• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • Lapinette

Det är mysigt vid juletid...alla kommer hem (förutom de som väljer att fira vid någon pool någonstans). Själv ska jag också smita från jobbet lite tidigare idag och sen ta julledigt. Jag mailar dig utvandraren!

Izunia - ser fram emot att se lite bilder!

• Blivande Fru Stålhandske

Mmmm... Jul vid poolen, det är jag det. 20 grader men ändå smått kyligt är det för Stålis som är kvar i Kina. :(
    Du må tro att jag är avundsjuk på dig Gemma!

Men lika glad är jag för det, för just nu sitter min älskade mamma och brorsdotter på ett plan hit, så denna jul är räddad!
    Imorgon bitti hämtar jag dem på flygplatsen och ett par dagar i Hong kong är inbokade med all nödvändig sightseeing innan vi åker hem till Kina igen för att fira jul tillsammans med vänner här och blivandes kusins familj.

Idag satte jag och H ihop vårt första pepparkakshus med en färdig byggsats inhandlad på IKEA i HK. Har letat förgäves efter florsocker här i obygden, men det slutade med att H fick stå och jobba igenom ett halvt kilo vanligt strösocker med mortels till vår kristyr.
    Resultatet var nog det anskrämligaste pepparkakshus jag någonsin skådat, men det gör ju inget.. Det är jul!

Kommer nog ha fullt upp i några dagar, och antar att ni har julmys i stugorna, så jag önskar alla en RIKTIGT, RIKTIGT GOD JUL!

• Gemma

Hej govänner, har inte strösocker men väl stora mängder grus i ögonen... sååååååå trött! Lyckades i alla fall ta mig till Helsingborg och träna idag, för första gången på 3 veckor (har varit förkyld).

Stålis: Friskluften är det mest fantastiska so far, och att man kan lyfta på kranen och så kommer det makalöst gott vatten! Som man kan dricka!

Försökte lura ut mannen på en liten promenad men han promenerade resolut till sängen klockan 21 och slocknade. Tror att den halva flaskan Chablis hjälpte.
    Själv har jag suttit och surat över internet, tanken var att vi skulle köpa en julklapp till mig i morgon, en sån där pocket PC med mobil och litet keyboard så att jag kan installera ett kinesiskt lexikon och handskriva tecken på skärmen och sådär. Men alltså fasicken vad vi Mac-användare är mobbade, finns typ bara en enda modell som funkar ihop med Macs operativsystem och den har den goda egenskapen att den finns i både orange och rött (till skillnad från ALLA andra märken som bara har silver), och den dåliga egenskapen är att de färgade varianterna bara säljs i USA.

Så jag får gå utan julklapp. För tänk så hemskt om jag köper en i silver och så kommer den oranga om en månad. Sånt här får mig att minnas varför jag skaffade mobil så sent och har kört med de bonnigaste enkronasvarianterna ever since. Det är helt enkelt för dyrt och för besvärligt att bry sig.

Ursäkta att detta blir det tråkigaste inlägget i mannaminne men jag är så jetlaggad att jag inte förmår prestera nåt annat än lyxgnäll just nu.

Trollis: Jag åker till Tyskland tidigt på lördag morgon... och yes Lapinette vi är hur inrutade som helst, man får fäktas för att ha lite privat utrymme. Faktum är att många av våra vänner valt att inte åka hem utan fira jul nån annan stans, typ Malaysia, eller också åker de hem över Chinese Newyear i januari-februari. Just för att det blir dragkamp om varenda sekund och omöjligt att slappna av, hemma.

Nu ska jag sova för i morgon ska jag göra tre sorters godis och en sorts bröd, men med en miljon ingredienser.

Kram, G

• Gemma

Välkommen hem Izunia! Och till er andra kan jag bara säga... det känns trivsamt att skriva i samma tidszon som de flesta av er.

Stålis: Du förstår inte hur mörkt det är... som att kräla runt i en mjölsäck. Men klart, en väldigt bekväm och vacker mjölsäck är det förstås.

• Trollsländan

Godmorgon och bered er på surprice... har mått pyton två veckor, trött och illamående och samtidigt haft röd period i TVÅ veckor så jag gjorde ett grav test som var positivt idag på morgonen. Jag är lite tagen på sängen om man säger så... Visserligen så har vi försökt rätt länge men man hade inte väntat sig att mensen skulle fortsätta. Vilken fantastisk Julklapp eller hur? Men det är troligen nått som är galet så jag ska in på undersökning idag, förhoppningarna är inte på topp. Men vem vet, ett augustibarn skulle väl vara underbart. Typiskt bara att hela världen är upp och ner, stugan kostar massvis med pengar och inget jobb i sikte, jag skojade med maken om att skulle det bli en grabb får han gå klädd i tjejkläder de första åren tills jag har jobb... för vi vill ju inte flytta från skärgårdsslottet...

Gemma, lyckades du komma in på hemsidan och ladda bildspelet? Annars passa på nu när du är i Sverige och kanske har tillgång till PC. Bildspelet går bara att se på PC. Skulle inte du bo på Grand i Stockholm i Jul? Var i Tyskland var det du skulle? Många frågor... Jag drömmer om att åka ner till Moseldalen och gå på deras fantastiska julmarknad något år. Jag har hört att det också ska vara underbart i Köpenhamn på tivolit.

I år har vi helt missat julmarknaderna, första advent var jag sjuk, andra advent var vi nere och tittade till husbygget och tredje advent mådde jag pyton, vi var i alla fall förbi NKs julskyltning och träffade tomten inne på varuhuset. Jag är så trött denna julen, orkar inte ta tag i någonting, i och för sig så vet jag ju anledningen nu. Pepparkakshuset står halvklart, pepparkaksdegen blev bara bakad till hälften, julklapparna saknar lappar och snören samt endast hälften är inslagna, det är så skräpigt och ostädat hemma för jag ligger mest yr i bollen på soffan.

Förresten, jag har ett superbra recept på Mumma som ni bara absolut måste göra. Det gör succe varje gång jag bjuder på det och receptet är från självaste Verner Vögeli:
    1/2 flaska sockerdricka
    2 folköl
    4cl madeira
    1 guinnes

Det blir supergott att bjuda på!!
    Imorgon far vi till Småland och sen Skåne. GOD JUL om vi inte hörs!

• lourdes

Oj, vilken rolig nyhet! Grattis Trollsändan.

Själv har jag fått en tråkig nyhet nu inför jul. Igår fick jag veta att jag inte kommer få vara kvar på mitt jobb. Pga dålig försäljning (får skylla på vädret, för ALLA butiker har haft väldigt dålig försäljning denna höst)har de inte råd att ha kvar mig. Det är ett litet företag och jag har någonstans i bakhuvudet vetat att detta skulle kunna ske. Men att få reda på det nu, dagarna innan jul, är inte roligt. Usch! Vad ska man göra.. bara att söka nytt jobb.

Utvandraren, att designa en egen klänning och låta sy upp den låter spännande. Kul, kul!! Har ni annars bestämt var ni ska ha bröllopet? Har för mig att ni varit i Frankrike och titta men att ni inte var nöjda.

Ha en bra dag, tjejer!

• Izunia

Stort grattis trollis!!! Fantastisk julklapp!!!

• Gemma

Hej vänner, vilken makalös promenad... nordvästskåne är så vackert. Gick ner till havet och slingrade oss fram genom lingonris-mossa-skogen som följer stranden, sen gick vi tillbaka längs stranden och blev urholkade av blåsten, det såg roligt ut med skummet som vaggade som en sandbeströdd jättesufflé, sen hem och äta mammas mat (ungersk gulaschsoppa med hembakt bröd, följt av lingon-kantarelltäckt laxfilé, helt okej rester ;) ) Nu ska jag släppa av maken i stan för han ska på hemligt uppdrag, sen letar jag mig upp på åsen för att hälsa på väninnans nya bebis. Under tiden måste mamma baka mitt bröd och fixa min nya cashmerekofta för den hade tok-töjt sig. Julstrul... och i morgon går flyget klockan 8! Från köpenhamn! trollis, vi firar jul i tyskland och nyår i Stockholm. Däremellan är vi någon dag och vänder i Skåne.

Attans vilken träningsvärk jag har! Första gången på tre veckor... det värsta har jag framför mig, baken efter utfallen. Och ändå... vilka små bestyr och bekymmer jämfört med er andra.

Trollsländan, du har fått veta nåt helt livsavgörande. Förstår om du inte vågar glädjas än, låter inte helt OK med två veckors röd vecka, eller? Hoppas så att allt går bra, att du kan slappna av lite och njuta av julen trots att det måste vara svårt.

Lourdes, tycker att det var rätt okänligt att berätta för dig precis innnan jul, eller..? Stackare! Men det positiva är ju att du får lite tid att planera bröllopet ;)

Hur går ert julpyssel? Kram, G

• Izunia

mitt julpyssel har begränsats till pepparkakor med kristyr....! That´s it!! :) och det räcker...men jag maste fixa lite julmat imorgon da vi ska fira julen hos oss. Vi blir bara 8 (9 inkl en baby) jämfört med fjolarets 14 pers...

• Lapinette

Jag julpysslade hela dagen igår med att måla lister (kanske inte riktigt platsar som julpyssel) sen tvingade jag maken ta in granen från balkongen för jag ville se om julgranskulorna skulle räcka. Gav mig sen ut på stan (när mannen gav sig iväg på intervju) och kom tillbaka fler timmar senare trött, arg och frustrerad med massor av små kassar. Varför ger jag mig ut 2 dagar innan jul? Jag skulle inte köpa några julklappar utan det var enbart julpynt som stod på listan. Stod i kö i 20 minuter för att köpa julgransljus (2 funkade inte) som kostade 20 kronor. Så frustrerande! I alla fall...nu är glanen klädd, ett stort blockljus med en krans runt om står i hallen, hyacinter är planterade i köket, misteln hänger ovanför entréen till vardagsrummet.

Sen åkte vi ned på stan och träffade upp mina väninnor (singeltjejerna). Satt på Radissons Sky bar och drack vin och pratade. Var tillslut tvugna att bryta upp då jag och mannen behövde mat (inte något småplock som de erbjöd där). Fick med vår Vasastads kompis (som bor tvärs över vår gård). Det blev en sen middag på Bistro Boheme innan vi vandrade hem genom Vasaparken och alla dess kaniner.

Idag är det julbak och julgodis som står på dagordningen. Ska göra lite mörk choklad med nötter och torkad frukt, kola och sen baka mjuk pepparkaka med lingon och kolakakor. Vi får se hur det går...känns som evigheter sen jag bakade.

Trollis - grattis! Jag hoppas att allt är ok. När ska du till läkare? Som du nog redan vet så försöker vi också...men inget händer . Har nog varit ganska så stressade med flytt och jobb men börjar bli lite orolig. Tänk om något inte stämmer?

Gemma - låter underbart med långpromenader utmed havet. Här blir det mest nattliga promenader på stan. I förgår åt vi julbord med mannens jobb och då gick vi från Djurgården in till Centralen. Så vackert men all julbelysning.

Izunia - vi har också julen här hemma för 8 personer.

Svar på tråden Summan av allt fortsätter