• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • Lapinette

Gemma - helt rätt, du är fertil när det är ägglossning men däremot kan spermien leva upp till 5 dygn (normalt 2-3 dygn). Så man har några dagar på sig varje månad. Har hört att genomsnittstiden att bli gravid är just 7 månader och 70 % blir gravid det första året och 90 % efter två år.

Jag förstår faktiskt inte hur man kan HATA Sverige. Visst är det saker som man irriterar sig på och som man tycker kunde vara bättre (bl a sjukvården) men det är så mycket annat som uppväger. Snarare glorifierar jag Sverige när jag är utomlands och blir en riktig patriot. Skulle nog inte klara av att höra folk som sitter och klagar på "mitt" land. Oj, då hade jag käftat emot.

• Gemma

Lapinette - jag förstår att man kan hata Sverige.

Åtta månader per år, en grå, depressiv, mardrömslik... baklängesgegga där man avundsjukt bevakar varandra så att ingen sticker ut, är för glad, för framgångsrik, för färgstark eller för... vad som helst. Där man späker sig 363 dagar per år och toksuper och slåss resterande två (midsommar och valborg). Där "ambitioner" är något som beläggs med straffskatt, där de som inte har lika mycket som du, tar sig rätt att anklaga dig för stöld (enlig logiken: "du är nöjd, jag är det inte, alltså måste du ha stulit från mig så nu får du vackert ge tillbaka - med ränta". )

Sverige kan också vara fluffigt och svalkande som nymanglande lakan, med ärliga och liksom... mänskliga människor som bryr sig om hur du mår - på riktigt.

Ska man må bra i Sverige får man helt klart välja synsätt nummer två och undvika allt som ryms inom kategori 1 ;)

• Gemma

Gillar Apples nya Iphone, skulle vara en rar liten kompis åt min powerbook... och åt mig ;)

• Mycket långt kvar

Jag är också peppad på Iphone! Men väntar absolut till nästa version som kommer vara hälften så stor, 25% billigare och ha mindre buggar. Sådär som det alltid är med teknologi.

• Gemma

MLK brukar resonera som du men med Iphone tror jag att storleken (dvs rätt stor) är lite av poängen... Går ju inte att ha hur litet som helst med ett schysst keyboard + kunna kolla på film. Jag fick en ny Palm smartphone i födelsedagspresent och jag gillar den, men den är helt klart på gränsen till för liten för att funka som "skrivmaskin". Plus att den inte har WiFi, "bara" 500 mpixel kamera, pyttelite minne (nu har vi förvisso stoppat in ett 2 MB minneskort men ändå), rätt bedrövlig batteritid och MP3-spelaren är comme ci comme ca. Pris: drygt 5000 kronor.

Och om det stämmer som de säger, att IPhone har typ 4 GB minne, 2 Mpixel-upplösning-kamera, WiFi, Bluetooth OCH kostar typ... 5000 verkar den nästan osannolikt billig. Så jag är REDAN taggad ;) Enda haken är att jag främst använder min telefon som lexikon och mjukvaran, alltså Oxford Dictionary (engelskt - kinesiskt) finns för närvarande inte för OSX. Så jag får vänta, och lika bra är det.

• Gemma

Nu bakar vi. Eftersom det är Kina går vi på ren improvisation. Finns inga linfrön och ingen rågkross, hittade en tysk påse med mixade frön. Använder också, för första gången i mitt liv, torrgäst. Känns lite påvert, men mighty exciting! Mannen bakar (jag pluggar...) och han hotar med att han blir skitförbannad om det inte lyckas.

Vad gör ni idag?

Kram, G

• Lapinette

Halva dagen har gått och det vi hittills har gjort är sovit. Det blev lite sent igår och framför allt det blev mycket gott vin. Det är det som känns i huvudet idag.

Vi gav nämligen biljetter till Dansens Hus för att se Bounce sista föreställning av Gökboet till min bror i födelsedagspresent. Så det blev dansföreställning (som jag redan hade sett men gärna såg igen) och sen middag hos oss. Serverade kött, ost och dessert samt 4 flaskor utsökt vin. Började med en Rioja från 1998, gick den till en Chateau La Tour och avslutade men den godaste av de alla en Pomerol. Min bror plus flickvän älskar mat och gott vin precis som oss så då bjuder man gärna på något speciellt från samlingen. Riojan var dock från Systembolaget.

I fredags var vi själva bortbjudna till några kurskamrater (svenskakursen O gick på i höstas) till O. Hon hade varit hemma i Schweiz över jul och tagit med sig ost hem. Eftersom de hade hört att vi gillar ostfondue så bjöds vi över. De bor även bara ett stenkast bort från oss (Röda bergen) så det var en skön promenad dit och hem sent på natten efter massor av ost och schweiziskt vin.

När jag tänker efter så kommer denna månad fortsätta så här för nästa helg har vi inflyttningsfest för ca 25 personer. Vi ska ha cocktailparty med massor av drinkar och snittar. Helgen efter åker vi till Sydafrika och när vi är på semester blir det lätt vin varje dag. Tror att jag ska gå på avvänjning i februari.

• Gemma

Lyx-lapinette, låter härligt! Själv firar jag att jag klarat (?) två av tre tentor, idag. På sedvanligt manér - med en skön amerikansk romantisk rulle, plus riktigt goda jordgubbar och espresso. I morgon har vi tenta nummer tre med tal-fröken, en ilsken, vesslelik liten sak med ögon som pistolmynningar. Tur att man inte är talträngd... eller hur Lapinette är jag inte det ;)

Kram på er, G

Svar på tråden Summan av allt fortsätter