• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • Gemma

Psst Roslagsbrud: Patrick Süskinds Parfymen? Jag ÄLSKAR boken så... tack för tipset!

• Majs Sthlm

L, T, R, G: Kul att ni tyckte om att titta på bilderna och tack för komplimangerna! Jag tycker att det känns som att vi alla som skrivit här nu har haft ett späckat 2006.

Lapinette:
    Vad härligt att höra om er mysjul och er kärlek? grattis också till nya hemmet ? jag har inte full koll på om det blev lägenhet eller någon form av hus men det låter som att det ligger i stan eftersom ni promenerar förbi schyssta Grill? Jag och P håller nu på med ett mindre projekt ? hallen! Skönt att få bort det gula/smutsgula. P målar garderoberna stockholmsvita och jag målar väggarna i typ engelskt rött/mörkt rött åt det bruna hållet.

Trollsländan:
    låter spännande med diskrimineringstvisten - något jag tror är rätt ovanligt att få rätt i också. Grattis! Får man fråga vad det gällde ? diskriminering när det gäller vad och på grund av vad? (Svara bara om du tycker det känns ok).

De som vi var på nyårsfest hos väntar också barn i augusti. Och idag fick jag veta att en väninna till mig väntar barn och är i samma vecka som nyårsvärdinnan? Jag är glad för deras skull och även av egoistiska skäl såklart ? man vill ju ha sällskap på sina barnvagnspromenader?

Gemma:
    förstår att du vill passa på att njuta av Sverige ? både Stockholm och skogen innan du far hem igen. Min far med maka och ett antal vänner gör en ?Stora Kinaresan? om ett par månader och avslutar i Shanghai! Tror du det är lika bra shopping i Shanghai som i Peking om man tänker mer på grejer som är prisvärda för oss och mindre på västerländska lyxmärken ? Jag hoppas också komma till Kina så småningom, verkar vara ett mycket spännande land men också en stor utmaning att resa i om man inte kan kinesiska. Fantastiskt att du lyckats lära dig och på så kort tid samt dessutom som vuxen. Barnet har inte kommit än utan det blir i slutet av mars typ. Och vi har inte tagit reda på könet!

• Majs Sthlm

Lapinette:

Vietnam var jättebra, kan rekommenderas. Vi började och slutade med ett par dagar i Bangkok (fast blev 11 timmar försenade till Bangkok på hemvägen då mitt pass gick sönder. Eftersom de då inte skulle tagit emot mig i Thailand så fick vi missa vårt plan och istället fara till svenska ambassaden (och en rolig passfotofotograf?) för att fixa emergency passport). I Vietnam hann vi med både stan och landet, natur och shopping, historia och kultur, bad och friluftsliv (trekking i bergsområdena i nordväst och kajak när vi var på tredagars båttur i mycket vackra och behagliga Halong Bay). Vi var på fem ställen i norra och centrala Vietnam. Mysiga Hoi An var bland annat ett eldorado för att sy upp kläder. Tyvärr inte bästa timingen för mig som gravid plus att vi inte hade så mycket tid, men det blev en omlottkjol med något tunikaliknande till i vackert ?koreanskt silke? (?) samt varsin silkesmorgonrock till oss. Jag är väldigt förtjust i färska vietnamesiska vårrullar och färsk koriander men vår bästa matupplevelse i Vietnam var nog den svensk-vietnamesiska restaurangen i Hoi An som vi snubblade över. Vietnamesisk mat men lite extra innovativt och möjligen med någon fransk/italiensk touch. Vilka skaldjur?

Jag har läst något om era Sydafrikaplaner - blev det inte Japan då? Har ni varit i Sydafrika än eller kommer det? Jag var där för ett par år sen och gillade detta mångfacetterade land mycket. Vart ska/var ni?

• Majs Sthlm

Roslagsbrud:
    håller med Gemma att det var kul att läsa din nyårskrönika och härligt inte minst med era förälskelsevågor...

2007 blir nog lite lugnare för mig och oss (hur det blir med barnet är ju dock svårt att veta) men kanske kan vi åka iväg till NYC med en 6-månadersbebis?

(fick bl.a. "Resa med barn" i julklapp enligt vilken det går bra att resa med spädisar (fast inte 9-12-månaders som är jobbiga att resa med öht...) och större barn till storstäder men inte med förskolebarn som vill vara på lekplatsen).

Oj jag lyckades visst göra detta till ett inlägg med barninriktning, sorry... Jag som bara tänkte anknyta till Roslagsbruds New Yorkresa!

• Lapinette

Majs vad aktiv du varit här inne under natten. Själv orkar jag inte släpa hem datorn samt igår sa jag till mannen att det är datorförbud efter 21.00 om kvällarna. Han sitter aldeles för mycket med PC'n i knät.

Jo, det bidde en lägenhet i Vasastan. Där har vi slipat alla golv, renoverat sovrummet, en fondvägg i brun schablon i vardagsrummet samt rivit tapeter och målat vitt i hallen. Köket är relativt nytt så den låter vi bli men nästa projekt är att göra resten av vardagsrummet (troligen i mars) och sen ta in hjälp för badrum och hall (troligen i sommar). Badrummet vill vi totalrenovera och i hallen vill jag ta bort två garderober till förmån för en större klädkammare istället. Får ju på så sätt en till väggyta att utnyttja.

Nej, Japan blev aldrig av. Har fortfarande inte hört av min far och så var resan beställd/planerad precis i samma veva som vår flytt. Avbokade och istället åker vi till SydAfrika om dryga 3 veckor. Då vi bara blir borta i 2 veckor så har vi inriktat oss på Kapstaden med omnejd. Ska bli så skönt!

• Blivande Fru Stålhandske

Vilka sprängfyllda år era 2006 har varit!
    Det är så fantastiskt att läsa att folk tar chanser och satsar på resor, hus och hem, äktenskap, barn, nya språk, med mera.

Störst under mitt 2006 var såklart flytten till Kina, det har verkligen tagit hela året i anspråk. Nästa år hoppas jag på ett par månaders semester i Sverige, att vi får tid att börja planera bröllopet, och att vi kan lära oss mer kinesiska, helst Gemma-nivå. ;)

Spännande med bebisar och försök till bebisar i tråden.. lite glamour och lyx bebisar behövs! Det får ni se till att ordna, Trollsländan och Majs!

• Blivande Fru Stålhandske

Är det någon mer än jag som älskar januari? Jag älskar att spola ut all julmatsfrossande ur systemet med thé och massor av frukt.
    Kanske frossar jag alldeles för mycket under julen?

• Izunia

oj vad ni har varit aktiva 2006...
    Kan själv knappt komma ihag vad jag gjort... ska tänka..

Mitt 2006 började med sorg da min mormor gick bort pa nyarsafton, följt av begravning i januari.
    Sedan akte jag direkt till Österrike för att komma bort...sedan österrike igen i mars efter min födelsedag.
    I april akte vi en vecka till Egypten.

Sedan var det att lägga in turbo växeln inför bröllopet i augusti. Sa i juni akte vi till tyskland för att shoppa sprit och min möhippa glömmer jag inte.
    Efter bröllopet var vi i Prag pa miniresa och även i Bryssel & Paris pa miniresa...
    I novermber var jag tillbaka i Polen och Tjeckien och sedan bar det av pa riktig bröllopsresa till USA och karibisk krxssning...!!
    Jag far väl summera mitt ar med mkt resor och mindre annat... :)

Lapinette..jag har ocksa infört datorförbud efter 21! ;)

Grattis till alla barn.. Planerar alla barn nu? Jag har ju inget hängt med riktigt i svängarna..
    Majs - vilka fina bilder! Du var sa vacker!!

• Majs Sthlm

Lapinette:
    angående min nattaktivitet - jag är ledig denna vecka och har nog blivit lite dygnssabbad under helgerna... men jag SKA gå och lägga mig snart och hoppas jag somnar.

mycket lägenhetsplaner - känner igen det!

hoppas du får kontakt med din pappa snart, Japanresa eller ej. Kapstaden med omnejd låter jättehärligt! vi var på olika ställen i landet men avslutade med att hyra en "stuga" (5-7 dagar?) i Hout Bay söder om stan. så hade vi bil också. det finns verkligen hur mycket som helst att göra och se i området. jag har tänkt att jag gärna åker tillbaka och bor ett par veckor på ett mysigt ställe i Kapstadenområdet och har hyrbil. om man gillar vin har ni ju kommit rätt också såklart... vi arrangerade en resa som körde runt vårt gäng med minibuss till några olika vingårdar.

• Majs Sthlm

Blivande fru Stålhandske:
    vi är kanske inte direkt gamla bekanta sedan tidigare, men: "Jag älskar att spola ut all julmatsfrossande ur systemet med thé och massor av frukt." Det lät roligt!!! En samvetsfråga: ÄLSKAR du verkligen det eller är det mer som att det känns som "the right thing to do"?

Själv kunde jag gå upp en del under julen när jag var lite yngre, men de senaste åren har jag konstigt nog snarare gått ner lite. Att vara tillsammans med släkten och äta riktiga måltider (plus en del annat förvisso) är tydligen mindre fettbildande för mig än mitt vanliga innerstadsparliv...

Svar på tråden Summan av allt fortsätter