• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • Lapinette

Lägger in det sista som skrevs i förra tråden.

Trollsländan

Scrappar någon av er? Jag har varit på panduro och syndat med hushållets slantar. (Smög in hemma bakvägen med stora kassar). Målet är att få ner första åren på barnet i ett sagolikt vackert album med glada färger, stämplar, glitter och små anekdoter. Jag föll aldrig för böckerna "ditt första år" som man fyller i som attan i början och sen glömmer bort. Utan har haft målet att göra min egen "första bok" där jag skriver in de första orden och mer därtill. Sitter med två gamla almanackor med massvis med inspiration om första tanden, stegen, orden etc. Nu när alla tackkort äntligen är skickade ska jag ta och börja...

Egentligen är jag inte så mycket för album eftersom jag har 100 från min barndom och ett tiotal från min man och vår tid ihop. Aldrig tittar man i dem, det är roligare med digitala bildspel och filmer som man kan göra själv. De tar ett par minuter och man kan se ett 100 tal bilder. Därför gillar jag vårt bildspel så mycket. Har alla kollat in det nu??? Gemma???

Vi kommer snart med en fantastisk film från bröllopet som bara tar ca 10 min och får med allt. Han är så fantastik min man som lägger ner tid på att klippa bröllopet. Tänk vad lyckligt lottad man är.

• Lapinette

Jag älskar fotoalbum och har sedan tonåren gjort mina egna. De ska vara på svart papper och sedan skriver jag med silverpenna samt sitter och gör ramar runt korten med silver. Ska beställa typ 100 kort från vår fotograf och sedan göra ett vackert bröllopsalbum men som ni vet så är det så mycket annat som ska göras i vår tillvaro just nu att fotoalbumet får ligga på framtiden. Har typ 3-4 år att ta igen.

Annars så har veckan varit full av aktiviteter för min del. I tisdags satt jag på Grodan med 3 väninnor och pratade om allt som hänt i våra liv. I onsdags var jag ute i Solna och klappade en stoooor mage. En väninna som ska ha barn i februari och igår hamnade jag på förhandsvisningen av James Bond. Trevligt! Men allra trevligast blir det ikväll då min man är tillbaka från 5 dygn i Tel Aviv!!!

• Izunia

hej tjejer, det var ett tag sen jag skrev här. Har haft mkt att göra men har kikat in här da och da.

ang fotoalbum...först igar mailade jag iväg vilka bilder vi vill ha i var bok som fotografen ska trycka med bröllopsbilder. Det var ju ofantligt manga bilder och jag gick igenom dem varje dag för att jag trodde att jag skulle hitta bättre än vad jag hittat tidigare..ren plaga.

Sen har jag det här roliga med tackkort.. Ohh vilken mardröm alltsa!
    När jag ska hämtat bilderna pa framkallning sa har dem satt en ful vit ram pa langsidorna av bilden.. (jag har beställt bilderna genom nätet). Det ville jag absolut inte ha, men dagen efter var de sa snälla att de tryckte ut 100 nya till mig! :)
    Hemma hade jag tänkt att börja verkstan, och det är ju saaa jobbigt med pyssel igen. Jag är trött pa det! Papper som fastnar i skrivaren och blir alldeles kladdiga av bläck, rosetter att knyta (sidenbanden tar slut) och embossing att stämpla...och sa tar glittret slut!! ahh... :[

Jag hade tänkt att fa iväg dessa miljoner tackkort innan bröllopsresan och vi reser faktiskt om ca 1 vecka! :)
    Sa härligt! Vi har en underbar hytt och det ska bli sa skönt med sol.

Lapienette, var Bond bra? Jag och min man hade tänkt att se den idag!

• Lapinette

Izunia - den var bra! Den nya Bond är lite mer råbarkad och inte så fin i kanten som tidigare. Me like! Kolla speciellt in scenen där han sitter naken på en stol och plågas.

Känner igen det där med att var tungt att börja göra tack kort när bröllopet var över. På något sätt så vill man att allt ska vara över då och inte sitta där och pilla igen. Jag brukar normalt även göra egna julkort men det bidde inga i fjol och nu orkar jag definitivt inte.

Igår införskaffades en ny kökslampa och i helgen hoppas jag på en tur till IKEA och Mio. Vi har ju för mycket möbler men för lite lampor samt att jag inte förstår hur de som bodde innan oss klarade sig med ett sånt litet badrumsskåp!

• Gemma

Hej raringar! Utmärkt initiativ Lapinette. Idag är mannen på jobbet halva dagen så jag ska passa på och gå iväg och SHOPPA NÅGOT ONÖDIGT. Oj vad det var länge sedan! Men först måste jag ju hålla konversationen levande så att säga.

Scrapbook... när jag var 16 år och bodde i Australien gjorde jag en dagbok där jag blandade skrivna känsloutbrott med foton, godispapper, biljetter, vykort, torkade fjärilar och en massa mini-akvarellmålningar (jag gick på konstskola där). Sen la jag självhäftande genomskinlig plast över varje sida. Jag älskar den där boken!

Sedan dess har jag fyllt en tjock A4-pärm med foton, gör nog ganska exakt som Lapinette, på svart bakgrund och så skriver jag med silver- eller guldpenna. Sedan jag skaffade digitalkamera har det blivit lite mindre akut att framkalla bilderna, nu kör vi halvårsvis hemma i Sverige. Ja faktiskt lite tråkigare på något vis. Men förutom att det känns lite som att öppna julklapparna i förväg, plus att mina bilder numera blir mycket sämre, så omfamnar jag ändå den digitala revolutionen. Man har ju så himla roligt under tiden som man plåtar. Trist bara att systemet inte hann införas under alla de år när jag jobbade som journalist och tvingades plåta åt stora tidningar och magasin med horribla ljusförhållanden, utan varesig utbildning eller koll på tekniken... Det brukade bli okej, undantagsvis riktigt bra, men oj vad mycket roligare det är att plåta när man SER något man vill dokumentera, i motsats till något man är TVUNGEN att dokumentera.

Vad mer... ikväll bjuder min glamourösa väninna på Thanksgivingdinner hemma i deras übercoola våning. Catering naturligtvis. Hon är mycket mer "stockholm" än jag så de har A. Snyggt hemma och B. lagar väldigt sällan mat. Jämför med vårt ombonade, ostylade hem där skåpen är fulla med hembakt. Vi älskar båda två att komma hem till den andra just för att vi både är olika men ändå generösa med att bjuda på våra respektive liv.

Igår kväll gick vi över gatan till stam-DVD-stället och köpte cirka 20 filmer + en box, HBO:s nya "carnival". Någon som sett den? Eftersom vi var intellektuellt utmattade (mannen efter jobbet, jag efter plugg) valde vi till slut "the 40-year-old virgin". SJUKT kul och bra! Har någon av er andra tips på en rolig film? Behövs nu när jag drabbats av höstdepression light. Märkligt nog har alla mina svenska väninnor fått samma sak, dock inte folk från andra länder. Tror att våra kroppar är inställda på det. Som tur är kan vi bjuda hem varann på värmande middagar och luncher.

Ha en mysig lördag! Kram, G

• Gemma

menade alltså att jag fyller en tjock A4-pärm med foton VARJE år, cirka.

• Gemma

trollis, eller hur är din hemsida www.skorpioner.com ?

Har försökt komma in på den typ 100 gånger från olika ställen i Kina men det har inte gått. Om en månad är vi i Sverige, då jäklar!

• Gemma

Jaaaa så fin min nya topp är! Röd med en massa galopphästar på, i tunnt, tunnt ylle med stora långa ärmar som är puffiga längst ner. Passar jättebra till alla mina kjolar, ska ha den ikväll. Nu ligger mannen på soffan och dricker kaffe, äter mina skorpor och myser till Woody Allen's Melina & Melinda. Eftersom jag har sett den kan jag roa mig med att bränna ner backupskivor.

Här är det verkligen höst... trottoarerna är brokiga lapptäcken av nerfallna lönnlöv, fast de där säregna träden som kantar alla gator i French Concession lär vara Plataner. Någon som har koll på träd?

Trollsländan: Hoppas att du inte känner att du bara får lov att vara glad på den här tråden. Samtidigt förstår jag vad du menar, olika trådar har olika stil. Därför är det ju så bra att man kan ha flera olika. Min relation med släktingar och svärisar är klart smidig nuförtiden eftersom vi valt den enkla vägen och flyttat ifrån allihop. Både mina föräldrar och mannens föräldrar har gjort likadant, i princip brutit all kontakt med sina familjer. Jag, mannen, mannens syskon och mina dito har också dragit sig iväg åt olika håll. På ett sätt kan jag känna att det är lite tråkigt. Men vi har nog helt enkelt ingen träning i att umgås och hålla sams. När vi väl ses blir det ofta spänningar. Tidigare hade jag råångest inför gemensamma jular och liknande men nu har det blivit bättre. Fast... det är trist att man ska behöva flytta till Kina för att ha en något sånär fungerande relation med sin familj. Fortfarande blir jag galen på dem med jämna mellanrum. Bäst är när mannen och jag kan umgås med dem tillsammans, han neutraliserar alla jobbiga situationer med sitt sköna sätt.

Kram, G

• Gemma

Tror att mlu gifter sig idag! Hur är vädret i Stockholm?

• Izunia

ahh jag är sa f**bannad.... Tro inte att varmluftspistolen gick sönder nu!? När man är sa nära slutet....?!! Oh jag ska slänga tackkorten nanstans....:[

Svar på tråden Summan av allt fortsätter