Summan av allt fortsätter
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Gemma, jag kan vara där snabbare än du tror, med hungrig blick och kurrande mage, så var försiktig med vad du erbjuder.. ;)
Ja Stålis, du har ju det en aning närmare än mig!
Stålis: Det hade väl varit trevligt!
Hej! Oj vad ni jul-cocoonar. Själv cocoonar jag bakom en hjälm av slem (förlåt den osmakliga bilden, men vad göra - det ÄR ju osmakligt). Japp, jag är förkyld för tredje gången detta halvår, eller om det är den gamla som gjort en U-sväng, svårt att säga. Jag är i alla fall inte ensam... de flesta av oss utlänningar har svårt att värja sig mot den speciella kinesiska cocktailen av baciller och miljögifter. På onsdag åker vi i alla fall heeeem!!! Två veckor i Europa kommer att bli som den gamla tidens sanatorievistelse.
Eftersom kineserna inte firar jul, plus att det omöjligt går att få jul-vibes när man är omgiven av palmer, sopor och tutande taxibilar, anstränger vi oss till det yttersta för att "förvärma" lite inför julen. IKEA blev i vanlig ordning vår räddnignsplanka, hittade Aladdin-ask, julknäcke, julmust, pepparkakor och svensk blåmögelost samt en hel massa pynt. I en otroligt söt liten blomsteraffär här i French Consession hittade jag amaryllis, ett litet barrträd, en äppelkvist och många kottar små. Glöggkryddor hade vi med oss och saffran och färsk jäst är sånt som superproffsiga hemmafrun nosat fram för länge sen.
Alltså: Igår bakade vi lussekatter och gjorde en massa glögg spetsad med syndigt mycket cognac och portvin. Sen bjöd vi in 15 vänner, en del svenskar, en del fransoser och några förundrade kineser, satte på bästa julblandningen, tände bras-DVD:n (man kan välja mellan "evighetsbrasan" och "brasan som brinner ner"), hängde pepparkakshjärtan i fönstren, tände en massa ljus och klädde minigranen. Det blev hur juligt som helst ju!
Nu ska jag värma lite thaimat (gjorde en jättesats i fredags, himla praktist), sen ska jag bege mig till kvällens julevent där jag är - trumvirvel - tekniskt ansvarig!
Skön söndag, G
Gemma - trist att du är sjuk igen. Känner igen det där...har ju haft 3 förkylningar under hösten och håller tummarna att det nu är över.
Här är det inte så mycket julstämning mer än att jag har varit ute och tittat på den stora staden idag och alla som är ute och julhandlar. Har köpt lite pocketböcker till mig och mannen i julklapp. Böcker som är tänkta att vi ska läsa på vår resa i Sydafrika...på planet samt när vi ligger och slöar vid poolen. Sen blev det lite söta bebiskläder till mannens brors lilla nyfödda.
Min man har under tiden legat i sängen. Han har den värsta baksmällan ever. Det är nog en kombination av för mycket tapetserade (stress) och alkohol. Han har legat hela dagen och är efter lite frukost tillbaka i sängen. Har nog aldrig sett honom så här trött.
Ja, igår hade kompisar på middag och innan de kom så målade mannen hallen en sista gång (jag var ledig i fredags och målade hela dagen)medan jag storstädade lägenheten. Sen åkte vi iväg och storhandlade och slängde ihop en middag som föll gästerna helt i smaken. Oxfilé och potatisgratäng och sen Lejonet och Björnens italienska chokladglass med varma hallon (känns det igen Gemma?!!). Satt efteråt och åt lite snacks och drack drinkar. Hade jättetrevligt och de lullade hem vid 2-tiden. Min man hade då redan stupat i säng och låg där och sov med kläderna på. På något sätt lyckades han få av sig byxorna men Etonskjortan har han sovit med hela natten.
Så jag har fått en dag för mig själv. Ut i solen och njuta av att känna sig fri, inte en massa jobb som hänger över mig och renoveringen är i princip klar (bara lite socklar som ska målas och sättas tillbaka). Åhhh, så skönt! Denna vecka ska jag ägna mig åt att förbereda julafton som vi ska ha här!
Tillbaka från filmkväll och tre generösa muggar glögg... tror att jag druckit tre gånger så mycket glögg, minst, som någon annan jul. Och vi har inte ens anlänt i Europa.
Lapinette: Är superglad att din middag blev lyckad, trevligt att få inspirera. Men din potatisgratäng lät ju hur god som helst!
Mer dricka: Två flaskor champagne lämnade Frankrike idag och är på väg mot Tyskland, där den om fem dagar ska lämnas över till oss för att så småningom landa i Stockholm och våra glupska gap.
Gnatt, G
Lapinette: Tänkte fråga om din man kanske inte hade andats in lite väl mycket thinner, toulen eller vad det nu är färg stinker av, sen mindes jag att svensk färg doftar puderdosa. Till skillnad från den kinesiska.
Här lyser flitens lampa, mannen jobbar och jag ska göra läxan (har jag sagt i ett halvt dygn nu men nu måste det ske).
Måste också surfa med vanligt modem, tidigare kunde jag tjuvkoppla mig på pedokungens trådlösa internet men nu är det slut med det. Igår packade han sin 17-tums macbook pro, jättefotoutrustningen och alla de små barnen i stora koffertar och drog hem - till Tyskland. Japp, för han var alls inte svensk (min man gjorde sig ideliga ärenden ner till gården igår för att ha möjlighet att övervaka flytten och det stod "Wolfgang Schmidt" på lådorna, så det så).
I lägenheten under oss bor ett taiwanesiskt-japanskt par bestående av två män. I det lilla fristående huset bor en väldig, haltande alkoholiserad tysk och hans två indonesiska väninnor. På bottenplanet bor Marco, managing director för Giorgio Armani som alltid utbrister saker i stil med "daaaaarling, you are so faaaaaabulous" trots att jag släpar på tretton matpåsar och har strykfula gympaskor på fötterna.
Blir spännande att se vad nästa hyresgäst har i gottepåsen.
Kram, G
Jag ville inte ha en smiley där, det känns urfånigt.
Tror min man har andats in lite väl mycket vin och alkohol i kombination med att han var/är otroligt trött efter sena nätter med renovering. Han har nu (17:15) gått in i duschen så jag hoppas på att en piggare och fräschare men kommer ut därifrån.
Själv har jag suttit och skrivit julkort och slagit in julklapper och den sista timmen har jag försökt att koncentrera mig på en presentation jag har imorgon inför en styrelse. Det borde vara förbjudet med presentationer veckan innan jul...jag kan omöjligt koncentrera mig.
Otroligt skönt med en "mellandag" idag. Inte gjort något som helst nytta alls förutom tömt diskmaskinen och om någon timma har vi tvättstugan. Men inget har satts upp på väggarna eller målats. Otroligt! De saker som är kvar får vi pyssla med i veckan och blir det inte helt klar inför jul så är det ingen katastrof ...vi har hunnit med det viktigaste.