• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • Gemma

så egentligen borde de nog ha FLER krångliga ord som "cykel" och färre korta, enkla som "wang" för då skulle de bli mindre förvirrande.

• utvandraren

Min helg:

Ut på fredagen efter en extraordinär dag på jobbet! Fick 2 nya kolleger och är väldigt glad åt det...
    Jag och några kompisar drack god vin riesling och chassagne-montrachet och hamnade senare på extremt hipp-ultratrendy "se och bli sett bar" som bara serverar champagne ur dubbelmagnum eller ännu hellre ur en jeroboam som ingen orkar lyfta.... Moet naturligtvis som jag i utgångspunkt inte gillar(sorry Gemma!). Jag får så helsikes ont i huvudet av den champagnen. Men stämningen var bra! Och natten blev sen...

Lördag fick jag böta med stort huvud med spjut igenom.... Julklappsshoppingen blev utsatt!
    Söndag blev det adventsstök och mys... Lite shopping och styling av kök. investerade i några Le Creuset saker(en gryta och en redskapsbunke). Sen avslutade vi med middag ute, fantastisk kattfisk....

Gemma, jag och J satt och såg på en Patek Philippe som är riktigt fin... Men den kostar £20.000 så det är bara att drömma vidare.

Nu ska jag jobba en liten tur! Men först ska jag boka tid för ansiktsbehandlig och div. vax jobb. Blev lite inspirerad av dig Gemma!!

• utvandraren

Ps. Hatar vädret.... Har noll julstämning!!

• Lapinette

Gemma - de lussebullar jag hinner med är de som säljs utanför IKEA. Här finns absolut ingen tid för att baka. Det är bara jobb just nu och till helgen ska vi göra fondväggen i vardagsrummet.

Sen kommer jag att få det lugnare och hoppas på att hinna göra lite julgodis till julafton som vi ska fira hemma hos oss.

• Blivande Fru Stålhandske

Gemma, jag kan inte annat än att hålla med om att de allt borde ha färre korta ord och fler längre. Men jag tycker att det är fantastiskt hur du tar till dig språket, och så passionerat också!
    Sen ytterligare en sak jag har uppmärksammat här hos kineserna; De har språkligt sett ingen slutledningsförmåga.. De kan för allt i världen inte gissa sig till vad ett ynka litet feluttalat ord i en mening som i övrigt är rätt uttalad kan betyda. Då blir det det berömda kinesiska "Heh?" som stöts fram, och de förstår ingenting.

Nu är jag tillbakakommen från fyrtiofem minuters simning i den iskalla poolen med en badvakt som började sucka i sin stol efter tjugo minuter av uttråkighet. De är inte vana vid att behöva vakta poolen så länge då ett typiskt kinesiskt träningspass i poolen är ungefär 18 minuter långt.
    De kan verkligen inte motionera i det här landet!

Jag vill också ha lussebullar!

Usch, så jag klagar på kineserna. Men de kan faktiskt vara rara också, jag lovar. :)

• Gemma

Tillbaka från en entimmes kvällspromenad i våra gamla kvarter, innan vi flyttade. Gatorna däromkring är mysigare än våra nuvarande, lugnare, chicare och grönare. Men vårt "nya" område är bättre på alla andra sätt för det rinner som en nöjespulsåder runt hörnet. Ja, det är som att jämföra Lärkstan med Götgatsbacken ungefär. Fast bordellerna är fler här.

utvandraren: Verkar som om vi kompletterar varann finfint på champagnefronten. Vilken är din "vardagschampagne"? Mannen föredrar Laurent Perrier men jag är tjejigare i min smak. Sen är det naturligtvis, på ren skånska, asagott med Dom Perignon och säkert ännu bättre med Christal, Krug, Grand Dame och annat som jag aldrig smakat men vill. Hur blev din skönhetsbehandling?

Lapinette: När blir ni färdiga med renoveringen? Vad har ni kvar?

Stålis: Jag pratade om dig när vi promenerade. Glömmer alltid var du kommer ifrån men pratar lyriskt om bergen och luften, man kan riktigt se hur gott det luktar.

Nu har de ett inslag på TV5 monde om julmarknaden i Berlin. Om tre veckor ska vi på julmarknad i Düsseldorfs gamla stad. Ingen är så bra på jul som just tyskarna... det blir swell! Har f.ö köpt nästan alla julklappar nu.

Kram, G

• Gemma

Stålis: De tycks sällan motionera för motionerandets skull... de sparar energin till att jobba istället. Men det är lika kul varje gång man går i en park och möter någon som är ute och baklänges-promenerar. Har du sett det någon gång?

Baklängespromenerare har jag sett ett par gånger.. det ser riktigt lustigt ut.
    Men det bästa är när de kommer in på gymmet, fullt träningsutrustade, stretchar, och ställer sig på en sån där gammal,gammal maskin som har ett band som man spänner runt midjan eller rumpan, och trycker på en knapp så att hela kroppen skakas till fördärv.
    Och där står dem och tror att kalorierna skakas av dem!
    Jag kan köpa att det skulle kunna få igång blodcirkulationen, men absolut inte mer.

Vart ska ni åka i Jul? Tyskland och Sverige var det väl?

• Lapinette

Gemma - blir man någonsin klar? Vi som sa att vi köpte något som var ok och det var "bara att flytta in". Pyttsan! När man väl är på plats så vill man gör det till sitt eget och min man har fullkomligt fått knäppen. Han har nog pekat ut nästan allt i lägenheten - this we need to change. I alla fall, innan jul har vi sagt att sovrum och vardagsrummets fondvägg ska vara klart men vi börjar även fundera på att svepa över vit färg i hallen. De har tapetserat något grymt dåligt...vilket irriterar oss.

Sen ska vi lugna oss i några månader och försöka njuta av att vi bor i stan...jag menar hinna gå ut och se lite av omvärlden. Sen hoppas jag vi har cash nog att ta nästa stora grej - badrummet och så vill jag flytta en vägg i hallen (ta bort garderober och istället göra en större klädkammare). Sen är vi klara!

Fast det är ju inte bara detta att tapetsera som tar tid. Vi har flängt till olika affärer för att köpa trådbackar, större krukor, hängare till gardiner, nya gardiner etc.

Så julklappar...var är det för något? Skämt å sido så köper vi inga julklappar till varandra i min familj, bara till barnen (som nu är tonåringar). Jag har ändå födelsedagspresenter jag måste inhandla då både bror, mamma och pappa fyller direkt efter jul. I Frankrike är det absolut nödvändigt med julklappar (vilket jag tycker är ofantligt onödigt...då man ofta får något man inte alls behöver). Har sagt åt mannen att dessa julklappar ligger på hans lott att fixa. Vi får se hur det går med det.

Svar på tråden Summan av allt fortsätter