• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • Lapinette

PS för här finns en till som är otroligt svag för god mat och gott vin!!!

• utvandraren

Det hade nog inte varit en omöjlighet! Vi har lite "fri" tid både den 27 och den 28, resten av resan är skrämmande strukturerad! Så som det måste när man reser med 15 andra....
    Det får vi försöka få till! Ganska sjukt att man ska resa till andra sidan jorden och träffas där när man bor bara ett par timmar isär....
    Vad har ni för "måsten" i Kapstaden?

• Gemma

Hej på er! Tillbaka efter ett möte, sen middag och lite mys i soffan och valrhona. Vi har bestämt oss för att stanna i Stockholm över nyår och fira med min söta rara väninna som var och hälsade på här. Vi ska bo fyra nätter på Strand Hotell vid nybroviken med utsikt från rummet, över vattnet, så himla najs!

Har någon av er testat blossas årgångsglögg? Min pappa hävdar att den är slut på systemet, i alla fall i den lilla stad där de bor. Var själv väldigt svag för deras äppelglögg för två år sen, förra årets variant med hjortron var väl sådär och första året, med pomerans, missade jag. som tur är har vi kvar två flaskor av vita äppelfavvon och en av förra årets.

Trollis: Min man gjorde också sådär tidigare, åkte iväg med MINA bilnycklar, någon gång fick han buda hem dem för 500 spänn för att jag inte skulle missa min ridlektion, men jag är så otroligt argsint att han inte brukar våga göra om sina misstag, i go all Eastern European on him... På gott och ont.

Stålis: Vi hade ett sjå att hitta en lägenhet med ugn! Och fler än två gasbrännare! Men nu har vi faktiskt en helt OK smeg-spis, ugnen är väl sådär för det är en gasugn och allt kommer underifrån men det funkar OK att baka i den.

Utvandraren: Jag har också ett fantastiskt lussekattrecept! Med kesella! Och vi ska baka på lördag och ha 15 pers på glögg, hemlagad såklart. Blev väldigt nöjd med gårdagens bravad, ska dock minska en smula på nejlikorna i den färdiga kryddblandningen. Annars finfint med rött vin, mixen av kardemumma, kanel och kryddnejlikor, sen i med apelsinskal (istället för pomerans som inte finns här), portvin, bourgogne, en hel massa socker och ännu mer cognac. Nån som har nåt ytterligare tips? Och utvandraren, om du vill ge mig receptet på saffransbiscotti blir jag urglad. Brukar göra biscotti efter tre grundrecept, ett "mjöligare" med anis, ett "äggigare" med hackad, torkad frukt (kanderad ingefära funkar kanon!), mandel och kryddor. Båda är urbra och lättlagade. Men jag vill urgärna ha ditt recept också.

plattmagar, deff och annat... känns som om det var länge sedan nu. Har varken varit stressad eller sjuk på ett bra tag och då ligger jag på min trivselvikt, 55 kg till 172 cm. Ingen sumovikt men... deffad är man knappast. Har dock upptäckt en finfin fördel med extra underhudsfett: Man håller värmen! Och det behövs så råkallt som det är i Shanghai just nu.

Så Utvandraren: Jag håller definitivt också på chokladen. Tror inte att elefanterna och flodhästarna i Sydafrika bryr sig ett dyft om huruvida du har magrutor eller ej. Däremot är det ju ett fasligt slöseri om du inte kan njuta av den makalösa mat du tvivelsutan kommer att komma i kontakt med.

Kram, er G

• Lapinette

Gemma - du är absolut under normalvikt så vräk i dig lite mer choklad!

Gällande äppelglöggen har jag också en flaska hemma. Den har rest Cannes tur och retur och tanken var att servera den som apertif, kall med en isbit och en skiva äppel ...men det blev aldrig av så nu är den i Stockholm igen.

utvandraren - ska kolla upp våra "måsten" under julhelgen. Har varit för stressad för att läsa alla tips jag fått samt att jag vill köpa en guidebok och läsa på lite innan resan. Men bl a så måste vi besöka Godahoppsudden, Taffelberget, Botaniska trädgården, Hermanus (valar) och Simonstown (pingviner).

• Lapinette

Sorry Gemma - på tal om årets glögg så har den varit slut i hela landet. Sen ska jag villigt erkänna att jag och min man fortfarande inte har kommit till Systembolaget sen vi flyttade upp i augusti. Vi nallar flaskor i vår klädkammare...så i helgen rök en fin Bordeaux från 1999. Måste dit innan jul och själv är jag sugen på glöggen med cognac.

• Gemma

Lapinette: Just så serverade jag min 04:a, kall med en tunn skiva granny smith och en spenslig kanelstång. Glöggen ingick i ett egenhändigt komponerat "jultapas"-fat som, om jag minns rätt, såg ut såhär:

Fullkornspepparkaka (annas) med otroligt häftiga fårosten Bredsjö Blå

färskt fikon + pata negra

Ruccola med karamelliserad portvinsdressing (muscovadosocker bryns, sedan hälls portvin på samt rosmarinkvist, grovmalen svartpeppar, flingsalt och rivet apelsinskal plus nån skitmärklig druvkärnmust som tog evigheter att få tag på), hela rasket reduceras jättemycket och vispas sedan ihop med tuff olivolja, mer flingsalt och svartpeppar. Ja oj vad jag ägnade mycket tid i köket på den tiden... tänk att jag fotfarande minns receptet. Men vad jag hade i i min senaste ratatouille (igår) kan jag inte för mitt liv minnas, det var helt enkelt allt i kylen som behövde användas upp...

Vincotto är i alla fall gott, funkar att ringla på det mesta. Och allt sånt där kan man ju glömma när man bor i Kina, där är man glad om man får tag på vinäger som inte innehåller ris...

• Gemma

Lapinette: Jag lovar att äta extra mycket choklad ;)

• Gemma

Lapinette: Hade som sagt i en massa martell i min glögg, det är superkul att göra egen! Ska göra vitvinsglögg också, kanske med vaniljstång och calvados?

• Blivande Fru Stålhandske

Så härligt det låter med Sydafrika för Lapinette och Utvandraren! Spännande om ni hinner träffas en stund bland flodhästarna.

Jag skulle gärna ut och resa, vartsomhelst går bra. Men det är tajt med tid just nu, så gästerna får komma hit, det går minst lika bra! Skrev en LÅÅÅNG lista till min moder igår med saker hon skulle få äran att ta med sig, allt från mina slitna favoritjeans till mat.

En fråga till er som vet; Vad köper man till blivandes kusin i julklapp? Han har verkligen allt som kan tänkas och definitivt pengarna som behövs till att köpa det som skulle kunna tänkas saknas.
    Finns det någon "svenskt" som man inte kan få tag på ute i obygden som jag kan buda över med mina kommande gäster?

• Blivande Fru Stålhandske

För övrigt, Sydafrikaresenärerna;

Ni är båda i Sydafrika på Stålis 23-års-dag den 28:e Januari! Ni kan fira mig där tillsammans... ;)

Svar på tråden Summan av allt fortsätter