Summan av allt fortsätter
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Utvandraren: Historien var otäckt realistisk ;)
Dagarna är fyllproppade igen för Stålis, men jag smygläser vad ni skriver allt som oftast. Ni är så härliga, vet ni det? :)
Gemma, en undran som du kanske kan hjälpa mig med; Vet du vad ordet för oxkött är på kinesiska?
Utvandraren igen: Det är alltså kombinationen apatisk + gnällig + avundsjuk som jag tycker är så sorglig. Sen kan det såklart vara svårt att få jobb och att vara arbetslös är superjobbigt! En stor knäck för egot, i många fall. I Sverige är man ju liksom antingen "med", dvs har ett fast arbete, i allmänhet lån på huset, pensionssparande och ett socialt nätverk... eller också är man helt utanför!
Men jag anser att man har ett val - kämpa (gärna smart och strategiskt om man kan) eller ge upp och kanske bli bitter och självömkande.
det vet jag! niu rou! Kram G (stolt och tentapluggande)
Angående svenskarnas inställning i Gemmas förra inlägg;
Har ni varit inne på Familjeliv någongång, BTs systersajt?
Jag blir lika förvånad varje gång jag läser alla dessa inlägg om A-kassa, bidrag och SOC som hela det forumet är fullproppat med. Där kan man verkligen vittna om den inställningen du skriver om, Gemma! Det är minst sagt skrämmande och framförallt sorgligt!
Niu Rou säger du? Vilka toner?
Ska försöka mig på roulader imorgon, nämligen. Försöker jobba på min blivande-fru-image!
rou är fjärde tonen, tror att niu är andra... är inte hundra. Testa ;) "Mjölk" är ju niu nai, andra och fjärde (tror jag).
Tro mig, jag testar. Om jag går igenom alla tonerna på båda orden och alla kombinationer, någonstans borde det väl gå fram?
Tack!
Oj vad flitiga ni har varit här inne. Oxkött på kinesiska, svenskars avundsjuka och relation till a-kassa, utbildningar och allt annat.
Gemma - visst var mannes vän orolig. Han sitter nu utan pengar med en skuld till svärmor samt en skuld till banken som de kräver in. Förstår inte hur han hamnat där då han har en mycket bra inkomst som han borde klara sig mer än väl på. Vill inte tro att det är damen han har träffat som utnyttjar honom....men det verkar mycket troligt.
Själv har jag suttit på ett lång möte med bossen som artade sig bra. Han började med att säga - åhhh vad glad jag är att du bor i Stockholm igen och sen pratade vi om att anställa någon under mig, högre lön och kanske lite provision. Ja, däremellan var det nog en hel del arbete vi pratade om också men det har jag redan förträngt (vill bara minnas allt roligt).