Summan av allt fortsätter
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Lapinette jag förstar precis hur du resonerar..jag har heller aldrig gjort nat galet och stuckit pa egen hand... Rest mkt har jag gjort. Men aldrig själv eller för en längre tid. Jag tänkte mkt pa det just nu. Ska man ta sitt pick och pack och sticka? Jag ju ända inget jobb här.. Men sen sa har man ju lägenhet och saker...massa saker, och hunden.
Jag vet att Gemma inte tycker att alla prylar ska stoppa en.. men mig gör det..
Fast nu vill jag egentligen fa lite av ditt liv Lapinette..jobb och lön den 25:e. :)
Idag är en seg dag...hade tänkt att plocka ner julgranen igar men det blev inte av. Sa idag ska den NER! Orkar egentligen inte. Det är sa manga kulor!! Jag har nog sverigest mest dekorerade julgran..
Izunia - vår gran är nu nedplockad och nedhuggen i bitar. Har sporadiskt tagit bort vissa juldekorationer medan jag låter andra sitta kvar tills nästa helg. Känns otroligt skönt att ha blivit av med granen för mon dieu vad den barrade. Har lite småpyssel kvar att göra i vardagsrummet innan vi kan säga att vi är färdiga. Eller förresten tänkte riva ned de vita tapeterna och sätta upp nya (vita eller måla) men det projektet har vi lagt på framtiden (mars-april). Vet inte om du läst det men det blev en fondvägg mot köket (precis som du rekommenderade).
Fast alltså det krävs ju någon sorts mod för att våga sitta med en massa vilt främmande människor på ett kontor, äta lunch när man är mensig och på dåligt humör, ta på sig ansvaret att gå till jobbet varje dag och faktiskt leverera. I synnerhet om man kanske inte brinner för det man gör. Sen Lapinette, tror jag kanske att våra nuvarande livsstilar har att göra med hur vi växte upp... du dansade (läs - urtypen för någon som är spännande!), jag hängde med näsan över böcker. Sen kan jag ju inte påstå att jag gillar att snöra på mig en ryggsäck och bergsvandra i Tibet... usch. Nä, vi lever nog rätt tryggt här.
Izunia: Vi hade grymt mycket prylar och möbler, det kändes otroligt befriande att stuva in alltihop i ett magasin. Men det berodde nog på att vi verkligen ville åka iväg. vill man inte resa bort, då vill man väl leva med sina prylar omkring sig kanske... hundar är nog lättare att ta med sig, här vimlar det av Expats som har med sig sina husdjur. Vad säger din man då? "Risken" med att gifta sig med utländska män är ju att man kanske behöver flytta en dag... eller också kanske de tvingas stanna i all evighet på en plats där de inte trivs.
Har era män lyckats skaffa sig vänner i Sverige förresten? Kan nog vara lite tricky. Min man lärde sig svenska på ett par månader, annars hade han nog fått det tufft. Men han var å andra sidan tjugo år och singel så det var inte så svårt.
Gemma - kanske är dansen spännande. Åtminstone så innebar den att jag rätt tidigt klarade av att resa själv och träffa människor från världens alla hörn. Skoj men kändes ändå rätt att välja ett "nomalt" liv iställdet för dansliv när jag var 21 år.
Min man har inga vänner i Sverige. De han hade när han bodde här förra gången har flyttat (fransmän). Till saken hör att hans två jobbarkompisar är över 50 fyllda och inte så sällskapliga av sig. Trist och jag tycker synd om honom emellanåt. Nu har han ju inte varit här mer än i 4 månader så det kanske blir bättre men det är svårt då han inte har något ställe där han träffar folk på (jobb, kurs etc.). Vet inte vad vi ska göra?
Gemma hur länge magasinerar man sina saker? Tänk om man inte vill flytta hem igen..da maste man tillbaka och sälja allt.. pust!
Jag vet ju inte riktigt vart jag vill flytta heller. A trivs bäst i Europa da här finns mkt jobb at honom. Sen spelar det egentligen ingen roll för honom vart i europa han bor.
Jag vill nog mest ha jobb nu..jag ska ju aka till Lausanne i april sa det kanske blir en tankeställare.
Hunden vill jag egentligen inte dra iväg för langt som till australien. Absolut ingen karantän!
Min man har nagra "egenförskaffade" kompisar här da han har ett väldigt socialt jobb. Sa han känner en del människor men ingen han umgas privat med. Men han har blivit nära vän med mina vänner.
Izunia: Man magasinerar tills man kommer hem igen ;) Vi kommer nog att göra oss av med en hel massa prylar för vi tycker att det är rätt skönt att vara utan, plus att vi nog kommer att ha en mindre lägenhet än den förra (120 m2). Den var för jobbig att städa (plus att den låg i Malmö - det är för dyrt med så stort i Stockholm) och i Sverige finns ju dessvärre ingen Ayi! Antagligen kommer vi hem inom två år, jag vill till Stockholm. Det jag saknar mest är våra viner! Kunde inte ta mer än tre flaskor den här gången pga alla julklappar. Grr... och vouvrayerna behöver drickas nu.
Vänner... Lapinette, jag frågar mannen vad han tycker. När han började jobba i Sverige kände han inte en kotte; när vi träffades kände han hela stan. Det började tydligen via Institute Francais som ordnade träffar, på en av dem mötte mannen en annan trevlig fransman som höll på med teater. Mannen började kort därefter i en fransk teatergrupp och dit drogs en massa andra kulturintresserade svenskar och fransmän (inte minst söta tjejer, grrr).
En annan grej var att mannen, via en kollega, fick tag på en lägenhet. Och lägenheten ägdes av en kille som jobbade på en innekrog i Malmö, vilket innebar att han typ "kände alla". Så mannen och hans teatergrupp började hänga på innestället och inom loppet av något år kände han typ hela stan.
Mannens råd är: Fixa en badmintonpartner, gå på biokvällar på franska konsulatet eller kolla programmen på institute francais (ligger på Kungsholmen). Eller vad nu din man är intresserad av. Själv har jag ju träffat kompisar på tunnelbanan, cafeer och skolan. Men det är lättare för oss utlandssvenskar i Shanghai, här kan man börja snacka spontant med folk utan att de tror att man är knäpp.
Hej tjejer! Så trevligt att det är så livat i tråden!
Tack för tipset om slotten i Danmark Trollsländan! De såg riktigt trevliga ut... Ska kolla lite mer noggrannt i nästa vecka!
Gemma! Vi har sett mest på herrgårdar i Oslo området, visst finns det slott här med men kulturen ligger inte helt till rätta för det här. Inte ens det kungliga slottet i centrum är särskilt imponerande, och dessutom tvivlar jag på att de hyr ut det till mig....
Jag har plockat bort alla juldekorationer idag och det känns skönt! Vi hoppade över granen i år, eftersom jag var sjuk innan jul och vi ändå firade hos mina föräldrar. Hade småkulor i en trollhassel i stället, men tack och
lov barrar de ju inte!
Sen bakade jag bröd på förmiddagen så lunchen bestod av nybakat lingonbröd med ost... mums!
Gemma! Krya på dig, hoppas du inte blir sjuk!
ohh nu är granen nere..ganska skönt faktiskt. Det enda som far sta kvar är lite ljusstakar och stjärnor. Min ljustaker är ända en "allround" stake sa det gör inget. Det är ju sa mörkt ute.
Gemma jag förstar dig. Vi bor i 120 m² just nu. Det blir en del möbler över om man flyttar trivs grymt bra i denna lägenheten sa vi vill definitivt inte sälja den heller.
Nu ska jag ga och gör mig en grekisk sallad! :)
Hemkommen efter en helg i Roslagen. Det blev en nästan surrealistisk upplevelse då det var varmt, snöfritt, isfritt och gissa vad - vi plockade gula kantareller i skogen! Räckte till varsin varm smörgås. Jag menar - hur ofta plockar man kantareller Trettondagshelgen??? Vattenståndet var rekordhögt och vår lilla badstrand som vi i våras fyllde på med sand, var helt under vatten. I normala fall så är det is på sundet så här års. Blir nog inte mycket pimpelfiske i år... Men elräkningen blir lägre! Och det är som vanligt underbart rofyllt att vara på landet. Vi gjorde ingenting speciellt T och jag, utan ägnade oss åt långpromenader, socialt samvaro med de vänner som också åkt ut, tände brasor och en massa stearinljus, lagade god mat och drack vin, njöt av tillvaron och varandra helt enkelt.
Att trivas på jobbet blir allt viktigare. Och ju äldre man blir, desto mer värdesätter man extra semesterdagar, så grattis Lapinette! Jag har lite lägre lön nu än innan (och skillnaden netto blir ju ännu lägre av skatteeffekten) men desto längre semester. Och tid är inte bara dyrbar utan även skattefritt. Fast jag undrar hur länge det tar innan något snille kommer på att längre semester än 5 veckor ska förmånsbeskattas...
Gemma: snart kommer våren till Shanghai och då kommer det att kännas bättre allting. Har du, som japanerna, körbärsblomningen att se fram emot? Och det är lättare att orka när man vet att man "snart" (2 år går fort!) ska flytta hem.
I morgon är det måndag och en full arbetsvecka. Man har utan tvekan blivit bortskämd med den senaste tidens korta veckor. Bara att hålla ut tills det är dags för Påskledigheten!
T läser Bodil Malmstens senaste som han fick i julklapp av mig, och gillar varje stavelse i den.