Inlägg från: Roslagsbruden |Visa alla inlägg
  • Roslagsbruden

Summan av allt fortsätter

Gott Nytt År på er alla! Och grattis till dig Majs för ditt fina bröllop (och kommande bebis). Du blev verkligen ursnygg i din vintage klänning, gillar skarpt retrolooken. Tänk vad vackert det är med sensommarbröllop - och vårbröllop - och sommar, vinter... Suck - jag vill gifta mig igen (men inte byta man förstås)!

T och jag summerade 2006 och konstaterade att det var en fin årgång. Vi gifte oss, vi åkte till New York på bröllopsresa, jag bytte jobb (sliter mer, tjänar mindre men har roligare!), dottern tog studenten, sonen klarade sitt första år på universitetet, och T och jag är mer förälskade i varandra än någonsin. Vi väntar hela tiden på att det ska ebba ut men icke - det kommer nya vågor hela tiden och vi surfar tacksamt vidare.

Så - vad hoppas vi på 2007 då? Att kunna resa står nog högst på "att göra-listan". Lång helg i ett vårigt Paris, hyra ett litet hus i södra Frankrike, Italien...

Lyxlivet får lov att vänta men vi förgyller vardagen så mycket vi kan.

Lapinette: Jag håller tummarna för bebisverkstaden och tycker att ni gör helt rätt som passar på att göra en massa kul under tiden. Finns inget tråkigare än att stirra sig blind på ett enda mål. Sierskan kanske får rätt - för flera år sedan var det en som talade om för T att han inte skulle möta den riktiga kärleken förrän vid 40 och att hon skulle vara liten, ljus och stark. Jag vägrar förstås (som den pragmatiker jag är) att tro på sånt men lite kul är det ändå när det stämmer.

Och Gemma - vilket bra nyårslöfte med mer av "doing the sexy thing". Fortsätt att få snålvattnet att rinna när du berättar om alla godsaker du lagar - och handlar...

Trollsländan - roligt med ett syskon! Hoppas det ordnar sig på jobbfronten också. Det är för mig en gåta att en så välformulerad, begåvad och klok kvinna som du har svårt att få det du vill ha.

Filmer att undvika: The Holliday. Fantastiska miljöer men gud så tråkig handling. Eller snarare icke-handling - det händer ju inget! Mest trams.
    The Balck Dahlia. Scarlett Johansson ÄR snygg, men filmen är bara för pretentiös.

Nej, nu väntar jag istället på filmatiseringen av Parfymen - den lär vara riktigt, riktigt bra.

Solen skiner från en vinterblå himmel, Stockholm är vackert trots avsaknaden av snö (sköööönt att slippa slasket! )och jag önskar er alla lyxlirare en god fortsättning på det nya året!

• Roslagsbruden

Trollsländan: Grattis till jobbet! Så otroligt roligt och skönt att det fixade sig - även om det är för 3 månader. Det gäller bara att komma igång, att skaffa sig ett kontaktnät, få möjlighet att visa vad man kan. Arbetsmarknaden är tuff idag och det gäller att sälja sig själv hela tiden.

Snart dags att kasta ut granen och adventsstakarna... Och börja köpa tulpaner istället! Fler än jag som börjar längta efter våren - trots att vi i Sverige ännu inte haft någon riktigt vinter?

• Roslagsbruden

Ha, ha, Gemma - ja, jag fick lov att göra om inloggningen eftersom jag hade glömt bort mina uppgifter och har bytt dator och arbetsplats. Freudiansk slipp att mitt nickname blev i bestämd form.

Fast någon brud är jag knappast längre så jag skulle lika gärna kunna ändra igen och kalla mig för någonting helt annat. Annika kanske?

Smygskriver - och läser - på lunchen. Har hittat en franska kurs till mannen, turistfranska utan grammatik. Tänka sig - den mannen som inte ens gillade Frankrike innan vi blev tillsammans, ska nu lära sig lite franska. Där ser man vad kärlek kan få oss till!

• Roslagsbruden

Efternamn... Först tänkte jag behålla mitt som var så mycket jag. Men sedan kände jag att jag gärna ville höra samman med min man så det slutade med att jag heter dubbelt! Fast jag har fortfarande inte vant mig riktigt utan svarar ofta med mitt gamla namn i telefonen, på jobbet.

• Roslagsbruden

Ni som gillar vin - har ni sett filmen Sideway? Om inte - GÖR DET!

Paris var det... Alla tips tas tacksamt emot. Skulle helst vilja hitta ett hotel nära Latin kvarteren eller Operan. Inbillar mig att det är mysigt där! Vill dock inte lägga ner "une fortune" på det, så *** får räcka tycker jag.

• Roslagsbruden

Utvandraren - tack för hotelförslagen! Ska läsa på...

Vin ÄR gott! Men för mig tog det tid att upptäcka det, trots franskt påbrå. Nu sitter jag och läser vinböcker och tycker att det är så intressant. Min ursäkt är att jag är medelålders - vilken är er?

• Roslagsbruden

Alltså Margaux/Utvandraren - tack ännu en gång för hotelltipsen! Precis vad vi var ute efter - charm och karaktär och inte så många rum. Helt annat än det man hittar via Resfeber och liknande.

• Roslagsbruden

margaux - länka gärna till honey moon hotellet också!

• Roslagsbruden

Gemma: Håller med - Little Miss Sunshine är ett lyckopiller!

Bra svenska filmer är det tunnare med, men jag tyckte att Offside var en charmig rulle. Du får väl satsa på någon tv-serie annars, typ Saltön. Rätt så mycket västkusts nostalgi och folkkära skådisar. Passar 50+ publik dock...

Andra bra och aktuella amerikanska filmer är: The Last King of Scottland och Departed.

• Roslagsbruden

Gemma: Herregud - orkade inte läsa alla inläggen, men det räckte gott med dem jag såg... Åhå ja ja, alla har vi våra problem!

• Roslagsbruden

Helgen pågår fortfarande men för min del innebär det en hel del jobb - har en verksamhetsberättelse att skriva... Men jag blandar nytta med nöje kan man säga. I går kväll var T och jag och såg Lena Ph och Orups show på China teatern. Vi fick vad vi förväntade oss och gick därifrån nöjda. Super stämning i publiken och det smittade av sig på artisterna. Kul!

Innan dess hann vi med en kylslagen promenad på 6 km i ett vintrigt men soligt Solna. Att sedan sätta sig i soffan med Norah Jones och Diana Krall i stereon (gillar du Norah Gemma så kommer du att gilla Diana också!), tända ljus och jobba på min lap top i ett par timmar medan mannen lagar maten och häller upp gott vin åt mig, känns bara som rena lyxen...

Tänkte upprepa detta idag också; alltså först promenad och sedan jobb. Fast nu måste jag ta mig i kragen och jobba på ordentligt. Lär ta hela e.m. och kvällen, men så skönt när jag är klar sedan!

Och så har vi bokat vår Påskresa till Paris! Vi ska bo i Montmartre och hoppas på ljuvligt vårväder. Romantiskt, eller hur?

• Roslagsbruden

Det är alltid så roligt Gemma att läsa om dina kinesiska äventyr!
    Själv jobbar jag och mellan varven kollar jag på hotel i Paris. Hade först bokat i Montmartre men ångrade mig. Har nu bytt väderstreck helt och håller och kollar åt Jardin du Luxembourg hållet...
    Och mannen har anmält till en kurs i turistfranska. Ska det göras , så ska det göras ordentligt!
    Ännar töar all snö bort just nu vilket glädjer mig. Men det sägs att det ska bli kallt igen, redan nästa vecka. Suck, avskyr vintern!

Svar på tråden Summan av allt fortsätter