• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • Gemma

Stålis shit vad nära. Kanske stämmer det också... cirka 40 miljoner är den uppgift vi har sett.

• Gemma

Nu sabbade jag quizzet för alla andra ;)

• Blivande Fru Stålhandske

:)

Har hört uppgifter på emellan 40-60 innan, har ingen aning om vad som stämmer.

Visst är det helt fantastiskt mycket?!

• utvandraren

Ah... Mina studenter, kul med lite uppmuntring!!

Enligt vinvärldens Champagneguro nr. uno: Rickard Juhlin(var stolt över att vara svenska..) så är det ca 47 miljoner bubblor i en flarra champis, men detta varierar med champagnens ålder/stil etc. En kuriositet är att Mr Juhlin faktiskt blivit dubbad till riddare av Champagne, inte illa. Hans bok 4000 Champagner är grym om någon av er vill läsa mer!

Utvandrarens Champagneskola Level 1.

Champagne är ett av världens kyligaste distrikt, viner därifrån blir automatiskt syrliga och de stilla vinena från regionen är inte mkt att skryta om. Bubblorna var från början en olycka, då jäsningsprocessen stannade av i och med att temperaturen sjönk och sedan startade upp igen på vårkanten(i flaskan). Men bubblorna ger en extra dimention till vinet och gör att syrligheten inte blir lika framträdande. Gottigott!

De används 3 druvor i Champagne: Pinot Noir, Chardonnay och en som heter Pinot Meunier. De 2 första ger de bästa vinerna men allt som oftast blandas alla 3. Att det går att använda 2 röda druvor till vitt vin beror på att all färg sitter i skalet och man använder bara saften.

Så här gör man:
    Alla sorter jäser för sig i stora tankar. Sedan blandar källarmästaren ihop en basvin som tappas på flaska. I flaskan tillsätts också en vätska bestående av socker och jäst och korkas igen. Då sker det en andragångs jäsning på flaskan och samtidigt bildas en biprodukt CO2, eftersom koldioxiden inte har någonstans att ta vägen så fördelas den i vinen. Det bildas också en jästfällning i flaskan som vinen lagrar på i minst 15 månader, efter ca 18 mån kan man märka en "brödig" ton i vinet som kommer från jästen. När vinet är färdiglagrat vrids flaskorna försiktigt från horisontalt till vertikalt läge med korken neråt. Denna fryses sedan ner och då kan man skjuta ur en ispropp som innehåller

• utvandraren

..jästfällningen. Sedan toppar man upp flaskan med vin som är sötat i önskad grad Brut är den vanligaste och det är torrt. Sen e det klart att sätta på etiketter och sälja!

Cava tillverkas på samma sätt men med kortare minstatid på fällningen i flaskan.

Vi tar Rosé i morgon va??

Jo, en viktig sak till, jordsmånen innehåller en speciell typ krita som ger en flott mineralitet i vinet!
    I Chablis finns en annan krittyp som gör Chablis så mineralskt och speciellt!

Gemma! Du kan kanske prova en Sauvignon Blanc med lite fatlagring? Tycker iofs det är konstigt att du gillar riesling eftersom det är både slankt och syrligt! Dricker ni halvtorra?

• utvandraren

jag skriver dålig svenska....

• utvandraren

Kom på en annan kuriositet...
    Förr var det stora problem med exploderande flaskor, på mitten av 1700-t började man använda sig av starkt engelske glas men så sent som 1830 exploderade 80 % av flaskorna i källaren så de som jobbade där gick runt med järnmasker. ..

Trycket motsvarar 6 G.

• utvandraren

Snacka om att prata för sig själv....

Nu ska jag laga lite mat! ps. har försöt byta nick! Blir spännande att se om det funkar!

Svar på tråden Summan av allt fortsätter