Summan av allt fortsätter
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Gemma - du menar problemet att vilja bjuda folk som är så otroligt duktiga i köket. Svar - JA!!! Jag lever ibland med den ångesten...inte ofta men vi har ett par vi var på middag hos för ca 1 månad sedan som gjorde en grym middag. ALLT var helt rätt. Har inte bestämt när vi ska bjuda tillbaks men jag har redan ångest och börjat fundera på vad vi kan göra. Jag vet att det är sällskapet som betyder mest men jag vill ju så gärna kunna imponera lite, bara lite.
Då var det sista rycket innan jag tar helg!
I morgon, jättejättetidigt åker vi till Paris för att njuta julskyltning, mat och vin och varandra. Det blir helt super tror jag och vi ska även gå på en wine-makers med Mumm champagne.... Gottigotti.
Gemma, jag ska dreggla på väskan och konstverksliknande skor, men mitt sladdriga mastercard hade helt tappat luften av ett sådant inköp är jag rädd.
Vill gärna ha rymdchoklad! jag gillar alla former!
Vi ska titta ut vigselringar på Tiffany, men om vi köper dem nu eller väntar återstår att se.
Annars önskar jag er lycka till med tapetsering, hembak och julpyssel! Vi hörs på söndags kväll!
Kramiz!
Ps. Jag har en sådan där fabulös vännina som är advokat! Hon svänger alltid ihop typ 7 rätters till 12 personer och formligen frossar i nya, haut-cuisine recept.
Sen att hon är 1.80 lång, snygg och har en miljon vänner gör inte "hela paketet" sämre. Hon blev friad till på "the Fat Duck" utanför London förra helgen, så nu kan vi planera tillsammans.
Jag har den otroliga förmånen att ha henne som tärna, och med hennes organisationsförmåga är jag i trygga händer.
Lapinette: Jag, som är en matlagare, tänker att man ger olika saker till en vänskapsrelation, bara man har NÅT att tillföra så är det bra. Du kanske är snygg, rolig, trevlig och duktig på vin? (Glöm "kanske" ;) ) Plus att du säkert är en idealisk gäst eftersom du uppskattar god mat.
Utvandraren: Vet inte om du hinner läsa detta, antagligen inte... men fy FASICKEN vilken cool väska! The things you do to me. Och jag som tyckte mig ha tämjt min inre väsk-demon. Jaja. Sist den vaknade var här i Shanghai, såg en "clutchväska" som var det coolaste jag sätt, helt enkelt den ihoprullade svansen på en alligator, kmplett med den där strängen av trekantiga flikar på ryggen. Inget handtag, ingenting, bara alligator. Har varken förr eller senare sett något så kaxigt. Tyvärr kostade den 20.000, plus att jag aldrig ägt något som är tillverkat av rovdjur... vet inte varför, jag äter ju kött, men det känns bara inte "jag".
Och din powertärna kan jag bara gratulera till. Jag hade själv två PT, ingen av dem tillhörde mina typ... tre bästa barndomsvänner, men dumt hade det väl varit att inte utnyttja att den ena var uppvuxen på ett jätteslott och van att ordna små bjudningar med 250 internationella gäster titt som tätt, och den andra jobbade som projektledare. Båda var hur coola som helst. Om jag hade valt någon av barndomsvännerna vete sjutton hur cool någon hade känt sig. Nu blev det helt otroligt bra!
Trollsländan, vilken form gjorde ni pepparkakorna i?
Nu, skola!
Kram, G
Helt rätt Gemma - jag är en idealisk gäst. Älskar att äta god mat och dricka vin. Ska ha vänner på middag på lördag. För första gången vid vårt nya, stora matbord och med nytapserad fondvägg i vardagsrummet. Kan man få ett tips på något gott men enkelt att bjuda på? Han är inte så förtjust i fisk medan min väninna är liksom mig tokig i nästan allt med en extra förkärlek till choklad och efterrätter.
Lapinette, snabbast är catering! Men en snabb-snabb meny:
Förrätt: Rosta ciabattaskivor i olivolja, i ugn. På med en skiva opastöriserad chevre, skivat fikon (helst färskt), hel spiskummin och lite honung. In under grillelementet, passa! Gott till cosmopolitans eller kir royal.
Bussnabb huvudrätt: oxfile med grillad klyftpotatis, smörstekta haricots (findus i påse) och grönpepparsås (grädde + fond + grönpeppar i lag).
Sallad.
Snabbaste goda choklad-desserten: Lejonet och Björnens Italiensk Chokladglass (daglivs!) med varma hallon (köp en påse, värm i skål i micron).
Tack Gemma, visste att du kunde komma fram med något snabbt. Jag har lite funderingar på potatisgratäng med chevre. En favorit i mörkret! Det går ju bra med oxfilé och haricot till det.
Choklad och hallon är aldrig fel. Har annars en förkärlek till Gino. Snabbt och enkelt och gott.
Potatisgratäng med chevre låter busgott! Jag fokuserade på enkelheten, men om du vill göra en helt otrolig men enkel chokladdessert kan jag rekommendera valrhona-creme (koka upp vispgrädde med tahitivanilj, låt svalna lite och rör ner Valrhona 70% guanaia, kan köpas i stora block i välsorterade chokladbutiker). Servera rumstempererad i skål, strö över lite flingsalt, drissla över lite tuff olivolja typ Zeta fruttato och små brödkrutonger stekta i osaltat smör. Tycker själv att det är sensationellt.
Mmmmmm....Gemma, när bjuder du oss BT-brudar på middag? Sist jag åt något chokladigt gott var en snabb visit i ostaffären runt hörnan. Hittade en slag creme variant med nötter och sen toppad med mörk choklad. Den var förrädisk god!
Lapinette - när ni kommer hit! Champagnekork-fyrverkeri!