Summan av allt fortsätter
Hej raringar! Utmärkt initiativ Lapinette. Idag är mannen på jobbet halva dagen så jag ska passa på och gå iväg och SHOPPA NÅGOT ONÖDIGT. Oj vad det var länge sedan! Men först måste jag ju hålla konversationen levande så att säga.
Scrapbook... när jag var 16 år och bodde i Australien gjorde jag en dagbok där jag blandade skrivna känsloutbrott med foton, godispapper, biljetter, vykort, torkade fjärilar och en massa mini-akvarellmålningar (jag gick på konstskola där). Sen la jag självhäftande genomskinlig plast över varje sida. Jag älskar den där boken!
Sedan dess har jag fyllt en tjock A4-pärm med foton, gör nog ganska exakt som Lapinette, på svart bakgrund och så skriver jag med silver- eller guldpenna. Sedan jag skaffade digitalkamera har det blivit lite mindre akut att framkalla bilderna, nu kör vi halvårsvis hemma i Sverige. Ja faktiskt lite tråkigare på något vis. Men förutom att det känns lite som att öppna julklapparna i förväg, plus att mina bilder numera blir mycket sämre, så omfamnar jag ändå den digitala revolutionen. Man har ju så himla roligt under tiden som man plåtar. Trist bara att systemet inte hann införas under alla de år när jag jobbade som journalist och tvingades plåta åt stora tidningar och magasin med horribla ljusförhållanden, utan varesig utbildning eller koll på tekniken... Det brukade bli okej, undantagsvis riktigt bra, men oj vad mycket roligare det är att plåta när man SER något man vill dokumentera, i motsats till något man är TVUNGEN att dokumentera.
Vad mer... ikväll bjuder min glamourösa väninna på Thanksgivingdinner hemma i deras übercoola våning. Catering naturligtvis. Hon är mycket mer "stockholm" än jag så de har A. Snyggt hemma och B. lagar väldigt sällan mat. Jämför med vårt ombonade, ostylade hem där skåpen är fulla med hembakt. Vi älskar båda två att komma hem till den andra just för att vi både är olika men ändå generösa med att bjuda på våra respektive liv.
Igår kväll gick vi över gatan till stam-DVD-stället och köpte cirka 20 filmer + en box, HBO:s nya "carnival". Någon som sett den? Eftersom vi var intellektuellt utmattade (mannen efter jobbet, jag efter plugg) valde vi till slut "the 40-year-old virgin". SJUKT kul och bra! Har någon av er andra tips på en rolig film? Behövs nu när jag drabbats av höstdepression light. Märkligt nog har alla mina svenska väninnor fått samma sak, dock inte folk från andra länder. Tror att våra kroppar är inställda på det. Som tur är kan vi bjuda hem varann på värmande middagar och luncher.
Ha en mysig lördag! Kram, G