• Gemma

Summan av allt fortsätter

Av mannen har jag önskat mig ett kinesiskt lexikon... i gemma-tappning lyder det: En palm smartphone med keyboard och the complete oxford mandarin dictionary. Förstå så handy att mitt under en konversation bara hala upp mobilen och knappa in ett kinesiskt ord så kommer det fram exempelmeningar på engelska, eller vice versa.

Av mamma och pappa har jag redan fått min egenhändigt designade cashmerekofta som jag med möda motstår varje råkall morgon inför min promenad till skolan. För jag har i samråd med dem bestämt mig för att inte använda den förrän jag "fått" den.

Vad ska ni få?

• Gemma

Förutom ofantligt lyxiga resor till sydafrika alltså.

Utvandraren, vad är det på kortet?

shit, jag kan ju sitta här och föra en konversation med mig själv OCH er hela natten! Utan att ni ens är närvarande! Coolt.

• Gemma

Utvandraren, är din pappa matguru? Han lär ju knappast kunna konkurrera med dottern...

• Gemma

Ska nog också ge ätbara presenter till mina vänner, bra att du påminde mig. Men det får bli min gräddkola (ärvt recept från mammas femtiotals-Allt om Mat) annars blir de besvikna.

• Gemma

Utvandraren, klosterets hemsida innehåller troligtvis antikinesisk propaganda... för den är spärrad hos mig :( Men du får ha det supertrevligt!

• Gemma

Alltså den där hemsidan. To die for. Somliga, många, fattar inte att mode ÄR konst.

• Gemma

Utvandraren: såg inte väskorna... jag har zero motståndskraft mot väskor. Men nu har jag ju lugnat ner mig lite som ni kanske märkt, mycket beroende på att jag faktiskt fått ihop en schysst och komplett liten handväskgarderob.

Visst är det underbart med traditionalistiska matlagande föräldrar! Min mamma är ju ungerska så det blir en hel massa rödheta paprikagrytor, hembakt rågbröd med mycket tuggmotstånd och så gåslever! Fast hon lärde sig göra svensk husmanskost så fort hon kom till Sverige så köttbullarna och sillinläggningarna är jättegoda också.

Vilt är min grej... lider av att det inte finns här! Visst kan man "skrämma upp" nötkött med enbär och annat, men det är inte samma sak. Tröstar mig med marockanska lammgrytor istället fast att lammet inte alls är lika gott som det från Österlen... Om en vecka åker vi till Sverige!

• Gemma

Nu måste måste jag gå och lägga mig. Njut av mat och annat ikväll. Kram, G

• Gemma

Mmm, vilken härlig dag jag har haft. Först bjöd jag mig själv på att försova mig, till tio! Händer mig ungefär en gång per halvår. Kom insläntrande till skolan en timme innan vi skulle sluta, med en glupande aptit på grammatik. Tror jag lärde mig minst lika effektivt osm om jag suttit och såsat i tre timmar.

Efter det, powerlunch med två söta väninnor och sen vidare till shoppingcenter där jag stod i en korseld av ringsignaler med jultema och kinesiska covers på jingle bells. Köpte ett minne till min mans smartphone, ett par svarta tights till mig själv (bisarrt långa med tanke på kinesernas kortbenthet) och sen, en massa kul och knarkigt godis till mina svenska vänner! Bäst var den lilla plastbrickan med sex olika sushibitar i vingummi. På förpackningen var det till och med en liten karta med foton på varje bit där det stod "eel", "shrimp" och så vidare. Only in China... Mitt favvogodismärke är Polyphe som har en liten rymdvarelse som symbol, väldigt kul eftersom det är kinas ledande chokladmärke som vunnit flera priser på chokladsalongerna i Europa. Förpackningarna är en grafisk formgivares våta dröm, i bjärt orange eller knallblått med guld och skitsnygga typsnitt. Plus att chokladen är väldigt god, om än stöpt i rymdvarelseform.

Sen vidare till mataffären där jag köpte vin till glöggen, cognac, frukt, kryddor och en mango för 35 kronor. Har stått emot frestelsen varje gång men nu gick det inte. När jag betalat frågade tjejen i kassan: "Home delivery"? Och jag bara, "mian feide, bu mian feide?" ("Gratis inte gratis", alltså en fråga!) "Yes", svarade hon. Trettio minuter senare kom en svettig, flåsande man uppför trappan, kånkande på en kartong där alla varorna låg snyggt ihoppusslade, de hårda sakerna underst, mangon överst. Nice!! själv hade jag tagit tunnelbanan för tre kronor, njutande av min nya, påsfria tillvaro!

Nu ska jag döda en mango, sen ger jag mig ut på jakt efter en julgran. Kram, G

• Gemma

Stålis: Tycker att det är superkul att du verkar vilja bli äldre, du är nog ganska ovanlig! Själv förstår jag inte riktigt vad du menar med att få mer cred på grund av din ålder... men det beror kanske på att man på något vis får MER cred när man är ung i "mina" branscher, nöjesjournalistik och reklam? Tror att det där varierar jättemycket. Och... i Sverige borde du väl ha hur mycket cred som helst genom att du bor i Kina? Tänker på alla som bor i sin lilla socken ett helt liv, jämfört med allt du fått uppleva. Men om du känner så är det ju super, för då kan det ju bara bli bättre!

Trollsländan: Vilken mysigt julig dag du ska ha! Tack för att du påminde mig om att det är lucia idag! Ska se om det går att ladda ner luciamorgon, bäst hade varit att fixa en sladd från datorn til TV:n men vi kanske kan kolla ändå, på lilla mac-skärmen.

Vår julhelg börjar ta form, nu vet jag nästan exakt vad jag ska göra och vem jag ska träffa varenda minut av ledigheten... tur att mannen och jag ska bo fyra nätter på Strand Hotell, stort rum med utsikt över nybroviken, så får vi i alla fall lite tid för varann.

Utvandraren: Ska lätt spana in din ormväska snart!

Lapinette: Jag har många vänner som inte gillar att laga mat eller inte kan eller inte bryr sig, alls. Det trista är när de drar sig för att bjuda hem oss som betraktas som duktiga. En del löser det genom att beställa catering vilket funkar finfint, andra bjuder helt enkelt på spaghetti med köttfärs och trevligt sällskap. Men de (många) som inte förstår att jag inte kommer hem till dem för att recensera deras matlagningskunskaper utan för att det är TREVLIGT att bli bjuden... låter helt enkelt bli att bjuda igen.
    Någon annan som upplevt problemet?

Kram, G

Svar på tråden Summan av allt fortsätter