• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • Lapinette

OM det finns någon snö!

• Izunia

ha ha det har snöat men ocksa regnat...:( vilket är himla trist. Men det finns snö i backarna nu. Hoppas det snöar lite i natt! :)

• Lapinette

Så tråkigt att åka när det bara är is eller modd i backen. Fast det som normalt är bra då är att det är varmt (hatar att frysa) och nere i byn vårstämning med tussilago! Åker vi ned så blir det i slutet av mars. Fick just veta att jag kan boka en resa för mina bonuspengar istället för att skatta upp dem (fördelen med att jobba på ett litet familjeföretag).

• Gemma

Hm. Nu var vi ute och åt med ett par och det var väldigt kul, man vet aldrig vad de ska säga härnäst... knasbollarna. Men alltså de tycks verkligen HATA Sverige! Alla de där grejerna som jag stör mig på (se inlägg längre bak i tråden) är som stora svulster för detta par, de kan absolut inte tänka sig att flytta tillbaka. Då blev jag lite tyst... för vid närmare eftertanke är det ju inte BARA så att skattepengarna går till att försörja en massa människor som sjukskriver sig "för att de mår dåligt på jobbet eftersom chefen är tjaskig" utan till en hel massa fantastiska grejer typ ren natur tillgänglig för alla, djurskydd, långsiktigt miljötänkande, en obruten strandlinje där ALLA kan bada, skydd för barn som far illa... för att inte tala om tidningarna som kan granska allt och alla helt fritt.

Kommer nog aldrig sluta reta mig på vad jag betraktar som dåliga saker i Sverige, men skillanden mellan mig och herr och fru sverigehatare blev rätt uppenbar... jag kan i alla fall i viss mån fokusera på de positiva grejerna och försöka ignorera de dåliga.

Kram, G nattsvammel

• Gemma

Visst vore livet lite enklare om man kunde älska platsen där man bor och helt enkelt inte kunna tänka sig att bo någon annanstans?

• Izunia

Det är viktigt det du säger G för det är lätt glömt i allt annat skit.. Jag retar mig precis som du men just när man befinner sig i andra länder runt om i världen sa känns sverige rätt sa bra och väldigt tryggt. Problemet är nog att det kan bli för tryggt i sverige därför manga förlitar sig pa systemet istället för sig själv.

Nu är jag varlhungrig, har nästan packat färdigt..och ska nu fa lite slingor gjorda..:)

• utvandraren

Ha en trevlig semester Izunia! Är det mkt snö? Jag diggar St. Anton men det är många år sedan jag var där... Hade grymt kul på Crazy Kangaroo.....

• Mycket långt kvar

YAY! Jag klarade min tenta! Så skönt.

Jag håller helt med angående den trista attityden som råder på många håll i Sverige. Dagens svenskar har bara rättigheter, men inga skyldigheter. Jag betalar dock gärna skatt för att hjälpa de som inte själva kan klara sig, och är tacksam för att hjälp finns även för mig om något händer mig och den höga standarden överallt.

Varje gång jag åker utomlands blir jag lite besviken över allt som inte är lika bra som här hemma, t ex att det inte finns lås på toaletterna. Eller toalettsitsar. Eller fungerande vatten. Jag är nog ganska svensk på det viset, bekväm liksom.

• Mycket långt kvar

Lapinette, en kollega till mig har just fått sitt andra barn och hon är äldre än dig. Hon fick försöka i 7 månader denna gången men till slut funkade det. Det kommer det göra för er också!

• Gemma

Sju månader är väl inte så länge, eller..? Please fill me in, jag är så okunnig. Visst är man bara fertil typ några dagar varje månad, eller?

Idag är det en gråregnig dag i Shanghai. Börjar sent, ska inleda dagen med att lyssna på CD:n som min lärarinna spelat in, med hör-övningar. Känns tryggt och en aning surrealistiskt att höra hennes röst här hemma. Hon är så himla smart och bra, älskar djur och natur, drömmer om att få jobba utomlands för någon organisation typ UNESCO... ändå känner man var gränser går. Vi västerlänningar kritiserar gärna Kina, skyller på regeringen, men så fort samtalet barkar ditåt blir hon tyst. Klart, hon skulle ju få sparken på sekunden om det kom fram att hon kritiserat regeringen - på ett av landets mest anrika universitet, och därtill inför utlänningar. Det är lustigt när man är sådär lika men ändå olika. Hon är 27 år gammal och hur akademiskt meriterad som helst, men utlandserfarenheterna måste hon skaffa sig på hemmaplan, genom att jobba med oss. Undrar vilken syn vi ger henne..?

Kram, G

Svar på tråden Summan av allt fortsätter