• Gemma

Summan av allt fortsätter

Utvandraren igen: Jag blev snurrig av avund över det där med Valrhona. Vi vill också göra julgodis men det GÅR inte när en kaka "deluxe de Suisse" (vad det nu är för nåt) kostar 30 kronor... 75g valrhona går loss på 50 :(

När vi skulle gifta oss lät kocken oss sniffa i just de där stora påsarna med valrhona-pellets, han gjorde ju vår tårta i den ljusa chokladen (mousse) med ett överdrag av den 70-procentiga (gelé). Sen fick vi en generös extra handfull med oss hem... förutom en hel liten tårta att provsmaka! Det är service.

• Gemma

Trollsländan, vill bara säga att jag tycker att det är otroligt coolt att du skrivit en bok!! Kommer ni ha nån sorts releasefest för den? Eller annan form av lansering?

• Gemma

Hej raringar! Haft en bra helg? Eller varit jättejättesjuka och eländiga? Eller vad har ni annars för ursäkt för er bortavaro från tråden? Men egen är... en mix av socialt umgänge, ni vet, hektiskt mysande inför julen. Cloun var den egna glöggen ikväll, med ett supertrevligt franskt grannpar. Idag var det för övrigt sol, vi promenerade i morse efter att ha pluggat kinesiska i sängen, sen hade jag ett möte med en kvinna som ska upplåta en suveränt schysst lokal till vårt event, ärligt talat var jag lite nervös för hon lät så kärv på telefon men hon visade sig vara en ritktig pärla så nu känns det som om allt kommer att bli jättebra.

Trollsländan: Jag instämmer i allt du skriver. Folk som utger sig för att sitta inne med SANNINGEN är läskiga knäppgökar och ännu läskigare är det att så många andra villigt låter sig duperas.

Utvandraren, så himla himla himla gulligt av dig att erbjuda dig att kanske fixa valrhona till oss... speciellt när du mår så eländigt och bara borde tänka på dig själv. Jag tycker att du ska njuta för vår räkning också... och rapportera om alla fantastiska desserter du tvivelsutan kommer att vifta ihop. Själv köpte jag en liten ask guanaia idag för den gamla är redan slut. mmm, det går fort att bli beroende.

Hur mår lungorna nu..? Mina är konstant irriterade, går numera som alla kineser och hostar och harklar och "äcklar" mig, störde mgi tidigare på kineserna och deras ideliga loskor men nu har jag helt klart en viss förståelse. Sen tycker jag förstås att man kan låta bli att briljera med sina olika kroppsljud. Vad tycker ni?

Kram, G

• Gemma

Hej på er! Tillbaka efter ett möte, sen middag och lite mys i soffan och valrhona. Vi har bestämt oss för att stanna i Stockholm över nyår och fira med min söta rara väninna som var och hälsade på här. Vi ska bo fyra nätter på Strand Hotell vid nybroviken med utsikt från rummet, över vattnet, så himla najs!

Har någon av er testat blossas årgångsglögg? Min pappa hävdar att den är slut på systemet, i alla fall i den lilla stad där de bor. Var själv väldigt svag för deras äppelglögg för två år sen, förra årets variant med hjortron var väl sådär och första året, med pomerans, missade jag. som tur är har vi kvar två flaskor av vita äppelfavvon och en av förra årets.

Trollis: Min man gjorde också sådär tidigare, åkte iväg med MINA bilnycklar, någon gång fick han buda hem dem för 500 spänn för att jag inte skulle missa min ridlektion, men jag är så otroligt argsint att han inte brukar våga göra om sina misstag, i go all Eastern European on him... På gott och ont.

Stålis: Vi hade ett sjå att hitta en lägenhet med ugn! Och fler än två gasbrännare! Men nu har vi faktiskt en helt OK smeg-spis, ugnen är väl sådär för det är en gasugn och allt kommer underifrån men det funkar OK att baka i den.

Utvandraren: Jag har också ett fantastiskt lussekattrecept! Med kesella! Och vi ska baka på lördag och ha 15 pers på glögg, hemlagad såklart. Blev väldigt nöjd med gårdagens bravad, ska dock minska en smula på nejlikorna i den färdiga kryddblandningen. Annars finfint med rött vin, mixen av kardemumma, kanel och kryddnejlikor, sen i med apelsinskal (istället för pomerans som inte finns här), portvin, bourgogne, en hel massa socker och ännu mer cognac. Nån som har nåt ytterligare tips? Och utvandraren, om du vill ge mig receptet på saffransbiscotti blir jag urglad. Brukar göra biscotti efter tre grundrecept, ett "mjöligare" med anis, ett "äggigare" med hackad, torkad frukt (kanderad ingefära funkar kanon!), mandel och kryddor. Båda är urbra och lättlagade. Men jag vill urgärna ha ditt recept också.

plattmagar, deff och annat... känns som om det var länge sedan nu. Har varken varit stressad eller sjuk på ett bra tag och då ligger jag på min trivselvikt, 55 kg till 172 cm. Ingen sumovikt men... deffad är man knappast. Har dock upptäckt en finfin fördel med extra underhudsfett: Man håller värmen! Och det behövs så råkallt som det är i Shanghai just nu.

Så Utvandraren: Jag håller definitivt också på chokladen. Tror inte att elefanterna och flodhästarna i Sydafrika bryr sig ett dyft om huruvida du har magrutor eller ej. Däremot är det ju ett fasligt slöseri om du inte kan njuta av den makalösa mat du tvivelsutan kommer att komma i kontakt med.

Kram, er G

• Gemma

Lapinette: Just så serverade jag min 04:a, kall med en tunn skiva granny smith och en spenslig kanelstång. Glöggen ingick i ett egenhändigt komponerat "jultapas"-fat som, om jag minns rätt, såg ut såhär:

Fullkornspepparkaka (annas) med otroligt häftiga fårosten Bredsjö Blå

färskt fikon + pata negra

Ruccola med karamelliserad portvinsdressing (muscovadosocker bryns, sedan hälls portvin på samt rosmarinkvist, grovmalen svartpeppar, flingsalt och rivet apelsinskal plus nån skitmärklig druvkärnmust som tog evigheter att få tag på), hela rasket reduceras jättemycket och vispas sedan ihop med tuff olivolja, mer flingsalt och svartpeppar. Ja oj vad jag ägnade mycket tid i köket på den tiden... tänk att jag fotfarande minns receptet. Men vad jag hade i i min senaste ratatouille (igår) kan jag inte för mitt liv minnas, det var helt enkelt allt i kylen som behövde användas upp...

Vincotto är i alla fall gott, funkar att ringla på det mesta. Och allt sånt där kan man ju glömma när man bor i Kina, där är man glad om man får tag på vinäger som inte innehåller ris...

• Gemma

Lapinette: Jag lovar att äta extra mycket choklad ;)

• Gemma

Lapinette: Hade som sagt i en massa martell i min glögg, det är superkul att göra egen! Ska göra vitvinsglögg också, kanske med vaniljstång och calvados?

• Gemma

Mmmm... mysigt med jul. Stålis, akta dig vad mycket som finns i Shanghai! Idag var jag på Ikea som ligger en kvarts bilfärd från oss och handlade till vårt julkalas på lördag. En alladdin-ask! Blossa vit glögg med rom! Annas mandelpepparkakor! Julknäcke!

Det är lustigt hur traditionell man blir i och med att man bor hemifrån, i normala fall skulle jag hellre dö än köpa färdigt, bakade alltid eget lingon-linfröbröd och gjorde egna tryffar, egen dajm och egna brända mandlar, nu är höjden av lyx just det där ultranormalt svenska, som en Aladdinask - i Kina. Sen blir man otroligt lat av att vara expat. Blev grinig idag av att Ayin inte plockat ut diskmaskinen, fast jag tvättar, handlar och lagar åtminstone mat själv, plus att jag jobbar och pluggar. Många gör ingenting och har två ayis, en som städar och lagar mat, en som passar barn, plus chaufför... så ur det perspektivet håller vi oss på jorden.

Mådde superilla idag när jag gick hem från skolan, fick sen avbryta min privatlektion efter en halvtimme för jag tänkte bara på att inte tänka på att spy, om ni förstår vad jag menar. Så jag gick och la mig och sov en stund. Mår bättre nu efter en stadig hemlevererad måltid. Mannen är grinig för han har mycket att göra på jobbet.

Mitt över gården har en man en fest. Ryktet säger att han är svensk, vilket inte är otroligt eftersom han är typ 2x2 meter stor med rosa-aktig hy och ljus kalufs. Ryktet säger vidare att den kinesiske tonårspojke som bor hos honom inte är hans son, samt att mannens tre barn tillsammans med ex-frun för några veckor sedan var och hälsade på, medan den unge kinesiske pojken som vanligt släntrade omkring iförd bara kalsonger. Och tjockmagen i vädret. Akta er vad feta alla dessa enda-barn kommer att bli, i synnerhet pojkarna göds av sina välmenande men dumma föräldrar och nu har ju affärerna översvämmats av snickers och annat ondskefullt.

I alla fall, ikväll är det fest hos "pedokungen" som vi kallar honom. Massa små barn med sina föräldrar. Kanske är han hur oskyldig som helst? Och "ryktet" är för övrigt städerskan, hans Ayi, som i sin tur förmedlat informationen vidare till det franska parets städerska, och franska paret var ju som bekant hos oss på glögg i söndags. Så därav vårt ivriga spanande ut genom fönstret, över gården och in genom det andra fönstret.

Kram, G (inte alls skvallrig).

• Gemma

Utvandraren: Dina biscotti låter urgoda! Ska testa efter jul, nu har man fullt sjå med att äta upp allt julgott.

• Gemma

Lapinette: Jag tycker att det är hur coolt som helst att få upplevelser, men själv får jag oftast kläder, musik eller tidningsprenumerationer. Eller hoppas i alla fall få det nu... Typ en prenumeration på franska Jalouse, eller brittiska Marie Claire som är härligt snaskig med mode som inte ger prestationsångest. Eller svenska Elle, för att den är just svensk och bra. Psst... mannens första julklapps-"Monsieur" anlände i brevlådan idag, perfekt så kan jag slå in den och ge i present tillsammans med en diagonalrandig men raffinerad powerslips från Marc Jacobs (yes, jag har inte släppt den där power-prylen än) och ett enjoykort som faktiskt ÄR en upplevelse i och med att den ger rabatter på alla våra favvoställen.

Svar på tråden Summan av allt fortsätter