Summan av allt fortsätter
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Helt otroligt Stålis! Du är bara barnet!
Gemma - dina kulinariska bevandringar låter helt underbara. I helgen åt jag torkade fikon med brie. Inte helt fel! Samt självfallet pepparkaka med mögelost. Mmmmmm.... och sen små snittar med olika godsaker på. Det var min bror som hade glögg hemma.
Stålis - julklappar till folk som har allt är verkligen inte lätt. Själv ger jag helst bort upplevelser så till mamma (födelsedag) blir det en skärgårdsweekend på Utö och till min bror (födelsedag) blir det Bounce. Har redan sett deras senaste föreställning men ser den så gärna igen.
Julklappstema
I år har jag verkligen försökt hålla i plånboken, jag älskar att ge bort saker och att öppna paket. Men huset kostar så det finns inget över just nu... Så jag ska ge bort rattmuffar till hela släkten, hoppas att alla får sig ett gott skratt om inte annat. Sen har jag prioriterat barnen, kusinerna och dottern, det är ju trots allt deras jul främst. Sen håller dottern på att ta fram egenmålade ramar med kort i, det är alltid lite kul för farmor och farfar att få.
Saffransbiscotti:
2 dl mandel
100 gr vit choklad
50 g smält smör
2 ägg
2 dl socker
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
1/2 pkt saffran(0,25gr)
4 dl vetemjöl
1 tsk vanlij
rivet skal av en lime
Hacka mandel och choklad
Vispa ägg och socker pösigt
-blanda
Tilsätt limeskal och saffran stött med lite socker
Tilsätt salt, bakpulver och mjöl
Blanda i smöret.
Smeten blir kladdig! Fördela i 3 strängar på en plåt och grädda i 200 grader ca 10 min. Håll koll, för de allt för bruna blev inte så bra.
Enligt receptkällan ska det vara gott att byta med mörk choklad och chili också. Det ska jag prova nästa gång!
När jag får min Valrhona vill säga.....
Jag är så traditionell att jag vill att min glögg ska smaka glögg...
Stod och höll i den där vita årgångsflaskan på Systemet men ställde tillbaka den! Men det verkar kul att göra sin egen! Det kanske man skulle prova!
Annars försöker jag spara lite med julklappar i år med....Gick inte jättebra dock! Tog av ordentligt med att köpa ett foto till mannen som kostade ruggit med pengar! Till mamman blir det 12 st kristallchampagne glas i vettig form, men restaurangserien köpt via mitt jobb så inget rån! Och en underbar kokbok som du hade dregglat ihjäl dig över Gemma! Kanske ni andra med... Pappa får Mackmyra Whisky, och syrran får träningskläder. Bland vänninor har jag en som jag handlar "stort" till annars blir det mest småsaker...
Ska producera fler biscotti och köpa fina glasburkar på IKEA, sen blir det lite torkade trattkantareller i fina påsar etc...
Jultapas.... lät gott!!
utvandraren - tack för receptet. Jag ska försöka hinna göra lite julgott i år (har aldrig gjort det tidigare då jag för det mesta bott ensam...eller bott med någon som inte ville fira jul). Frågan är bara när jag ska hinna göra det...förmodligen dagen innan julafton.
De enda julklapparna från mig är en pedal till gitarren till brorsans äldsta son och ett par skidor som man kan åka baklänges på till den yngre. Båda dessa samköpta med mamma. Vi ger ju inga paket till oss vuxna men det brukar alltid bli något smått ändå. I år får bror + mor förstoringar från vårt bröllop. Jag och Olivier köper inget...men jag funderar på att slå in en tjock guidebok om Sydafrika och ge till oss själva i julklapp.
Jul, jul... jag älskar jul. I år ska jag passa på att läsa mig av min matguru till pappa så att jag kan göra alla traditionella rätter själv i framtiden.
Stålis! Du är riktigt ung du.... Men redan kommit till Kina... Jag önskar på ett sätt att jag hunnit gjort mera, men jag är ju iofs "bara" 27 så riktigt stofil är man inte.
Mmmm... mysigt med jul. Stålis, akta dig vad mycket som finns i Shanghai! Idag var jag på Ikea som ligger en kvarts bilfärd från oss och handlade till vårt julkalas på lördag. En alladdin-ask! Blossa vit glögg med rom! Annas mandelpepparkakor! Julknäcke!
Det är lustigt hur traditionell man blir i och med att man bor hemifrån, i normala fall skulle jag hellre dö än köpa färdigt, bakade alltid eget lingon-linfröbröd och gjorde egna tryffar, egen dajm och egna brända mandlar, nu är höjden av lyx just det där ultranormalt svenska, som en Aladdinask - i Kina. Sen blir man otroligt lat av att vara expat. Blev grinig idag av att Ayin inte plockat ut diskmaskinen, fast jag tvättar, handlar och lagar åtminstone mat själv, plus att jag jobbar och pluggar. Många gör ingenting och har två ayis, en som städar och lagar mat, en som passar barn, plus chaufför... så ur det perspektivet håller vi oss på jorden.
Mådde superilla idag när jag gick hem från skolan, fick sen avbryta min privatlektion efter en halvtimme för jag tänkte bara på att inte tänka på att spy, om ni förstår vad jag menar. Så jag gick och la mig och sov en stund. Mår bättre nu efter en stadig hemlevererad måltid. Mannen är grinig för han har mycket att göra på jobbet.
Mitt över gården har en man en fest. Ryktet säger att han är svensk, vilket inte är otroligt eftersom han är typ 2x2 meter stor med rosa-aktig hy och ljus kalufs. Ryktet säger vidare att den kinesiske tonårspojke som bor hos honom inte är hans son, samt att mannens tre barn tillsammans med ex-frun för några veckor sedan var och hälsade på, medan den unge kinesiske pojken som vanligt släntrade omkring iförd bara kalsonger. Och tjockmagen i vädret. Akta er vad feta alla dessa enda-barn kommer att bli, i synnerhet pojkarna göds av sina välmenande men dumma föräldrar och nu har ju affärerna översvämmats av snickers och annat ondskefullt.
I alla fall, ikväll är det fest hos "pedokungen" som vi kallar honom. Massa små barn med sina föräldrar. Kanske är han hur oskyldig som helst? Och "ryktet" är för övrigt städerskan, hans Ayi, som i sin tur förmedlat informationen vidare till det franska parets städerska, och franska paret var ju som bekant hos oss på glögg i söndags. Så därav vårt ivriga spanande ut genom fönstret, över gården och in genom det andra fönstret.
Kram, G (inte alls skvallrig).
Utvandraren: Dina biscotti låter urgoda! Ska testa efter jul, nu har man fullt sjå med att äta upp allt julgott.
Lapinette: Jag tycker att det är hur coolt som helst att få upplevelser, men själv får jag oftast kläder, musik eller tidningsprenumerationer. Eller hoppas i alla fall få det nu... Typ en prenumeration på franska Jalouse, eller brittiska Marie Claire som är härligt snaskig med mode som inte ger prestationsångest. Eller svenska Elle, för att den är just svensk och bra. Psst... mannens första julklapps-"Monsieur" anlände i brevlådan idag, perfekt så kan jag slå in den och ge i present tillsammans med en diagonalrandig men raffinerad powerslips från Marc Jacobs (yes, jag har inte släppt den där power-prylen än) och ett enjoykort som faktiskt ÄR en upplevelse i och med att den ger rabatter på alla våra favvoställen.