• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • margaux

...återigen uppstigen ifrån de döda...

Och här har det inte gått många sider sedan jag sist var inne! Gott nytt grisår alla! Jag har hört att det är extra fint att föda barn i grisens år, något som kanske kan komma en av oss till godo!!?

Jag är halvdöd efter misshandel av egna hjärnceller på hög nivå! Sommelierföreningen har haft årsmöte och i samband med det, naturligtvis 2 dagars firande med massa av vårat intresse:Vin!

Igår var det middag med 5-r på den mysiga resturanten som vi firade J's födelsedag på. Den med censuren, Gemma! En lång orgie med allt för dyra viner och allt för fulla sk. sommelierer. Svin är vi allihopa! Totalt bortkastat.... Maten var god...

Nu sitter jag på jobbet och förbereder mig på vinsmakning på mitt favvo hak Alex, och även om det SUGER att jobba på söndag, så kunde det allt varit värre! Idag säger nämligen bakyllemagen att Sushi, det är helt rätt det!!

Got to run!! Ha en fin dag tjejer!!

• margaux

Stålis!
    Kan han stämma läkaren eller? För "näradödenupplevelse"? Huah!

• Gemma

Hej på er! Ute pangar det för fullt. För ovanlighets skull hörs nästan inga biltutor, däremot många ambulans- och brandkårssiréner, en konsekvens av att entusiastiska men lite klumpiga familjefäder ideligen lyckas smälla sina nyårsbomber IN i lägenheterna, eller över sig själva. Har förstått att det är, inte bara grisår utan GULDgrisår, och det inträffar bara vart sextionde år (annars är det olika djurår med tolv års cykler). Mannen läste våra respektive horoskop idag, vi var väl ingen optimal kombination men tack och lov är ingen av oss orm, drake eller råtta för dem ska man akta sig för om man är gris eller oxe.

Stålis: Högläste dina exotiska inlägg med stor förtjusning. Här i Shanghai är det alltför lätt att inte beblanda sig, vi började lite mjukt igår med gym, mumsmiddag hemma och sen klädde jag mig i fin, röd klänning (kinesiska lyckofärgen är röd och den syns extra mycket just nu) och så begav vi oss till skybaren på JW marriott för att dricka champagne. Dock var utsikten inte den bästa eftersom allt smällande sker i bostadsområdena och här vätte fönstren mot en park så vi forsatte till Radisson och bingo! I restaurangen på 47 våningen gick fönstren ända från golvet och sen var de liksom vinklade snett utåt så vi stod och hade nästan som ett glasgolv och såg alla fyrverkerierna under och framför oss. Magiskt! Kvart över tolv tog vi en taxi och bara häpnade inför all förödelse. Gatorna var redan nästan tömda och det såg ut som Bagdad eller nåt, bara utbrända kartonger och stora högar med röda sopor, brandkår och polis överallt som släckte bränder och skadade människor. Nere på The Bund var det märligt nog nästan folktomt så vi åkte upp till terrassen på New Heights och drack varsitt glas Laurent Perrier medan vi lät vinden rufsa runt i våra hår.

Idag har vi kollat DVD i sängen, bakat wunderbart bröd och gått en lååång promenad genom en alltjämt tom och tyst stad. När bilantalet reducerats till en tiondel måste Shanghai vara världens säkraste stad, vi vandrade genom kvällsbelysta parker och kände oss i vanlig ordning hur trygga som helst. Det är festligt med de kulörta lyktorna som hänger i de små slingrande lilongerna (de typiska shanghainesiska gränderna), familjer på väg till varandra för att äta middag, med fruktkorgar och blombuketter i händerna. En tjock liten pojke följde efter oss och ville öva sin engelska, när jag svarade på kinesiska utbrast han förtrytsamt: "Dom är ju kinesiska", varpå mamman sa: "Det är de INTE. De har mycket större näsor än vi." Fast hon kände sig nog bara hotad för att hennes lille kejsare var så intresserad av oss.

Margaux, de har panikinfört restriktioner på sjukhusen här när det gäller barnafödande, just för att man befarar akut platsbrist.

Nu ska jag gå och mixa morots-ingefärs-limesoppan som blir middag, till vårt nybakade bröd. Gottigott!

• Lapinette

Härligt att läsa om hur ni firat det kinesiska nyåret, ja ditt inlägg Margaux också . Själv har vi haft en mycket olyxig helg där vi bl a räknat ut vad vår SA-resa kostade. Aj, aj, aj! Sen insåg också mannen min att det är han som nästan har betalat alltihop. Oj! Men jag sa faktiskt åt honom flera gånger att min VISA kort också fungerar. Fast å andra sidan vi är ju gifta och har samma ekonomi så jag tänkte ta på mig en större del av lånet denna månad. Inte lika glamoröst som ett lyxigt hotell i SA men ändå.

Idag storstädning då svärmor kommer på besök på onsdag. Hon stannar i 12 dagar. Vi får se hur det blir...

• margaux

Hej mina Damer!

Hur har ni det så här på måndagen? Min helg känns allt för kort, men det kan säkert bero på att jag inte vilat någonting....

Jag går en heltisk vecka till möte, ska tillbaks till skolbänken 8-18 torsdag till söndag! Och innan dess måste jag klara av min som vanligt fulla vecka på 2 hela dagar mindre. Men gläder mig väldigt till att komma igång igen! Sista halva året av min Diploma utbildning!

Lapinette, jag måste säga att jag hade DÖTT om min svärmor kommit på besök så länge..... Hoppas ni får det trevligt!!

• margaux

Lapinette! Jag gillar inte att räkna ut vad saker och ting kostat i efterhand.... Välsignat ovetande föredrar jag! Sen får man hellre snåla efter hemkomsten!!

Har någon nåt tips till smarrig middag idag? Vill laga något extra gott!!

• Lapinette

Min man betalar allt med sitt American Express kort så det är svårt att stoppa huvudet i sanden och låtsas ovetande. Får väl säga som min mammas fästman alltid säger "det drabbar ju ingen fattig". Nu har vi gjort vår stora resa för i år så i sommar blir det att se vackra Sverige och spara pengar till badrumsrenoveringen.

• Gemma

Margaux; Vad blev det till middag? Vi gjorde min egendesignade morot + citron + ingefära + citronsoppa, gifte sig perfekt med våra nybakade bullar som innehåller lite anis. slutsats: Morot, citron och ingefära gillar anis, jättemycket.
    Sen, kycklingfilé med sallad (rev ner en ansenlig mängd parmesan och hade i avocado och rostade solrosfrön) plus min mumsdressing med honung, vitlök, dijonsenap, olivolja, balsamvinäger och massa flingsalt och nymalen svartpeppar. Till efterrätt, jordgubbar. dom är av någon anledning supergoda här, just nu.
    Vardagsmat som man blir glad av, alla tänkbara konsistenser och färger men tillredningen går på typ en kvart.
    Eftersom mannen haft en skitdag på jobbet lät jag honom (oss) kolla på vedervärdiga Jackass på TV, istället för Norah Jones och candlelight. Det är kärlek!

G

• Blivande Fru Stålhandske

Här blev det borstj till middag följt av någon slags "äggstanningsfruktsblanding" från restaurangen längre ned på gatan, orkade inte laga mat idag då jag redan har utfört mina husmoderliga sysslor; Städning samt tvätt.

Gemma, din soppa låter mumsig, och brödet likaså ... jag saknar ugn så mycket!

Jag måste hålla med om att jordgubbarna är väldigt goda just nu, hade flera bamsingar i havregrynsgröten imorse. SÅ gott!

• Gemma

Stålis, hur såg nu den där konstiga äggfrukten ut igen? Har letat efter den, utan resultat.

Svar på tråden Summan av allt fortsätter