbart - men var den värd pengarna? Nja...

Hade hellre sovit hemma än på hotell på bröllopsnatten. Det hade verkligen varit urskönt att komma hem till oss efter denna långa och underbara dag istället för till ett främmande hotellrum.

• Junibruden82

Jag hade faktiskt pappersdukar på mitt bröllop men det var som nå typ dunilin som fast ännu finare och lite billigare, ser nästan ut och känns som tygdukar. Dessutom låg dom på olats och prasslade då inte heller. Helt suveräna. Kommer tyvärr inte ihåg vad dom hette

Svar på tråden Gifta - vad tycker ni var mest/minst prisvärt???