• mashiara

urinvägsinfektion, p-piller och mens ...

jepp, nu har jag fått urinvägsinfektion...iaf har jag symptomen.. nu till frågan.. : är det nån som vet hur länge man kan gå med urinvägsinfektion å hoppas att de ska gå om av sig själv? har haft det här sen i måndas nu...

och den andra frågan : är de någe krångel på gång om mensen klottar i 10 dar? de vill aldri sluta blöda helt å ja blir tookig.. som ni kanske märker på va ja skriver e ja ganske ung, men hoppas få råd av nån som e gammal å vis (A)

• Svar på tråden urinvägsinfektion, p-piller och mens ...
  • mashiara

och jo, de glömde ja visst... hur länge sen man börjat äta ppiller kan man börja ha oskyddat? gyn sa nämligen till mig att man ska vänta en månad eftersom man ofta glömmer i början , men hur är det egentligen?

• pickolina

Om du tar första pillret på mensen första dag så är du säker från dag ett. Om du tar första pillret någon annan gång under menscykeln så är du säker efter en månad. Tror att det står i bipacksedeln faktiskt.

• pickolina

Har du precis börjat med p-piller så är det troligtvis orsaken till att mensen strular..

Gällande urinvägsinfektion så vet jag inte.. Sist jag hade det fick jag åka in akut för tester och medicin. Innan dess var jag så liten så det minns jag inte ens.

• Skivbaren.nu

Ibland läker de ut av sig själv med UVI men jag tror inte att de är att rekomendera, har man otur så går de uppåt istället och då får du ont i njurarna.
    de kan tillockmed bli så illa att du blir inlagd med de. Har en nära vän som blev de.
    Däremot så kan du försöka göra så att bakterierna inte trivs, drick tranbärsjuice, ät grapefrukt, citron, sura saker alltså, de tycker inte bakterierna om. Men jag tycker hon de är bättre att du går och kollar upp de och får ev antibiotika för de.
    Jag åkte på en UVI infektion när jag väntade första barnet, och då blev jag rekomenderad de ovan för att de inte ville sätta in så mycket antibiotika när jag var gravid.
    och de gick ju bra för de försvann i alla fall men åt som sagt penecelin med men i liten dos.

Om de är så att mensen fortsätter strula och inte ger med sig efter nån vecka, ring då till gyn, ungdomsmotagningen (eller vem som skrev ut ppillerna)och prata med dem.
    alla sorter passar inte alla och man kan reagera olika. du kanske behöver en annan sort för att sluta blöda?
    och jag har för mig att om man tar tabletterna varje dag så är man säker från dag ett men missar man en tablett är man osäker en vecka frammåt? så är de i alla fall med mina minipiller som jag äter.

• Johannaringer

När jag började med p piller blödde jag lite varje dag i en månad, till nästa mens var avklarad alltså. Jag har flera kompisar som har varit med om samma sak, så det verkar ganska vanligt. Ring och hr med gyn, så att du inte går och oroar dig i onödan. :)

• mashiara

tackar för svaren

Skivbaren.nu : okej, jag undrar hur de e me mina då, har yasmin... jo, jag började för två veckor sen, men stör mig lite på att inte gynekologen sa till mig hur länge det egentligen är eftersom jag inte har glömt dem en enda gång ännu,så skulle varit rolit att veta...

och pickolina: nej, faktist stod de inte i bipackssedeln, har lusläst :/

Johannaringer : jo, började tänka att det kanske kunde vara så det kan funka, men ska nog höra med gyn iaf om det fortsätter i nästa vecka :P underligt egentligen...

• pickolina

Okej.. Men då vet du nu.. :) Man är säker från första dagen om man börjar när man får mens. Om man glömmer ett piller tar det en vecka innan man är säker. Å om man börjar med sina piller mitt i cykeln, dvs när man inte har mens så tar det en hel månad innan man är säker. Detta gäller alla sorters piller.

Att mensen kan strula kan alla uppleva oavsett pillersort så oroa dig inte. Om det däremot inte stabilserar sig på några månader så kan det vara en idé att fundera på att byta piller. Nu i början är det inget att oroa sig över, det är som sagt en vanlig biverkning.

• itzy

Nejnejnej, det tar bara en vecka innan man är skyddad om man börjar äta mitt i cykeln!
    Det brukar dock rekommenderas att vänta två veckor för att vara riktigt säker att kroppen hängt med.

Tuta & kör! ;)

• pickolina

Okej, det är inte vad jag hört i alla fall... Jag har alltid fått börja mitt under cykeln då jag haft så oregelbunden mens, typ 1gång per kvartal/halvår...och de har alltid, under alla år sagt att man då inte är säker förrän efter en månad...

• itzy

Jag egentligen låter ju en månad mer logiskt, om man ska vara säker på att "täcka" ägglossningen...
    Men det är bara månader sedan jag var där och fick höra 1-2 veckor.

• pickolina

Hmm, undrar vilket som stämmer? Inte konstigt att vi blir förvirrade, när "experterna" säger olika till oss...gällande de mesta tycker jag... :(

• M.G

Lingondricka ska visst vara är ännu bättre än Tranbärsjuice. Lingon har en ännu högre tanninhalt än tranbär.
    Jag brukar göra lingondricka utan socker och dricker lite av det varje dag.

Svar på tråden urinvägsinfektion, p-piller och mens ...