Mmm, vilken härlig dag jag har haft. Först bjöd jag mig själv på att försova mig, till tio! Händer mig ungefär en gång per halvår. Kom insläntrande till skolan en timme innan vi skulle sluta, med en glupande aptit på grammatik. Tror jag lärde mig minst lika effektivt osm om jag suttit och såsat i tre timmar.
Efter det, powerlunch med två söta väninnor och sen vidare till shoppingcenter där jag stod i en korseld av ringsignaler med jultema och kinesiska covers på jingle bells. Köpte ett minne till min mans smartphone, ett par svarta tights till mig själv (bisarrt långa med tanke på kinesernas kortbenthet) och sen, en massa kul och knarkigt godis till mina svenska vänner! Bäst var den lilla plastbrickan med sex olika sushibitar i vingummi. På förpackningen var det till och med en liten karta med foton på varje bit där det stod "eel", "shrimp" och så vidare. Only in China... Mitt favvogodismärke är Polyphe som har en liten rymdvarelse som symbol, väldigt kul eftersom det är kinas ledande chokladmärke som vunnit flera priser på chokladsalongerna i Europa. Förpackningarna är en grafisk formgivares våta dröm, i bjärt orange eller knallblått med guld och skitsnygga typsnitt. Plus att chokladen är väldigt god, om än stöpt i rymdvarelseform.
Sen vidare till mataffären där jag köpte vin till glöggen, cognac, frukt, kryddor och en mango för 35 kronor. Har stått emot frestelsen varje gång men nu gick det inte. När jag betalat frågade tjejen i kassan: "Home delivery"? Och jag bara, "mian feide, bu mian feide?" ("Gratis inte gratis", alltså en fråga!) "Yes", svarade hon. Trettio minuter senare kom en svettig, flåsande man uppför trappan, kånkande på en kartong där alla varorna låg snyggt ihoppusslade, de hårda sakerna underst, mangon överst. Nice!! själv hade jag tagit tunnelbanan för tre kronor, njutande av min nya, påsfria tillvaro!
Nu ska jag döda en mango, sen ger jag mig ut på jakt efter en julgran. Kram, G