Summan av allt fortsätter
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Den i rött hade gjort sig......
Utvandraren: såg inte väskorna... jag har zero motståndskraft mot väskor. Men nu har jag ju lugnat ner mig lite som ni kanske märkt, mycket beroende på att jag faktiskt fått ihop en schysst och komplett liten handväskgarderob.
Visst är det underbart med traditionalistiska matlagande föräldrar! Min mamma är ju ungerska så det blir en hel massa rödheta paprikagrytor, hembakt rågbröd med mycket tuggmotstånd och så gåslever! Fast hon lärde sig göra svensk husmanskost så fort hon kom till Sverige så köttbullarna och sillinläggningarna är jättegoda också.
Vilt är min grej... lider av att det inte finns här! Visst kan man "skrämma upp" nötkött med enbär och annat, men det är inte samma sak. Tröstar mig med marockanska lammgrytor istället fast att lammet inte alls är lika gott som det från Österlen... Om en vecka åker vi till Sverige!
Nu måste måste jag gå och lägga mig. Njut av mat och annat ikväll. Kram, G
Jag blir så avundsjuk när jag hör om era matlagningskunskaper så det riktigt pyser ur öronen. Jag vill också kunna svänga ihop någonting snabbt och urgott som får allas munnar att vattnas.. typ kungskrabbaravioli.
Däremot, som Utvandraren redan vet, så bakade jag saffransbiscotti förra julen och gav bort som julhälsningar i släkten. De blev faktiskt goda, tro det eller ej.
Lapinette och Utvandraren; Jag vet, jag är så UNG! Längtar och längtar i tysthet efter att få åldras, få mer livserfarenhet, visdom (?) och framförallt få lite mer "credability" i andras ögon, det är nog det som ökar på min längtan mest, att få känna att mina erfarenheter kan anses värda någonting, för jag har ju varit "med".
Jag vet inte om ni förstår vad jag är ute efter, det är svårt att förklara i ord.
Nu ska Stålis också krypa till sängs, har spenderat en bra stund letandes efter mitt försvunna pass som till slut kom fram efter att ha kilat sig emellan skrivbordslådan och skrivbordet.
Imorgon ska vi till Hong Kong för att förnya våra halvårsvisum och självklart trycka in lite shopping och en tur på IKEA. Hoppas vårt IKEA är lika välfyllt som ditt, Gemma!
Godnatt.
Åhhh, vad ni har skrivit här inne och jag som har jobbat, dels på jobbet och dels hemma. Igår började vi nämligen med vår fondvägg i vardagsrummet. Tapeten är helt underbar! Tog kort på den så jag hoppas jag kan visa er till helgen. Dock fick min man spelet (perfektionist) men det är sånt man får stå ut med när man renoverar (att någon får psykbryt).
Jag är en medelmåtta vid spisen. Gör bara enkla recept. Min mamma är ganska så normal i matlagning och ärligt talat ganska så usel på baklagning och hon säger alltid - jag syr hellre än klänning än bakar!
Då var man på nytt placerad framför datorn på kontoret...
Middagen igår blev jättelyckad och vi åt en riktigt smarrig 5-rätters meny med viner till. Jag känner sommelieren från förr så vi fick kanske lite extra goda viner. Men mitt i julbordssäsongen som vi är var det helt fullt och vår söta servitör tappade dessvärre översikten ibland. Men mest en yrkesskada från vår sida som båda har historia från den branchen att sitta och märka sådana saker...
Gemma, ge mig ditt utlåtande på Louboutin väskan när du har tid!
Lapinette, gud vad kul att få smaksprov på er fondvägg... Hoppas ni håller sams vidare! Jag är hopplös att hålla nöjd i sådana sammanhang, vill alltid bestämma. Men nu har jag en foglig man (i sådana sammanhang..) så det går oftast bra.
Är det bara jag som blir hungrig när man läser senaste inläggen...kungskrabbaravioli med havskräftglacé...vilt och lågnkok, saffransbiscotti...mmm jag måste kolla in kylskåpet.
Det är Lucia en av mina favorithögtider, min mormor fyllde år på Lucia så hela uppväxten ca 30 år inleddes morgonen alltid med ett Luciabesök hos mormor. Med lite vemod saknar jag den traditionen. Idag ska dagis lussa för oss UTOMHUS så dottern har tomtekläder ovanpå overallen idag. Och jag ska nog ut och köpa lite saffran och koka ihop saffransbullar...det är ju ändå Lucia.
Till jul bruka jag göra en fantastisk sillsalat som jag fick recept från Verner Vögeli och som är en riktig höjdare. Och pepparkakor som vi har ett hemligt recept sen 4:a generationer tillbaka...(hemligheten är cederolja i lagom mängder)
Och sen i helgen tar min man ut en ledig dag och då ska vi pyssla, klä granen, gå på julmarknad och myyysa. Vi åker alltid iväg över Jul så det gäller att passa på att fira lite hemma innan.
Mmm, vilken härlig dag jag har haft. Först bjöd jag mig själv på att försova mig, till tio! Händer mig ungefär en gång per halvår. Kom insläntrande till skolan en timme innan vi skulle sluta, med en glupande aptit på grammatik. Tror jag lärde mig minst lika effektivt osm om jag suttit och såsat i tre timmar.
Efter det, powerlunch med två söta väninnor och sen vidare till shoppingcenter där jag stod i en korseld av ringsignaler med jultema och kinesiska covers på jingle bells. Köpte ett minne till min mans smartphone, ett par svarta tights till mig själv (bisarrt långa med tanke på kinesernas kortbenthet) och sen, en massa kul och knarkigt godis till mina svenska vänner! Bäst var den lilla plastbrickan med sex olika sushibitar i vingummi. På förpackningen var det till och med en liten karta med foton på varje bit där det stod "eel", "shrimp" och så vidare. Only in China... Mitt favvogodismärke är Polyphe som har en liten rymdvarelse som symbol, väldigt kul eftersom det är kinas ledande chokladmärke som vunnit flera priser på chokladsalongerna i Europa. Förpackningarna är en grafisk formgivares våta dröm, i bjärt orange eller knallblått med guld och skitsnygga typsnitt. Plus att chokladen är väldigt god, om än stöpt i rymdvarelseform.
Sen vidare till mataffären där jag köpte vin till glöggen, cognac, frukt, kryddor och en mango för 35 kronor. Har stått emot frestelsen varje gång men nu gick det inte. När jag betalat frågade tjejen i kassan: "Home delivery"? Och jag bara, "mian feide, bu mian feide?" ("Gratis inte gratis", alltså en fråga!) "Yes", svarade hon. Trettio minuter senare kom en svettig, flåsande man uppför trappan, kånkande på en kartong där alla varorna låg snyggt ihoppusslade, de hårda sakerna underst, mangon överst. Nice!! själv hade jag tagit tunnelbanan för tre kronor, njutande av min nya, påsfria tillvaro!
Nu ska jag döda en mango, sen ger jag mig ut på jakt efter en julgran. Kram, G
Stålis: Tycker att det är superkul att du verkar vilja bli äldre, du är nog ganska ovanlig! Själv förstår jag inte riktigt vad du menar med att få mer cred på grund av din ålder... men det beror kanske på att man på något vis får MER cred när man är ung i "mina" branscher, nöjesjournalistik och reklam? Tror att det där varierar jättemycket. Och... i Sverige borde du väl ha hur mycket cred som helst genom att du bor i Kina? Tänker på alla som bor i sin lilla socken ett helt liv, jämfört med allt du fått uppleva. Men om du känner så är det ju super, för då kan det ju bara bli bättre!
Trollsländan: Vilken mysigt julig dag du ska ha! Tack för att du påminde mig om att det är lucia idag! Ska se om det går att ladda ner luciamorgon, bäst hade varit att fixa en sladd från datorn til TV:n men vi kanske kan kolla ändå, på lilla mac-skärmen.
Vår julhelg börjar ta form, nu vet jag nästan exakt vad jag ska göra och vem jag ska träffa varenda minut av ledigheten... tur att mannen och jag ska bo fyra nätter på Strand Hotell, stort rum med utsikt över nybroviken, så får vi i alla fall lite tid för varann.
Utvandraren: Ska lätt spana in din ormväska snart!
Lapinette: Jag har många vänner som inte gillar att laga mat eller inte kan eller inte bryr sig, alls. Det trista är när de drar sig för att bjuda hem oss som betraktas som duktiga. En del löser det genom att beställa catering vilket funkar finfint, andra bjuder helt enkelt på spaghetti med köttfärs och trevligt sällskap. Men de (många) som inte förstår att jag inte kommer hem till dem för att recensera deras matlagningskunskaper utan för att det är TREVLIGT att bli bjuden... låter helt enkelt bli att bjuda igen.
Någon annan som upplevt problemet?
Kram, G
Gemma du är otrolig ibland när du berättar...den där rymdvarelsen i choklad låter helt underbar, jag är choklatoman. Den skulle passa utmärkt att lansera i Sverige nu med tanke på att vi har vår första astronaut i rymden. Såg ett klipp när han tog sin första rymdprommenad i morse och det gick visst inte helt bra...han tappade nåt ut i rymden och när han reparerade på fark-osten (kul att dela upp) så sa kontrollrummet -that is the wrong bult Christer...varpå han svarade, - of cause...it is the wrong bult... Stackars kille inte lätt att hålla reda på alla bultar...
Avis blir jag när jag hör om leveransbetjänten, ska ut och handla pepparkaksingredienser och hade hellre suttit hemma och sökt jobb om man bara kunde få hemlevererat. NetXtra kör hemkört (ha ha kul anspelan eller hur) men inte hitut i skärgården. Så jag får dra på mig något snyggt och bege mig till civilisationen.