Summan av allt fortsätter
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Lapinette, i ärlighetens namn är det inte enbart du som har dåligt minne. Jag har minne som en guldfisk, både dåligt korttidsminne OCH långtidsminne. Mina vänner blir så ledsna när jag inte kommer ihåg något vi gjorde under högstadiet, och H blir besviken när jag inte kommer ihåg mestadelen av filmen vi såg för bara ett par dagar sedan. Några tips på hur man förbättrar eller tränar minnet?
Gemma, om sprut-situationen ser ut som så, så skulle jag inte få panik. Skydda er så gott ni kan och se till att ha telefonnummer redo till läkare själva om något skulle komma att hända. Man ska ALDRIG, och då menar jag ALDRIG lita på kineser i en nödsituation! Det är min högst förutfattade mening. ;)
Jag är säker på att ni komemr att få en underbar resa, är det Sanya ni ska till?
Och ja, du hade rätt! Guangdong är provinsen.
Nu ska jag ner till köket och steka de köttbullar jag rullade tidigare idag och göra potatismos samt löksås... Husmanskost är väl första etappen i husmodersskolan?
Vi får se om jag ens kan lyckas med det!
Stålis, om du får köttbullarna runda är det mer än jag nånsin lyckats med. Låter galet gott med husmanskost!
Har precis återvänt från en låååång och väldigt härlig massage. Men Trollsländan, är det någon som har sett till henne?
Lapinette: Vilken fin hustru du är som skämmer bort mannens mor med laxfyllda semlor. Vi hade det lätt när mannens föräldrar var i Sverige och hälsade på för vi bodde allihop i mina föräldrars hus så mamma lagade maten. Moget va ;)
Har lagat mat till svärmor förut men då i Cannes. Betydligt enklare här i Stockholm med stort kök och mycket redskap.
Stålis - min man klagade till min mor i helgen att jag aldrig lagar svensk mat till honom. Vet inte varför men det blir mycket italienskt eller asieninspirerat när jag lagar mat. Dock får mannen den svenska husmanskosten på lunchen så han kommer hem och nämner raggmunk, skomakarlåda, strömming och annat skoj han har provat på. Ska försöka förbättra mig. Kanske en svensk rätt i veckan?!
Lapinette:
Jo, visst var det en marklig resa, det som skulle vara den lyckligaste och mest fantastiska tiden var ganska tarfylld. Tycker dock att SA var fantastiskt och aker garna tillbaka.
Jag kommer definitivt att vara pa plats i Nice i mitten av Mars da jag borjar att jobba dar den 1 Mars!! Visst vore det skoj att ses!
Usch, idag har jag en riktig, "tycker synd om mig sjalv"-morgon. Jag borde njuta av LA istallet for att tanka tillbaka pa allt som hant de senaste manaderna.
Det MASTE finnas andra man som faktiskt inte skulle gora sahar. Nar jag lamnade hotellrummet pa morgonen lag han kvar i sangen och vi sa "puss vi ses hos frisoren". Och ...dar satt jag nar han stuckit iford min brudutstyrsel!!! Har angest over att vara ensam, sju ar tillsammans ar ju en ganska lang tid.
mlu: Har också en tycka synd om mig-morgon eftersom Ayin sin vana trogen anlände 13 minuter i 9 när jag fortfarande låg i sängen (det är ju lov!), trots att jag gång på gång sagt att hon inte ska komma förrän nio. Eftersom hennes arbetstider är 9 - 13 och hon i allmänhet slutar före 11, tycker jag att det är ett rimligt krav. Men nu suras det för fullt i köket.
Apropå att man har större och mindre anledning att tycka synd om sig själv...
Gemma:
Det ar klart att alla anledningar raknas till "tycka synd om-mig" mornar.
I LA regnar det just nu. Har varit ute pa shopping och kopt nagra T-shirts. Hamnade sedan pa Rodeo Drive och insag att det var dags att bege sig hemat. Har ett litet dilemma da jag var installd pa en ga-ut kvall men min vaninna precis ringde och meddelade att hon maste jobba. Trist!! Funderar pa att gora ett litet barbesok sjalv men egentligen nej, det ar inte riktigt jag. Fast a andra sidan verkar det bra mycket roligare an att sitta sjalv i deras lagenhet da hennes sambo ocksa jobbar sent.
Skall nog ta mig en funderare, risken med ett ensamt barbesok ar ju att man kan kanna sig just det; oerhort ensam!!
mlu - visst finns det män som inte lämnar en på bröllopsdagen. När han låg där i sängen och sa hejdå till dig visste han då redan om att han inte skulle möta upp dig hos frisören eller kom dem tankarna när han väl var ensam? Förlåt om jag ställer frågor och du behöver inte svara om du inte vill.
Så klart du måste få sörja och tänka. Herregud, det måste vara en sån chock det du har varit med om.
Det verkar som om mannen måste åka till Nice redan nästa vecka och vi har svärmor på besök så det blir inte att kombinera det med någon helg. Förhoppningsvis och förmodligen behöver han åka dit flera gånger under året och då hoppas jag att jag kan hänga med.
Kan meddela att köttbullarna ändå blev relativt runda igår, min precisionsförmåga är det inte fel på, det är i tillagning samt smaksättning som mina brister ligger!
Lapinette, hur går det med svärmor?
Min svärmor skulle jag inte bjuda på annat än restaurang, då hon är kock och jag minst sagt inte är så imponerande i köket.
Husmanskost är något jag verkligen VILL lära mig att laga, då H är uppfödd på detta och saknar och älskar det. Jag gillar kryddiga och starka rätter och fyllig tomatsås. H vill ha kött, potatis och gräddsås. Behöver jag säga att vi allt som oftast har olika önskningar när det kommer till middagsmat? ;)
Gemma, vad för slags massage blev det igår? Shiatsu?
Själv skulle jag behöva ta mig till min nagellady för att fixa både fötter och händer, men jag orkar inte idag, det tar alltid så lång tid.
Hur bortskämd är man då?!
Mlu, du är SÅ superstark, verkligen!
Helt fantastisk!
mlu: Ja, du är min idol just nu. Fast som jag sagt till Lapinette... jag är också en stor anhängare av soffa, tekopp och DVD i två veckors tid (eller nåt), om behovet skulle dyka upp.
Stålis: Mannen och jag vi gillar allt! Så idag blir det pasta med kryddig tomatsås och kycklinglever till lunch, och lammfilé med gräddsås och potatis till middag ;) En bra grej är att pilgrimsmusslorna är så billiga här, så de hänger allt som oftast med som förrätt. Busenkelt, man halstrar dem i lite olivolja, på med svartpeppar och flingsalt, sen lägger man dem på varsin liten bädd av ruccola, ringlar över créma di balsamico. Eller så lägger man på lite hackad chili och ringlar över en olivolja - limejuice - salt - peppardressing.
Men alltså det är på tok för tidigt för matprat. Sitter i sängen och tjyvsurfar på grannens trådlösa (det kan han ha, som han håller låda på nätterna med sina spel!). Igårkväll var vi på Shanghais absoluta "it"-restaurang, interiören såg ut som en kritvit scen ur A Clockwork Orange, personalen flirtade vilt med en, vid bordet bredvid satt ett asgrymt par som tillhör våra bästa vänner här och maten var helt enastående! Mannen var tillråga på allt urtjusig i sin guldbegiefärgade kostym, de här snyggingarna:
gemligheter.blogg.se/ , slappt uppknäppt skjorta och tredagarsstubb.
Stålis, vill resa mer i Kina, har fått jättelust att se landsbygd och, ja, helt enkelt nåt annat än Shanghai. Våra vänner är i Guanxi (Guilin) just nu. Har du varit där? Eller nån annanstans? Vill också se bergen i Sichuan, Öknen i Kashgar och det gröna, vänliga landskapet i Yunnan med Miao-folket, eller vad det nu är för andra färgglada minoriteter som bor där. Självklart vill jag också klättra på muren. Igår på min lektion pratade vi bara om olika provinser, det föll sig naturligt. Min lärarinna har rest ganska mycket, dock aldrig till Hainan-ön. Ser för övrigt att det kallas "asiens Hawaii", låter en smula oroväckande, men förhoppningsvis syftar man mest på kritvita stränder och turkost vatten. Så coolt att man kan åka till ett kokosnöt-paradis på tre timmar! När man skaffat sig en normaltillvaro i Shanghai är det lätt att glömma hur exotiskt landet faktiskt är.
Idag är det lördag och mannen är på jobbet. Han har ju jobbat under hela nyårshelgen men för de andra i fabriken är det första arbetsdagen så han ska dit och hålla dem i örat en smula. Sen blir det träning på Fitness First. Resten av helgen ska vi inte göra så mycket, kanske kolla ett och annat galleri och gå igenom drivor av kvitton.
Vad gör ni andra? Kram, G
Stålis: Massagen var nån sorts thaivariant med långa "strokes". I nittio minuter höll de på och de missade inte en millimeter, till och med öronsnibbarna fick sig en omgång. Har ni bra massage i Guangdong?
Gemma - det gör du rätt i, utforska Kina så mycket som möjligt under tiden ni bor där. Vi har försökt att utnyttja de ställen som O har bott på. När det var Österrike åkte vi runt på landsbygden och besökte bergsbyar. Tog bilen ned till norra Italien då det bara låg några timmar bort etc. Rivieran blev det nya utflykter nästan varje söndag och så på sommarsemestern tog vi oss ända bort mot gåslever och solrostrakterna norr om Toulouse. I sommar blir det Sverige vi ska upptäcka. Funderar lite på Dalsland och Bohuslän.
Igår blev det faktiskt jag igen som lagade maten hemma trots att svärmor är här. Gjorde en av mina favoriträtter med kyckling, soltorkade tomater, oliver, ruccola och en sås med honung och balsamvinäger. Den blev omtyckt fast den är så enkel. Till det blev det couscous. Sen sjönk vi ned framför en dvd som svärmor tagit med sig. Hemsk tragisk men bra. Tror den hette Man to Man.
Idag är min plan att visa svärmor Östermalm. Hoppa av bussen och gå Karlavägen en bit. Titta in i de små inredningsaffärerna och sen vandra ned mot Östermalmshallen. Kanske ta en lunch där innan vi fortsätter. Vill att hon ska se andra stadsdelar än City där de flesta turister hamnar. Vasastan får hon ju sin beskärda del av i alla fall och imorgon tänkte jag mig en bit av Södermalm.