• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • Gemma

Apropå pengar och så: Ja, nu är det dags att göra en nätt liten "fyllnadsinbetalning", dvs skatt på vinsten för min lilla lägenhet som jag sålde för ett år sedan. 85.000 spänn ska skatteverket ha, efter att jag dragit bort hur mycket renonveringsutgifter som helst. Tur att man var förutseende nog och gjorde en snabb uträkning redan efter försäljningen så att pengarna ligger på ett särskilt konto... hade varit rätt surt annars ;)

• Gemma

Yeah... mer pengar: Skickade som sagt mamsens cashmereplagg med DHL från Kina till Sverige. Skitsmidigt, på två dagar hade hon paketet. Upp till ett kilo kostade drygt 400 kr. Lagom.

Nu ville vi utnyttja denna utmärkta möjlighet och skicka mannens nyrenoverade Kaplans-klockor från Sverige till Kina. Exakt samma procedur, samma parter involverade, fast omvända rutten. Pris med DHL från Sverige till Kina: 1850 kronor! Gemma sez: Glömsi glömsi.

Klockorna ligger där de ligger... i ett flickrum i Skåne.

• Blivande Fru Stålhandske

Gemma, kan du bildgoogla på din anslutning?

Sök på "canistel", det är äggfruktens namn!

• Gemma

Vilken utmärkt idé, ska göra i morgon bitti. Nu är jag lite matt av allt ekonomiserande.

• margaux

Jo.... Då ska vi se! Middag...Det blev kyckling och bulgur på restaurant för någonstans på vägen försvann min entusiasm!! Helt ok, men inget speciellt! Men jag har många kvällar i veckan som jag kan kockelera på.... Vill gärna göra Skrei, som är så bra just nu! Hitade ett bra recept som jag kan prova!

• Lapinette

Margaux - vad ar skrei?

• margaux

Som en liten torsk som bor i Lofoten... Skrei alltså! Jättegott!! Det blev aktiskt en middag hemma ändå, eftersom min matklocka ringer så ofta! Stenbits(marulk)hamburgare, med remouladsås och shitakesvamp.... Mums!

• Gemma

margaux, typiskt dig att göra MARULKS-hamburgare ;) Men ursäkta om jag är lite nitisk, stenbit och marulk är nog inte samma sak. Stenbiten ser ut som en klassisk tetrapak (minns ni de gamla trekantiga sunkist-josförpackningarna? ) . Och marulken är mer långsmal, plus att stenbiten är en betydligt fetare fisk.

• Gemma

Stålis, nu ska jag på canisteljakt. Och för att kontra: Har du ätit en supergod frukt som ser ut som ett mörkt rödbrunt klot aningen större än en pingisboll, med en krans av runda, svartbruna "blad" högst upp? Den är stenhård, man delar den med kniv och inuti är en otroligt god rabarbersmakande vit geléklump med en kärna längst in.

• Blivande Fru Stålhandske

Gemma, jag har sett den frukten, men aldrig smakat. Men ger du grönt ljus på den, så litar jag på dig!
    Nu ska jag iväg till Da Fui Yen, som mitt favorit-shoppingcenter heter, och handla veckans mat, då ska jag inhandla rabarberfrukten!

Svar på tråden Summan av allt fortsätter