Hej på er! Tillbaka efter ett möte, sen middag och lite mys i soffan och valrhona. Vi har bestämt oss för att stanna i Stockholm över nyår och fira med min söta rara väninna som var och hälsade på här. Vi ska bo fyra nätter på Strand Hotell vid nybroviken med utsikt från rummet, över vattnet, så himla najs!
Har någon av er testat blossas årgångsglögg? Min pappa hävdar att den är slut på systemet, i alla fall i den lilla stad där de bor. Var själv väldigt svag för deras äppelglögg för två år sen, förra årets variant med hjortron var väl sådär och första året, med pomerans, missade jag. som tur är har vi kvar två flaskor av vita äppelfavvon och en av förra årets.
Trollis: Min man gjorde också sådär tidigare, åkte iväg med MINA bilnycklar, någon gång fick han buda hem dem för 500 spänn för att jag inte skulle missa min ridlektion, men jag är så otroligt argsint att han inte brukar våga göra om sina misstag, i go all Eastern European on him... På gott och ont.
Stålis: Vi hade ett sjå att hitta en lägenhet med ugn! Och fler än två gasbrännare! Men nu har vi faktiskt en helt OK smeg-spis, ugnen är väl sådär för det är en gasugn och allt kommer underifrån men det funkar OK att baka i den.
Utvandraren: Jag har också ett fantastiskt lussekattrecept! Med kesella! Och vi ska baka på lördag och ha 15 pers på glögg, hemlagad såklart. Blev väldigt nöjd med gårdagens bravad, ska dock minska en smula på nejlikorna i den färdiga kryddblandningen. Annars finfint med rött vin, mixen av kardemumma, kanel och kryddnejlikor, sen i med apelsinskal (istället för pomerans som inte finns här), portvin, bourgogne, en hel massa socker och ännu mer cognac. Nån som har nåt ytterligare tips? Och utvandraren, om du vill ge mig receptet på saffransbiscotti blir jag urglad. Brukar göra biscotti efter tre grundrecept, ett "mjöligare" med anis, ett "äggigare" med hackad, torkad frukt (kanderad ingefära funkar kanon!), mandel och kryddor. Båda är urbra och lättlagade. Men jag vill urgärna ha ditt recept också.
plattmagar, deff och annat... känns som om det var länge sedan nu. Har varken varit stressad eller sjuk på ett bra tag och då ligger jag på min trivselvikt, 55 kg till 172 cm. Ingen sumovikt men... deffad är man knappast. Har dock upptäckt en finfin fördel med extra underhudsfett: Man håller värmen! Och det behövs så råkallt som det är i Shanghai just nu.
Så Utvandraren: Jag håller definitivt också på chokladen. Tror inte att elefanterna och flodhästarna i Sydafrika bryr sig ett dyft om huruvida du har magrutor eller ej. Däremot är det ju ett fasligt slöseri om du inte kan njuta av den makalösa mat du tvivelsutan kommer att komma i kontakt med.
Kram, er G