• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • Blivande Fru Stålhandske

Nu ska jag kolla på 2007 Golden Globe Awards!

• Lapinette

Gemma - vad skönt det måste kännas att tentorna är över. Kommer själv ihåg känslan dagarna efteråt då man faktiskt kunde ligga på soffan och bara glo i taket. Tyvärr så gällde det bara i några dagar för sen var det dags att börja plugga igen.

Själv är jag tillbaka efter en presentation (i ny kostym ) och ska försöka ta itu med rapporter som ska iväg innan vi sticker på vår semester. Motivationen är superlåg sen julleddigheten och jag skulle verkligen behöva kicka upp den rejält. Måste visa hinna visa framfötterna på 10 dagar (dvs sälja, prestera och leverera). Känns svårt just nu när jag helst bara lullar omkring.

• Gemma

Middagen igår var som vanligt delikat, alla råvaror lagade till perfektion. Inledde med ett champagneångat ostron, sedan halstrad torskrygg med grönsaksspaghetti (läs: strimlade grönsaker) och palsternackspuréé. Till det drack jag ett glas vit bordeaux. Börjar bli allt mer bevandrad inom vin, nu vet jag hela tre sorter som jag gillar: Chardonnay, riesling och vit bordeaux. Är mindre förtjust i chablis och sauvignon blanc. Är helt enkelt rätt enkel och rustik i min smak. När det gäller rödvin är jag ännu enklare: Har nämligen insett att dyrast nästan alltid är godast.

Idag ringde Palmen / väckarklockan 8.30, låg och snoozade en timme och stannade i sängen ytterligare en timme med "Fans" av Fredrik Strage och en stor kopp espresso. Det är lov! Vilket träningspass ska jag välja? Finns ju inget annat som konkurrerar så det får nog bli "Body Step" klockan 14.30. Ikväll har vi klassfest med fröknar och elever hemma hos en skitdryg fransk tjej som bor runt knuten, i ett läskigt komplex med det urtypiska namnet "Aimking house". Ja, inte alldeles olikt vårt förra residens "Spottiswoode Garden". Inte för att det är mycket bättre nu, trots att vi bor i världens vanligaste lilla trettiotalshus har värden ändå envisats med att döpa det till "Bamboo Court". Och vips kan han sätta ett "dollartecken" framför hyressumman istället för ett "RMB" (den kinesiska valutan är i princip 1:1 med den svenska).

Haha stålis, fattar exakt vad du menar! Den där mixen av tillrättalagt och helt utflippat och så det knäppaste av allt, att man inte reagerar.

Lapinette: Om du lullar med sedvanlig stil, i din nya kostym, kommer ingen mer än du att lägga märke till det. När åker ni? Det såg så otroligt fint ut, ert ställe.

Staffan Hellstrand ylar och gläfser i min hitstreamade P5. Att han inte ger sig.

• Lapinette

Din middag lät underbar! Själv ser jag fram emot kulinariska äventyr i Sydafrika. Har fått tips på bland det bästa restaurangerna på denna jord av sommeliern som vi känner. Måste dock komma ihåg att boka bord. Vi åker nästa lördag, den 27:e, och är borta i två veckor. Kom i helgen på att det är första gången vi åker vi så länge tillsammans. Det har tidigare alltid rört sig om ca 10-12 dagar så det här blir rekord. Förutom det där femstjärniga lodgen har vi bokat in oss på bred & breakfast ställen som tjejer här på BT tipsat oss om. Tyvärr var en hel del redan (när vi ringde i december) uppbokat så vi fick inte våra första hands alternativ men jag tror vi fick ihop ett bra urval ändå. Om ni är nyfikna, se nedan:
    Kapstaden - www.capenelsonguesthouse.com
    Safarin - www.blaauwbosch.co.za
    Plettenbergs bay - www.lavista.co.za
    Franschoek - www.maisonchablis.co.za

Mitt lullande igår gick faktiskt över och det blev att sätta fart. Fick in 2 stororder och har massor att levera innan vi åker. Detta plus att vi har cocktailparty för 25 personer i helgen. Ikväll blir det att åka iväg och storhandla.

• utvandraren

Hello girlies!

Lite trött i ögat idag efter en trevlig middag med mina arbetskompisar och deras respektive. Vi fick en bra 5-rätters bestående av
    skaldjurssoppa tillsmakt saffran med pilgrimsmusslor.
    Lax med rödbeter, fänkål och en kraftig beurre blanc.
    Andbröst med potatiskaka och en kraftig apelsinsås.
    Roquefort med syltade päron och creme brulee.

Gemma! Hotellet såg ju fint ut och miljön häftig. Förstår att du glädjer dig!

Nu ska jag klampa ut på lite tunn is och belära alla intresserade lite! Hoppas ni inte tar illa upp, men det borde komma alla livsnjutare till gode!

Utvandrarens vinskola del 1.

Några vanliga missuppfattningar inom vinvärlden:

Chablis är ett område och en vintyp. Är alltid lagad av druvtypen CHARDONNAY. Chardonnay är vinvärldens "volvo"druva som funkar överallt och är enkel att sköta. Den ger allt från Chablis friska, slanka mineralska viner till Australiens feta, ekfatstonade typ. Beroende på klimat och jordsmån.

Vit Bordeaux är därimot en blandning av druvorna Sauvignon Blanc och Semillon. Sauvignon Blanc ger friskhet och aromatiska toner och Semillon ger fethet och kropp. Dessa druer kompleterar varandra. Ni hittar dessa 2 i Sauternes också.

Vill ni veta mer?

• Bröllopstokiig

Hallå tjejer!
    Jag vill också ha en ny kostym, eller nya kläder överhuvudtaget, men när 17 ska jag hinna handla? Mina dagar och kvällar är fullspäckade av jobb och möten, och på helgerna umgås jag hellre med älsklingen än shoppar. En prioriteringsfråga alltså... Så jag går omkring i mina gamla paltor och tänker att eftersom jag har ett nytt jobb och ny personal så är det ändå ingen som sett kläderna förrut!

Vi vill fira Påsken i Paris, hitta ett mysigt hotell, promenera, sitta på caféer, äta gott, kanske åka till den förorten där jag bodde som barn.

Har inte varit i Paris på evigheter - har ni bra tips på hotell och nöjen?

Och då kanske jag hinner shoppa också!!!

• utvandraren

åh.. när jag var i Paris för någon vecka sedan så åt vi på ett SUPERROMANTISKT ställe vid Champs-Elysee. Hotel Daniel. De är medlemmar av Relais-Chateau. Underbart men jag är rädd att det kostar skjortan...
    Vad får det kosta? Har Time-out hemma så jag kan kolla lite åt dig... Vart vill ni bo?

• Lapinette

utvandraren - Härligt med vinkunskap!

För det mesta gillar jag Chardonnay men inte alltid. Ett av mina favoritviner är just Chablis (som Gemma inte gillar) och den är ju gjord på just Chardonnay men jag har även druckit lite fetare/blommigare varianter från tredje världen som inte tilltalar mig lika mycket. Sen har vi ju champagnen som också är gjord på Chardonnay. Mmmm...! Över huvudtaget är Bourgogneviner gjorda på Chardonnay och tillhör mina favoriter.

Har sen lärt mig att Borgognevinerna (röda) är gjorda på pinot noir som är en svår druva (du får rätta mig om jag har fel) medan Bordeaux oftast är gjorda på Cabernet Sauvignon. Också favoriter hos Lapinette!!

Roslagsbrud - Paris underbart! Har några restauranger vi besökte när vi var där senast (typ 2 år sedan) som jag kan rekommendera men vi har ju andra tjejer här på tråden som har varit där senaste tiden som säkert kan ge bättre tips.

Själva kollar vi lite på en weekend i maj för att fira min födelsedag/vår 1 åriga bröllopsdag.

• Lapinette

P.S. gällande vinkunskap så pratar fransmännen oftast om distrikt och inte druvor som vi gör i Sverige. Min man kan kända viner och vilket distrikt de kommer ifrån men har ingen aning om vilka druvor som vinet är gjort på. Han blir helt snurrig när folk här i Sverige frågar om han vill ha en Shiraz eller en Cabernet Sauvignon (han börjar lära sig).

• utvandraren

Röd Bordeaux:
    Blandning av några eller alla dessa druvor:
    Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc och Merlot. Bordeaux är ett kyligt distrikt och man sprider risken med att ha flera olika druvor att blanda med. Distiktet delas av en älv, Gironde och man pratar därför om västsidan och östsidan. Västra banken har mkt grus i jordsmånen och östra banken mer lera. Merlot trivs bäst på östra sidan och Cabernet Sauv. till väst.
    Betyder att f ex: Pomerol=mkt merlot
    Margaux= mkt Cab.Sauv

Svar på tråden Summan av allt fortsätter